Overslaan en naar de inhoud gaan
Laatst gewijzigd: 06 mei 2024

5. Waar moet een jobcoach aan voldoen?

Gemeenten dienen in hun verordening vast te leggen welke kwaliteitseisen zij hanteren. Ook UWV en sommige werkgevers werken met kwaliteitseisen. Zo borgen en verhogen zij de kwaliteit van jobcoaching. We gaan hier in op organisatorische randvoorwaarden voor jobcoaching, en op de zachte en harde eisen die aan jobcoaches gesteld worden.

Organisatorische randvoorwaarden

Jobcoaches begeleiden kwetsbare mensen op wie slechte, onbetrouwbare of niet passende ondersteuning een grote negatieve impact kan hebben. Daarom is het belangrijk dat organisatorische randvoorwaarden zoals continuïteit en privacy op orde zijn. Het is voor kandidaten erg fijn als zij ondersteund worden door één en dezelfde persoon. Vaker aan een nieuwe begeleider wennen en je situatie opnieuw moeten uitleggen is vervelend, stressvol en kan contraproductief zijn.

De continuïteit voor de kandidaat wordt vergroot als:

  • er minder kortdurende en meer langdurige contracten zijn. De contractduur beïnvloedt het risico voor de kandidaat dat diens jobcoach vervangen wordt door een nieuwe/andere jobcoach; 
  • er bij ziekte of vakantie een (liefst vaste) vervanger van de jobcoach is; 
  • de jobcoach bij acute problemen snel beschikbaar is.

Zachte eisen

Professional met kandidaat

In hoeverre de kandidaat zich veilig voelt bij de jobcoach is van groot belang voor het proces van jobcoaching. Een kandidaat deelt zeer persoonlijke informatie en moet de jobcoach volledig kunnen vertrouwen. De kandidaat moet ook veiligheid ervaren in de ondersteuning richting diens werkgever. Als er veiligheid en verbinding is in de relatie tussen de kandidaat en de jobcoach, dán kan de kandidaat zich optimaal ontwikkelen.

Deze zachte eisen bevorderen de veiligheid van de kandidaat en de effectiviteit van de jobcoaching:

  • De jobcoach heeft kennis van de beperking van de kandidaat en is in staat om relevante theorie te vertalen naar de praktijk. 
  • De jobcoach weet hoe hij methodieken, werkwijzen en stijlen kan inzetten. 
  • De jobcoach handelt methodisch (bewust en doelgericht, systematisch en procesmatig). 
  • De jobcoach ontwikkelt zijn vakmanschap door te investeren in methodisch handelen en professionalisering. Bijvoorbeeld door congressen te bezoeken, trainingen te volgen, aan zelfreflectie te doen en actief deel te nemen aan intervisie.

Harde eisen

Naast zachte eisen zijn er harde eisen. Gemeenten, UWV en werkgevers eisen steeds vaker dat de jobcoach bepaalde certificaten en keurmerken heeft.

De meest bekende harde eisen van UWV zijn:

  • Erkenning jobcoachorganisaties
    UWV gaat bij de erkenning van jobcoachorganisaties uit van de Beleidsregel Erkennings- en intrekkingskader uitvoering persoonlijke ondersteuning UWV 2019. In hoofdstuk 2 van de beleidsregel lees je de eisen om erkend te worden als jobcoachorganisatie.
     
  • Erkenning van interne werkbegeleiders
    Bij de aanvraag van interne jobcoaching bij UWV is het noodzakelijk dat de werkgever een werknemer vrijmaakt die affiniteit heeft met de werkzaamheden. Ook moet diegene tijd krijgen om te coachen en een training/opleiding (zoals Harrie Helpt of Werkmaat) te volgen. Aantoonbare affiniteit met coachen en begeleiden van de kandidaat kan ook voldoende zijn. Een arbeidsdeskundige van UWV bekijkt de aanvraag nauwlettend. Als de aanvraag niet aan de genoemde voorwaarden voldoet, of als de problematieken van de kandidaat te groot zijn, dan kan de arbeidsdeskundige ervoor kiezen om de aanvraag af te wijzen. De aanvrager wordt dan verwezen naar een jobcoach vanuit een jobcoachorganisatie (externe jobcoach).

Keurmerken

  • Blik op Werk-keurmerk voor jobcoachorganisaties
    Het onafhankelijke Kwaliteitsinstituut Blik op Werk verleent een keurmerk aan jobcoachorganisaties. Een dienstverlener moet voldoen aan een norm voor resultaten én aan een norm voor tevredenheid van werkenden en opdrachtgevers. Voor deze toetsing heeft Blik op Werk een samenwerking met certificerende instellingen.
  • OVAL-keurmerk
    OVAL is de branchevereniging van jobcoachorganisaties, re- integratiebedrijven, arbodiensten en outplacementbedrijven. Om lid te worden en blijven en het OVAL-keurmerk te mogen voeren moeten organisaties aan objectieve kwaliteitseisen voldoen. Leden worden elke 2 jaar getoetst door een onafhankelijke auditor.
  • Noloc-erkende beroepsopleidingen
    Noloc is de beroepsvereniging voor loopbaanprofessionals. Jobcoachopleidingen mogen het keurmerk Noloc Erkende Opleiding dragen als ze op grond van een audit een HKK-certificering ontvangen.
  • Noloc-erkende jobcoach
    Noloc heeft ook het keurmerk Register Jobcoach. De eisen hebben betrekking op opleiding, kennis en ervaring van een jobcoach.