Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitnodiging en programma: Praktijkdag Programmaraad op 23 juni 2022

18 mei 2022

Je bent van harte uitgenodigd voor de Praktijkdag van de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt, op donderdag 23 juni 2022 in Gooiland in Hilversum. Op het programma staan 25 sessies met thema’s als onderwijs en arbeidsmarkt, werkgevers- en werkzoekendendienstverlening, beschut werk, praktijkleren in het mbo, gegevensuitwisseling, publiek-private samenwerking en jeugdwerkloosheid.

Je stelt zelf je programma samen door te kiezen in welke rondes je deelneemt en met welke sessie per ronde. Inschrijven voor een enkele workshop is ook mogelijk. Wil je een ronde overslaan dan is dit mogelijk door het veld GEEN in de desbetreffende ronde te selecteren.

Programma

9.30 uur        Plenaire opening
9.45 - 10.45 uur    Ronde 1
11.00 - 12.00 uur     Ronde 2
13.00 - 14.00 uur     Ronde 3
14.15 - 15.15 uur    Ronde 4
15.15 - 16.15 uur    Borrel

Voor wie, wanneer en waar is de Praktijkdag?
 

Sessie overzicht

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW
Sessie 2: Talentperron maakt werk van talenten 
Sessie 3: Inspiratiesessie dashboarding projecten RPA Haaglanden
Sessie 4: Inkoop van scholing; Aanbesteden? Of is Open House een goede manier? - Deze sessie is komen te vervallen
Sessie 5: Hoe regionaal ontwikkelpotentie statushouders mobiliseren

Sessie 6: Switchen van Beschut Werk naar Wmo: Inspiratie voor Nu en Inzichten voor de Toekomst
Sessie 7: Serious game ‘1 uur in de bijstand’
Sessie 8: Inspiratiesessie arbeidsmarktproject voor statushouders: lerend en werkend aan de slag met een beperkt taalniveau
Sessie 9: Financiële regelingen, kansen voor kandidaten en werkgevers - Deze sessie is komen te vervallen
Sessie 10: Proces loonkostensubsidie is een succes: resultaat en vervolg

Sessie 11: Publiek - private samenwerking bij collegiaal in- & uitlenen van personeel: resultaten, succesfactoren en verbeterpunten
Sessie 12:    Hoe benut jij de beschikbare data om goede matches te maken? Verbeteren Uitwisseling Matchingsgegevens
Sessie 13:    In gesprek met SZW over de banenafspraak 
Sessie 14:   Beschut werk bij reguliere werkgevers
Sessie 15:    De kracht van ervaringsuitwisseling: intervisie en regionale uitwisseling

Sessie 16:    Jongeren centraal stellen in de aanpak jeugdwerkloosheid
Sessie 17:    Talent in beeld - Voor een kansrijk beroep!
Sessie 18:    Werken is Goud
Sessie 19:    Communicatie als middel om de samenwerking in de Arbeidsmarktregio’s te versterken
Sessie 20:    Dennis instrumentengids: De weg naar harmonisatie in de regio

Sessie 21:    Een plaatsing zonder goede gebruiksaanwijzing is een toevalstreffer!
Sessie 22:    Systemische blik op de samenwerking werkgevers en werkzoekendendienstverlening 
Sessie 23:    De Job Academie: een brug naar een betaalde baan vanuit PRO/VSO
Sessie 24:    Het belang van ken je klant! Via gegevensuitwisseling 
Sessie 25:    Matchen via Skills en uitwisseling gegevens

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW

Sprekers: De Programmaraad en het Ministerie van SZW
Te volgen in: ronde 1
 
Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 100 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau nodig
Type sessie: kennisoverdracht en mogelijkheid tot vragen stellen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Tijdens deze sessie praat het ministerie van SZW samen met de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt, je graag bij over de laatste ontwikkelingen en actualiteiten.
Naar boven

Sessie 2: Talentperron maakt werk van talenten 

Sprekers: Margot Banus en Jose Gatsonides - kwartiermakers Talentperron 
Te volgen in: ronde 2 & ronde 3 

Doelgroep: voor iedereen in het domein werk en participatie binnen en buiten gemeente en UWV. Bv gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV, MT, coaches, adviseurs werk en adviseurs AG
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau nodig
Type sessie: combinatie van praktijkvoorbeelden en kennisoverdracht. Ook is er interactie vanuit instrumentarium Talentperron 

