Overslaan en naar de inhoud gaan
Laatst gewijzigd: 16 mei 2024

4. Wat doet een jobcoach?

Een jobcoach leeft zich in de kandidaat en diens werkzaamheden in. Soms werkt hij mee om te observeren wat er gebeurt tussen de kandidaat, diens collega’s, leidinggevenden en klanten. Hij geeft directe feedback. Hij maakt een plan en staat de kandidaat letterlijk bij in het uitvoeren van werkzaamheden. Ook helpt hij collega’s en leidinggevenden om met hun collega met een beperking om te gaan. Spelen er vraagstukken in het persoonlijke leven van de kandidaat die zijn functioneren beïnvloeden? Dan kan de jobcoach de kandidaat ook daarbij begeleiden.

Een jobcoach helpt de kandidaat onder meer bij:

  • inwerken,
  • uitvoeren van (aangepaste) taken,
  • ordenen van werkzaamheden en overzicht houden,
  • communicatie op de werkvloer,
  • samenwerking met collega’s, 
  • aanleren van nieuwe handelingen of vaardigheden,
  • omgaan met veranderingen,
  • (lastige) dingen bespreekbaar maken.

Doel: duurzaam en met plezier aan het werk

Een jobcoach zorgt er dus samen met de kandidaat voor dat deze zijn functie goed kan uitoefenen en zo diens baan behoudt. Centraal staat wat de kandidaat nodig heeft om zelfstandig(er) te functioneren op de werkplek. Zo werken ze samen toe naar het doel: de kandidaat met de beperking gaat duurzaam en met plezier naar diens werk en de werkgever is tevreden over het functioneren van de kandidaat.

Wanneer en hoe lang wordt jobcoaching ingezet?

Jobcoaching wordt in principe tijdelijk ingezet, meestal kort na de aanstelling van de kandidaat. Iemand die is aangewezen op beschut werk heeft vaak structurele jobcoaching nodig. Gemeenten moeten hierover iets opnemen in hun verordening.

Uit onderzoek van ZINZIZ (2023) blijkt dat de inzet van een jobcoach in de praktijk varieert tussen 6 en 36 maanden. UWV financiert een jobcoach in bijzondere gevallen langer dan 36 maanden. Er zijn gemeenten die geen einddatum op jobcoaching vastleggen. Vaak wordt de inzet vastgesteld voor een periode van steeds een half jaar tot het maximum, dat per gemeente kan verschillen.

Jobcoaching hervatten

Ontwikkelingen op de werkplek – andere taken, het vertrek van een directe collega of verandering van leidinggevende – zijn soms een aanleiding om jobcoaching opnieuw in te zetten. Ook een terugval in de beperking of veranderingen in de privésfeer kunnen aanleiding zijn om jobcoaching te hervatten.

Welke methodieken gebruikt een jobcoach?

Welke methodiek de jobcoach inzet hangt af van wat er nodig is. 3 goed uitgewerkte methodieken zijn:

  1. Supported Employment (SE)
    SE: een methodiek voor ondersteuning en begeleiding van mensen met een blijvende (functionele) beperking bij het verkrijgen en behouden van een betaalde baan. Lees hier meer over SE
  2. Individuele Plaatsing en Steun (IPS)
    IPS: een standaardisatie van SE, specifiek voor mensen met ernstige psychische problematiek. Om de kandidaat optimaal te kunnen begeleiden werkt een IPS-jobcoach structureel samen met de behandelaar of het team van een ggz-instelling. Lees hier meer over IPS
  3. Begeleid Werken (BW-IVB)
    BW-IVB is een methodiek voor duurzame begeleiding van mensen met structurele functionele beperkingen (lichamelijk, verstandelijk of psychisch) in betaald werk. Kenmerkend voor deze vraaggerichte benadering is de nadruk op de mens achter de kandidaat en op zelfontplooiing en zelfregie. Lees hier meer over BW-IVB

Praktijkvoorbeeld

“In een IPS-traject werken ggz-professionals samen met UWV, gemeenten en werkgevers. IPS is een bewezen effectieve re-integratiemethode voor mensen met een ernstige psychische kwetsbaarheid. (…) Met IRB kijken professionals breder naar de situatie van een klant en nemen ze een andere grondhouding aan.” Lees over de dynamiek tussen twee methodieken voor mensen met een psychische kwetsbaarheid en waarom dit succesvol is in Betaald werk voor mensen met een psychische kwetsbaarheid: gebruik de IPS- én IRB-methodiek

Medewerker plaatst een laadpaal voor auto's