Het actualiseren van de klantgegevens is eveneens een klus voor Gehrels. “Ik hou de vinger aan de pols bij iedereen met wie ik een gesprek heb gehad. Een kleine wijziging in iemands situatie kan ik meestal prima per e-mail of telefonisch afhandelen. Maar bij een grote verandering voer ik weer een gesprek met de kandidaat om samen het hele profiel na te lopen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als de klant eerst niet werkfit was en pas later in een traject terechtkomt.”
In 2020 was het nog onzeker of de gemeenten hiervoor geld wilden uittrekken. Zij hadden op dat moment alleen financiële middelen beschikbaar gesteld voor het invoeren van klantgegevens en niet voor het updaten. Gehrels: “Dit is opgelost. Mark heeft ze wel even moeten overtuigen om hierin te investeren, maar dat is gelukt. Het heikele punt is dat de kost voor de baat uitgaat, want het duurt een tijd voordat de voordelen van transparantie merkbaar worden.”
Verdwijnen van Sonar geen gevolgen voor transparantie
Het UWV-systeem Sonar waarin klantgegevens worden vastgelegd, is aan vervanging toe en wordt daarom ‘uitgefaseerd’. Ook WBS voor de vacatureregistratie en matching gaat verdwijnen. Soms grijpt een gemeente dat aan als excuus om transparantie op een laag pitje te zetten. Gehrels noemt het een non-argument. “Je krijgt vanuit Sonar de eigen data terug, die je er eerder in hebt gestopt. De gemeente moet alleen gaan nadenken over het anders inrichten van het systeem. Daar is nog drie jaar voor. Blijf dus gewoon doorgaan met transparantie! Dat doen wij in ieder geval wel.”
Zijn regio staat aan het begin van de onderzoeksfase van wat er na Sonar en WBS moet gebeuren. Gehrels heeft een kijkje in de keuken genomen bij enkele arbeidsmarktregio’s die vooroplopen. “Het was inspirerend om te horen hoe ze de ontkoppeling van beide UWV-systemen al hebben gerealiseerd en met eigen systemen verdergaan.”
Ook bij bijstandsgerechtigden toegevoegde waarde
Rozekrans heeft als grote wens dat gemeenten ook het bestand van bijstandsgerechtigden transparant maken. “We zijn in gesprek over de aanzienlijke toegevoegde waarde hiervan, maar de gemeenten in onze regio staan er nog niet echt voor open.” Hij hoopt dat het programma Verbeteren Uitwisselen Matchingsgegevens (VUM) van VNG, UWV en het ministerie van SZW hierin verandering brengt. “VUM kan zorgen voor een positieve ontwikkeling.”
Tot slot, wat zien Gehrels en Rozekrans als stip op de horizon? “Het zou fantastisch zijn als we binnen onze regio kunnen komen tot een compleet transparant klantenbestand, waarbij de uitkeringssituatie of het vinkje achter de naam niet uitmaakt. Kortom, transparantie als basis om te werken ongeacht de klantgroep. Dat is ons stokpaardje.”