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Je maakt kennis met een vernieuwend dienstverleningsconcept. Waarbij de behoefte van de inwoner zoveel mogelijk centraal staat in de oriëntatie naar werk, scholing of participatie. Dit doen we door een gelijkwaardigheid in onze benadering. Het 3D experience design in het presenteren van informatie verrast de bezoeker. De inwoner wordt op een speelse manier door zijn levensloop en loopbaan gegidst, waarbij de reis wordt ervaren als een persoonlijke ontdekkingstocht.

Inwoners voelen zich vrijer om over relevante persoonlijke onderwerpen te praten. Hierdoor krijgen ze beter inzicht in wat ze kunnen en nodig hebben, en zijn wij als dienstverlener beter instaat een passend vervolg te bieden. Het bedrijfsleven en het onderwijs participeren in het centrum, waardoor vraag en aanbod aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Door de intensieve samenwerking tussen UWV en gemeenten-collega's die in de rol van gids op het Talentperron werken, leren we van elkaar en verrijken we onze kennis waarmee we vervolgens de inwoner beter kunnen gidsen. 
Naar boven

Sessie 3: Inspiratiesessie dashboarding projecten RPA Haaglanden

Sprekers: Remco Herfst - manager regionale samenwerking RPA Haaglanden en Frank Wensink – directeur DAAT (Sociaal leverancier dashboarding) 
Te volgen in: ronde 4 

Doelgroep: managers arbeidsmarktregio’s, programmamanagers arbeidsmarktregio’s en kwartiermaker arbeidsmarktregio’s. Voor de programma- of projectmanagers UWV (waar sectoraal wordt gewerkt met daarbinnen projecten) is dit ook interessant.
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: er is geen specifiek kennisniveau nodig. Wel helpt het als je weet hoe er al dan niet projectmatig wordt gewerkt binnen de regio. 
Type sessie: praktijkvoorbeeld, inspiratie, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In de 35 arbeidsmarktregio’s wordt steeds vaker en breder projectmatig samengewerkt. Hoe houd je met al die projecten en partijen goed overzicht, grip en sturing? Ook in Haaglanden is lang gezocht naar een manier om dit beter te faciliteren. Dit hebben we met onze partner, sociale onderneming Daat, gevonden en gerealiseerd. 

In deze inspiratiesessie wordt weergegeven hoe je data gebruikt kan worden om inzichten te verkrijgen en te houden op de status van projecten. Met de inzichten kunnen processen en resultaten geborgd worden. 

Aan de hand van het praktijkvoorbeeld van de arbeidsmarktregio Haaglanden wordt weergegeven hoe een regio data kan gaan gebruiken vanaf het nulpunt. Het is dus niet nodig om kennis te hebben of al bezig te zijn met data. Het resultaat, een digitaal platform waarmee data worden uitgevraagd en wordt gepresenteerd, wordt gezamenlijk besproken.

Daat is een sociale onderneming die op steeds meer plekken in het land, een kans biedt aan mensen in een uitkeringspositie in de wereld van data. Ook het project van de arbeidsmarktregio Haaglanden is gemaakt en wordt beheerd door deze mensen. Dit kan een extra motivatie zijn voor andere regio’s om ook hun data in te zetten voor het verkrijgen van inzichten. 
Naar boven

Sessie 4: Inkoop van scholing; Aanbesteden? Of is Open House een goede manier?

Spreker: Michel Dammer - verbinder bij Project Kansrijk Opleiden
Te volgen in: ronde 2 & ronde 3 

Doelgroep: beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV, inkoopmedewerkers, projectleiders, RMT’s etc.
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifieke achtergrondkennis nodig      
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In de arbeidsmarktregio Groningen gebruiken we de Open House inkoopmethode om omscholingstrajecten voor onze werkzoekenden uniform aan te bieden in de gehele regio. Daarbij hebben opleiders de mogelijkheid om zelf inhoud te geven aan het programma. Hierdoor kunnen we in de eigen regio van de werkzoekende scholing aanbieden, de middelen eerlijk verdelen door de regio heen en publiek/private opleiders de kans geven om mee te doen! Na het volgen van deze bijeenkomst heb je inzichten in hoe je als organisatie doelmatig en rechtmatig scholingsgelden kunt inzetten met behulp van Open House.  
Naar boven

