Overslaan en naar de inhoud gaan

Monitor Werkgeverstevredenheid 2023: tevredenheid gestegen, groeiende behoefte aan kennis

08 februari 2024

Er is werk aan de winkel voor WerkgeversServicepunten (WSP’s), al zit het met de algemene tevredenheid wel snor. Dat blijkt uit de Monitor Werkgeverstevredenheid 2023 die de Programmaraad onlangs online presenteerde aan een groep van zeventig geïnteresseerden. Werkgevers wensen meer procesinformatie bij werving en selectie en verwachten vaker een beroep te doen op de expertise van WSP’s. 

Tevredenheid gestegen

In 2023 zijn WSP’s op landelijk niveau erin geslaagd om werkgevers nog beter van dienst te zijn dan het jaar ervoor: de waardering steeg van 7,4 naar 7,6. Werkgevers zijn vooral positief over de ondersteuning en het advies dat ze krijgen. Dankzij het WSP komen ze met meer kandidaten in contact en kunnen ze gemakkelijker kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen.

Betere matches mogelijk

Wel merken de werkgevers op dat het aantal geschikte kandidaten die het WSP aandraagt beperkt is. Daar hebben ze best begrip voor gezien de krappe arbeidsmarkt. Maar, vinden werkgevers, dat mag de kwaliteit van het matchen niet in de weg staan. Graag zouden ze zien dat WSP’s zich een scherper beeld vormen van de functie en de verwachtingen van de werkgever. Ze vinden dat de screening van kandidaten beter kan en menen dat een duurzamere match mogelijk is als het WSP sollicitatiekandidaten blijvend begeleidt. Ook vinden ze het prettig als het WSP meedenkt over alternatieve oplossingen als er geen geschikte kandidaten zijn.

Medewerkers grootste troef

Wil je als WSP je toekomstige tevredenheid verhogen? Organiseer dan evenementen als een banenmarkt of meet & greet. Werkgevers vinden dit soort alternatieve vormen van werven erg waardevol, zo blijkt uit het onderzoek. De allergrootste troef van het WSP vormen de medewerkers. Uit de monitor komt naar voren dat hun behulpzaamheid en deskundigheid de grootste stempel drukt op de tevredenheid. Waardering oogst een WSP vooral met een vaste contactpersoon die zich verdiept in het bedrijf (een persoonlijk bezoek aan het bedrijf wordt zeer gewaardeerd) en de branche. Werkgevers vinden het bovendien belangrijk dat hun contactpersoon snel reageert, en zijn nog blijer als deze frequent uit zichzelf bij hen in de lucht komt. Zelfs een seintje dat de ideale kandidaat nog niet gevonden is, doet al goed.

Volop kansen in 2024

Er komen volop kansen om bovenstaande tips te verzilveren, zo laat het onderzoek zien. Net als vorig jaar verwachten bedrijven weer volop een beroep te doen op het WSP. Vooral voor werving en selectie, maar in toenemende mate ook voor arbeidsjuridische informatie, en expertise op het gebied van arbeidsmarkt en wet- en regelgeving.

Over de Monitor Werkgeverstevredenheid

De Programmaraad laat in samenwerking met UWV, zoals de SUWI-wet opdraagt, jaarlijks onderzoek doen naar de tevredenheid van werkgevers over de dienstverlening van WSP’s. Hiervoor benadert ze de werkgevers waarmee WSP’s tussen april en september contact hebben gehad. De resultaten van het onderzoek rapporteert de Programmaraad op landelijk en op WSP-niveau.

Tips, tools, en themabijeenkomsten

Heb je vragen over de eigen WSP-rapportage? Of wil je sparren over de toepassing ervan in de praktijk? De verbindingsofficieren van het UWV denken graag met je mee. Stuur hiervoor een mail naar verbindingsofficieren@uwv.nl.

Bekijk ook eens de toolkit voor dienstverlening aan werkgevers op deze website. Hier vind je adviezen, cijfers en checklists die je helpen om werkgevers optimaal te ondersteunen.

Tot slot organiseert de Programmaraad op donderdag 29 februari van 10 tot 11 uur een webinar over hoe je, als strategisch partner, arbeidsmarktinformatie kunt inzetten. Je ontdekt waar je arbeidsmarktcijfers kunt vinden en hoe je deze informatie in de gesprekken met je opdrachtgevers kunt gebruiken, en we bespreken feiten en fabels en veelgestelde vragen over de arbeidsmarkt. Het webinar is achteraf on demand terug te kijken.