Sessie 5: Hoe regionaal ontwikkelpotentie statushouders mobiliseren

‘Werkfitprogramma voor de arbeidsmarkt’ praktijkvoorbeeld en de regionale visie voor de toekomst.
Spreker: Mario van Dijk - regiocoördinator Groningen/Noord Drenthe en projectleider gemeente Groningen
Te volgen in: ronde 3 & ronde 4 

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: niet van belang. Enige kennis op het gebied van werktrajecten is een pre.
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht over visie voor de nabije toekomst en interactief gesprek met deelnemers

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Aan de hand van twee praktijkvoorbeelden wordt de wijze gedeeld waarop in Groningen een werkfittraject is opgezet (samen met het bedrijfsleven) waarmee we statushouders naar werk toeleiden. Tips, trucs en valkuilen worden gedeeld. Daarnaast krijg je een doorkijkje hoe we het in onze regio structureel willen inregelen (het visiedocument).
Naar boven

Sessie 6: Switchen van Beschut Werk naar Wmo: Inspiratie voor Nu en Inzichten voor de Toekomst

Sprekers: Mirjam Gietema - projectregisseur Simpel Switchen, Maaike Verbeek - strategisch beleidsadviseur gemeente Zutphen, Annemarie Klip - projectmanager Sociaal werkkoepel Amsterdam en Annemiek Beemsterboer - strategisch adviseur bij Pantar
Te volgen in: ronde 1 & ronde 2 

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers van gemeenten, UWV, SZW en VWS 
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: bekend zijn met beleid en praktijk rondom het meedoen via beschut werk en Wmo.  
Type sessie: Praktijkvoorbeeld en interactief met elkaar aan de slag met het Simpel Switchen van beschut werk naar Wmo. 

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Het project Simpel Switchen wil de drempels om aan het werk te gaan wegnemen en het mensen makkelijker maken om een stapje terug te doen als het even niet lukt. Dit doen we in de uitvoering én in wet- en regelgeving. Zodat uiteindelijk iedereen kan meedoen op de plek die op dát moment het beste bij diegene past, of dat nou (vrijwilligers)werk, beschut werk of dagbesteding is. Met of zonder (gedeeltelijke) uitkering. 

Tijdens de sessie duiken we in de praktijk van Zutphen en Amsterdam. Beide gemeenten delen de opbouw en lessen van hun aanpak gericht op het verbeteren van de begeleiding van mensen die vanuit beschut werk terug moeten of willen stromen naar Wmo. Zodra de tips en aandachtspunten zijn besproken, werken de deelnemers interactief samen aan een stappenplan gericht op de toekomst waarmee gemeenten en uitvoeringsorganisaties (verder) mensen beter kunnen begeleiden vanuit beschut werk naar de Wmo.
Naar boven

Sessie 7: Serious game ‘1 uur in de bijstand’

Sprekers: Suzanne de Visser - projectregisseur Simpel Switchen, sociaal ondernemer Optimalistic en Leo Gijsen – projectmedewerker bij Divosa
Te volgen in: ronde 2 

Doelgroep: beleidsmedewerkers, managers en professionals van gemeenten, UWV en het ministerie van SZW
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifieke voorkennis nodig
Type sessie: interactief: deelnemers spelen de game tijdens de sessie

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Met de serious game '1 uur in de bijstand' van Simpel Switchen kruip je in de huid van het echtpaar Tirsa en Leon, dat door omstandigheden bijstand moet aanvragen. Je ervaart hoe het is om vanuit die situatie keuzes te moeten maken (en hoe beperkt die keuzeruimte soms is). En je moet samen met je medespelers het huishoudboekje van het gezin sluitend zien te houden.

Een unieke ervaring, waarbij je niet van buitenaf naar de doelgroep kijkt, waarbij je niet naast de doelgroep staat, maar waarbij je een uur lang zelf de doelgroep bent.
Naar boven

Sessie 8: Inspiratiesessie arbeidsmarktproject voor statushouders: lerend en werkend aan de slag met een beperkt taalniveau 

Sprekers: Amor Strauss – kwartiermaker gemeente Amsterdam, Marianne Veenhof – gemeente Amsterdam, Mary van de Looij en Sven van Brakel – adviseurs LWSPG en een werkgever
Te volgen in: ronde 1 & ronde 3 

Doelgroep: managers WSP, projectleiders arbeidsmarktprojecten, accountmanagers, consulenten
Maximaal aantal deelnemers: 20 personen
Kennisniveau: er is geen specifiek kennisniveau nodig. Wel helpt het als je weet hoe er al dan niet projectmatig arbeidsmarktprojecten tot stand komen binnen de regio. 
Type sessie: praktijkvoorbeeld, inspiratie, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Statushouders zonder startkwalificatie en diploma’s zijn kwetsbaar op de arbeidsmarkt. Uit de praktijk blijkt het moeilijk om statushouders met een beperkt taalniveau (lager dan A2), een lage leerbaarheid en weinig tot geen werk- en scholingservaring, naast hun inburgeringstraject, naar werk of opleiding te bemiddelen. Ze voldoen (nog) niet aan de toelatingseisen voor een reguliere beroepsopleiding. Hiernaast is het lastig een duurzame betaalde baan met toekomstperspectief voor hen te vinden, omdat het vaak ontbreekt aan taal- en werknemersvaardigheden.

Om kwetsbare statushouders met een grote afstand tot werk wél naar een betaalde baan met toekomstperspectief te bemiddelen en te bevorderen dat zij een startkwalificatie behalen, is extra begeleiding en investering nodig. In Amsterdam is het gelukt om samen met Ikea, Hanos en Van Moof een succesvol project te starten waar 90 % van de deelnemers succesvol aan de slag is gegaan. De werkgevers willen dit succes graag verder brengen in de rest van het land. Het Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten (LWSPG) wil hier de helpende hand in bieden, en heeft hier de 35 arbeidsmarktregio’s bij nodig. 

In deze workshop wordt ingegaan op de ervaringen van dit project en wordt met elkaar verkend hoe we dit project succesvol kunnen brengen naar de rest van Nederland! Wie gaat deze uitdaging aan en wil hierover in gesprek? 
Naar boven

Sessie 9: Financiële regelingen, kansen voor kandidaten en werkgevers

Sprekers: Elif Durdabak - adviseur Leerwerkloket Twente
Te volgen in: ronde 1 & ronde 3

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: er is geen specifiek kennisniveau nodig
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling en interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Zie je door alle financiële regelingen op landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal niveau het bos niet meer? Deze interactieve sessie biedt je een korte introductie van financial engineering, de route om tot creatieve oplossingen te komen bij individuele trajectfinanciering en projectfinanciering.

Welke actuele financieringsmogelijkheden zijn er? Een korte toelichting op de SLIM-regeling en het STAP budget. Aan de hand van een casus gaan we met elkaar in gesprek.

Het doel is om professionals middels inzet van financial engineering tot oplossingen van hun vraagstuk te brengen. Denk hierbij aan een casus binnen de arbeidsbemiddeling en eventueel ontwikkeling van leerwerkprojecten.
Naar boven

Sessie 10: Proces loonkostensubsidie is een succes: resultaat en vervolg

Sprekers: Maud Smulders - projectleider bij De Normaalste Zaak, Edwin van der Pol - manager D&I ISS, Jan van den Broek - HR manager Maciek Technica en Nathalie Levens - administratief Juridisch Medewerker Arbeidsinpassing bij gemeente Oss 
Te volgen in: ronde 2 & ronde 3

Doelgroep: gemeentelijke account- en klantmanagers, beleidsadviseurs en leidinggevenden gemeenten
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: er is geen specifiek kennisniveau nodig
Type sessie: kennisoverdracht, kennisdeling, interactief door interview met panelleden, discussie en behoefte uitwisseling voor het vervolg

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Dit is een sessie over de resultaten en het vervolg van het uniformeren van het administratieve proces loonkostensubsidie. Werkgevers en gemeenten delen hun ervaringen met het proces, vertellen tegen welke hick-ups ze aanlopen en wat er beter is geworden. We vertellen hoe het proces is geborgd en waar gemeenten voortaan terecht kunnen met vragen of problemen over loonkostensubsidie. Tot slot halen we graag op welke verbeterkansen gemeenten nog meer zien als het gaat om werkgeversvriendelijk en transparant werken.
Naar boven

Sessie 11: Publiek- private samenwerking bij collegiaal in- & uitlenen van personeel: resultaten, succesfactoren en verbeterpunten

Sprekers: Joost Hack - arbeidsmarkt Regisseur Limburg, Lars Wolfswinkel - accountmanager WSP Parkstad en Gilles Gerth - projectleider NL Werkt aan werk
Te volgen in: ronde 2 & ronde 3

Doelgroep: accountmanagers, adviseurs werkgeversdiensten, beleidsmedewerkers en iedereen die in het onderwerp en/of intensieve samenwerking met bedrijven geïnteresseerd is
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifieke voorkennis nodig
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisdeling, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland (met het project NL Werkt aan werk) en onder meer WSP Parkstad stimuleren en faciliteren werkgevers bij het organiseren van collegiale in- en uitleen van personeel. In deze sessie gaan we in op de mogelijkheden van collegiale in- en uitleen. Maar ook op de manier waarop we de publiek-private samenwerking hebben georganiseerd. We geven tips, en we zijn ook benieuwd naar jullie input om de aanpak te vervolmaken!
Naar boven

Sessie 12: Hoe benut jij de beschikbare data om goede matches te maken? Verbeteren Uitwisseling Matchingsgegevens (VUM)

Sprekers: Renate Westdijk – coördinator VUM en Gerlinde Scheper – projectleider Programmaraad
Te volgen in: ronde 2

Doelgroep: klantmanagers, werkconsulenten, jobmanagers, jobcoaches, UWV-medewerkers en andere professionals die mensen naar werk begeleiden
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: er is geen specifiek kennisniveau nodig. In deze sessie word je bijgepraat over de uitwisseling van matchingsgegevens om meer matches mogelijk te maken. Ben je betrokken bij VUM? Dan is deze sessie voor jou niet interessant.
Type sessie: kennisoverdracht, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Wil je weten hoe je makkelijker gegevens kunt uitwisselen binnen en buiten je arbeidsmarktregio? In deze sessie nemen we je mee in de verbetering van de uitwisseling van matchingsgegevens (VUM), een landelijke ontwikkeling om meer en betere matches te maken over organisatie- en regiogrenzen heen.

Cruciaal voor die uitwisseling en matching is het vastleggen van gegevens. Welke gegevens leg jij al vast? En welke gegevens worden uitgewisseld via VUM? Het is een praktische sessie die je inkijk geeft in het uitwisselen van gegevens en tips geeft over wat je al kunt doen om je voor te bereiden in de dagelijkse praktijk.
Naar boven

Sessie 13: In gesprek met SZW over de banenafspraak

Sprekers: Charlotte Loven en Hiske Andriessen van het ministerie van SZW
Te volgen in: ronde 1 & ronde 2

Doelgroep: voor iedereen die ervaring en/of interesse heeft in het onderwerp banenafspraak
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau nodig
Type sessie: SZW wil heel graag ervaringen en input ophalen. Het wordt een interactieve sessie waar iedereen aan bod komt.

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Binnen SZW zijn we bezig om te kijken naar de toekomst van de banenafspraak. Tijdens deze sessie nemen we jullie mee in ontwikkelingen die op dit moment spelen, zoals het wetsvoorstel vereenvoudiging banenafspraak en de stand van zaken van gesprekken met betrokkenen over de toekomst van de banenafspraak en de bijbehorende ondersteuning.

We gaan heel graag met je in gesprek over waar je in de praktijk tegenaan loopt. Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Hoe denken je over de banenafspraak en het doelgroepregister? Waar moeten we rekening mee houden als we kijken naar de toekomst?
Naar boven

Sessie 14: Beschut werk bij reguliere werkgevers

Sprekers: Mirjam Engelen, Noortje Hippert en Jildou Talman - respectievelijk projectleider en onderzoekers bij De Beleidsonderzoekers
Te volgen in: ronde 3 & ronde 4

Doelgroep: gemeentelijk klantmanagers, jobcoaches, bemiddelaars, beleidsmedewerkers en medewerkers SW-bedrijven
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau nodig
Type sessie: praktijkvoorbeeld en kennisoverdracht

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Deze sessie geeft meer kennis over de wijze waarop werkplekken voor mensen met een advies beschut werk te realiseren zijn, bij reguliere werkgevers. En hoe een succesvolle en duurzame plaatsing te realiseren is.

Mensen die alleen kunnen werken in een ‘beschutte’ omgeving onder aangepaste omstandigheden, kunnen via UWV een advies beschut werk krijgen. Zij hebben méér begeleiding nodig dan van een reguliere werkgever mag worden verwacht.

Ondanks het advies ‘beschut werk’ zijn er behoorlijk wat mensen met deze indicatie die bij een reguliere werkgever betaald aan de slag zijn. De vraag is: hoe kan een kandidaat met een advies beschut werk succesvol bij een reguliere werkgever aan de slag?

Aan de hand van casestudie-onderzoek hebben De Beleidsonderzoekers hier zicht op gekregen. Het belangrijkste motief van gemeenten om kandidaten met een advies beschut werk te bemiddelen bij een reguliere werkgever, blijkt de grotere diversiteit aan werkplekken die daarmee beschikbaar komt.
Naar boven

Sessie 15: De kracht van ervaringsuitwisseling: intervisie en regionale uitwisseling

Sprekers: Cris Bergmans - landelijk projectcoördinator Hoofdzaak}Werk en Theo Dijt - regiocoach Hoofdzaak}werk 
Te volgen in: ronde 4 

Doelgroep: exclusief voor de procesregisseurs Hoofdzaak}Werk
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: niet van toepassing
Type sessie: kennisoverdracht, interactief, praktijkvoorbeelden, gezamenlijk tot verdieping komen

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
In deze sessie gaan we met de verschillende arbeidsmarktregio’s dieper in op de relevantie van de intervisie, hoe we de intervisie in de 2de helft van het jaar nog beter kunnen benutten en welke andere regionale ervaringsuitwisseling en samenwerking mogelijk is.  
Naar boven

Sessie 16: Jongeren centraal stellen in de aanpak jeugdwerkloosheid

Sprekers: Nina Hoek van Dijke - jongerencommunicatiebureau Jong & Je Wil Wat en Marc Bevers - programmamanager Jeugdwerkloosheid Midden-Brabant en projectleider jeugdwerkloosheid in verschillende steden en regio’s
Te volgen in: ronde 1 & ronde 3 

Doelgroep: beleidsadviseurs, klantmanagers, strategisch beleidsadviseurs, communicatiespecialisten, werkgeversdienstverlening en algemeen geïnteresseerden in aanpak jeugdwerkloosheid
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau nodig
Type sessie: kennisoverdracht met praktijkvoorbeelden 

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
In 2020 is de Aanpak Jeugdwerkloosheid gestart waarbij partijen in de regio met een eigen aanpak kwetsbare jongeren ondersteunen naar vervolgonderwijs en/of werk. Aandachtspunt is dat veel jongeren nog buiten beeld blijven van instanties. De ambitie is daarom dat gemeenten jongeren centraal stellen in hun aanpak, zodat deze beter aansluit op hun wensen en behoeften. Wanneer je jongeren wil bereiken, zul je ze moeten begrijpen. Wanneer je ze wil begrijpen, moet je ze betrekken. Wil je ze betrokken houden, dan moet je hun input ook echt gebruiken.

In deze workshop gaan we in zes stappen in hoe je jongeren centraal stelt tijdens de aanpak jeugdwerkloosheid. We leggen deze zes stappen uit aan de hand van praktijkvoorbeelden en concrete handvatten om de stap uit te voeren. Na deze sessie weet je met concrete handvaten en aandachtspunten hoe je jongerenparticipatie en aansprekende jongerencommunicatie in kunt zetten in je eigen aanpak jeugdwerkloosheid.
Naar boven

Sessie 17: Talent in beeld (voor een kansrijk beroep!)

Sprekers: Maarten van der Vlist - GAP Academy en Arne Beukema - Roc Noorderpoort
Te volgen in: ronde 2 & ronde 4 
    
Doelgroep: beleidsadviseurs, strategisch medewerkers gemeenten/UWV, werkgevers, SBB en onderwijsinstellingen 
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau nodig 
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling, interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Samen met onderwijsinstellingen en bedrijven verzorgt de GAP Academy praktijkgerichte trajecten naar banen in de technische sector. De GAP Academy brengt verborgen talenten in beeld met een vier-stappenplan. 
 
Bij de start zetten we testen en een praktijkassessment in. Op basis van de uitkomsten wordt samen met onderwijsinstellingen en gemeenten gekeken naar een vakgericht traject op maat. De kandidaat kent zijn talent, is klaar voor een kansrijk beroep. Hoe wij hierbij gebruik maken van bestaande instrumenten zoals praktijkleren, én bedrijven enthousiast hebben gekregen weet je aan het einde van deze sessie. 
Naar boven

Sessie 18: Werken is Goud

Het verhaal van Stefan, bedoeld als inspiratie om het thema van werken met een psychische kwetsbaarheid aan te kaarten

Spreker: Stefan Groothuis - tegenwoordig werkvoorbereider Bouw, spreker over gezonde(!) motivatie en ambassadeurschap voor Sterk door Werk en Cris Bergmans – regio projectcoördinator voor het project Hoofdzaak}Werk
Te volgen in: ronde 2    

Doelgroep: Iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 40 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau nodig 
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisdeling, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Cris Bergmans geeft een introductie op project Hoofdzaak Werk dat zich bezighoudt met het realiseren van baankansen voor mensen met een psychische kwetsbaarheid en de samenwerking tussen Gemeenten, GGZ-instellingen en UWV. Daarna gaat Cris in gesprek met Stefan Groothuis. Stefan is ambassadeur van het convenant Sterk door Werk en vertelt over zijn eigen ervaringen en kwetsbaarheid bij zijn zoektocht naar Olympisch Goud bij het schaatsen, waarbij hij tegen een zware depressie aanliep. Stefan vertelt als ambassadeur over het belang van het hebben van werk, meedoen in de maatschappij en het bewaken van balans. Daarnaast vertelt hij over zijn nieuwe baan en de voor en nadelen van openheid over zijn psychische kwetsbaarheid.
Naar boven

Sessie 19: Communicatie als middel om de samenwerking in de AMR’s te versterken

Sprekers: Peter Don - projectleider Hoofdzaak}Werk in regio Zuid-Kennemerland en IJmond en Luc Pieters - regiocoach Hoofdzaak}Werk
Te volgen in: ronde 3 

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: bekendheid met Hoofdzaak}Werk en regionale samenwerking is niet nodig 
Type sessie: kennisoverdracht, interactief, praktijkvoorbeelden

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Een workshop over het belang van vroegtijdige en continue communicatie om de samenwerking in een arbeidsmarktregio te versterken. Uitgangspunt is dat projecten als Hoofdzaak}Werk gezien worden als een veranderproces, wat speciale eisen stelt aan bijvoorbeeld de communicatie. Veranderingen kunnen weerstand opleveren en hoe ga je daarmee om?

In deze sessie wordt ingegaan op de elementen van een goede communicatiestrategie (informeren en activeren) en op het uitwerken en uitvoeren van een gedegen communicatieplan. Gezamenlijk worden een aantal praktijkvoorbeelden geïnventariseerd en besproken. Je krijgt praktische handreikingen waarmee je direct in je eigen praktijk aan de slag kunt.
Naar boven

Sessie 20: Dennis instrumentengids: De weg naar harmonisatie in de regio

Sprekers: Edwin Boender - VNG en Monique van Ingen - strategisch beleidsadviseur Midden-Gelderland 
Te volgen in: ronde 1 

Doelgroep: arbeidsmarktregio’s, werkgeverservicepunten, gemeenten, werkgevers, bemiddelende partijen: klantmanagers, consulenten, managers werk & inkomen
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen 
Kennisniveau: kennis van het sociaal domein en werk & inkomen specifiek en ontwikkelingen werkdomein 
Type sessie: kennisoverdracht algemeen onderdeel modernisering werkdomein, werklandschap en instrumentengids Dennis, demo, praktijkvoorbeelden arbeidsmarktregio Midden-Gelderland, interactief, discussie en vragen

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Instrumentengids Dennis is ontstaan met zicht op de wet SUWI. Werkgevers willen overzicht, eenduidigheid en transparantie in de regelingen en vanuit SZW ligt er een opdracht aan de arbeidsmarktregio’s om instrumenten en processen transparant te maken. Ook ligt er de wens om instrumenten binnen de regio zoveel mogelijk te harmoniseren. 

Dennis is een online kennisbank gemaakt voor de professional en gericht op het tijdig, efficiënt en helder adviseren over werkgeversregelingen met lokale beleidsvrijheid. Dennis biedt overzicht en inzicht met filtering naar regio, thema en doelgroep. In de toekomst kunnen ook werkgevers en bemiddelende partijen er gebruik van gaan maken.

In deze sessie gaan we met name in op het harmoniseren van instrumenten. Welke weg bewandel je daarbij? Ga je eerst instrumenten inventariseren, kwalitatief gereed maken, invoeren in Dennis en dan harmoniseren? Immers, dan wordt pas inzichtelijk welke verschillen er zijn. Of ga je eerst harmoniseren alvorens je de instrumenten gaat invoeren in Dennis. We zetten de voors en tegens op een rij en laten Midden-Gelderland vertellen hoe zij het hebben aangepakt.
Naar boven

Sessie 21: Een plaatsing zonder goede gebruiksaanwijzing is een toevalstreffer!

Sprekers: Amanda Bruns - beleidsmedewerker RSD de Liemers, Johan van Dalen - regionaal arbeidsdeskundige regio Zwolle en Theo van Vuuren - regionaal arbeidsdeskundige regio Midden-Gelderland
Te volgen in: ronde 1 & ronde 3 

Doelgroep: Jobcoach, beleidsmedewerkers, consulenten gemeenten, adviseurs UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen speciale voorkennis nodig, anders dan bekend zijn met de doelgroep
Type sessie: kennisoverdracht aan de hand van praktijkvoorbeelden 

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Je krijgt een inkijkje in het vaststellen van begeleidingsnoodzaak. Zowel van het belang van begeleiding als van de praktische wijze waarop. 
Na afloop van de sessie verlaat je geïnspireerd de bijeenkomst en heb je handreikingen gekregen en ideeën opgedaan die helpen om mensen met arbeidsvermogen duurzaam te bemiddelen. In de sessie geven we antwoord op de vragen: Wat is het nut en de noodzaak van een goed klantbeeld, wat versta je onder klantbeeld/profiel, hoe breng je de begeleidingsbehoefte in kaart (en wat neem je niet mee, maar pas je aan in werk)? 
Ook geven we een inkijkje in hoe de gemeenten in Midden-Gelderland tot geüniformeerde afspraken zijn gekomen m.b.t. jobcoaching.
Naar boven

Sessie 22: systemische blik op de samenwerking werkgevers en werkzoekendendienstverlening 

Begeleiders: Jörg Bauer - projectleider werkgeversdienstverlening Programmaraad, Moniek Lemmens - projectleider werkzoekendendienstverlening Programmaraad en Tanja Willemsen - programmamanager Programmaraad
Te volgen in: ronde 4 (14.15 – 15.45) Deze sessie duurt 1,5 uur

Doelgroep: Deze sessie is bedoeld voor de direct betrokken uitvoering (klantmanagers, accountmanager, werkconsulenten, jobcoaches, managers werkgeversdienstverlening en werkzoekendendienstverlening)
Maximaal aantal deelnemers: 20 personen
Kennisniveau: werkzaam en betrokken zijn bij de uitvoering werkgeversdienstverlening en werkzoekendendienstverlening 
Type sessie: actieve werksessie met als doel inzicht te krijgen in de dynamiek van de samenwerking tussen werkgeversdienstverlening en werkzoekendendienstverlening

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
De krapte op de arbeidsmarkt is gigantisch. Vacatures zijn er te over, echter de nog beschikbare werkzoekenden matchen niet direct. Dit vraagt om nieuwe paden. De samenwerking tussen werkgeversdienstverlening en werkzoekendendienstverlening is hierbij cruciaal. Hoe staan deze nu ten opzichte van de arbeidsmarkt

In deze workshop gaan we met een systemische kijk onderzoeken hoe we met elkaar “staan” op de arbeidsmarkt. Waar staat de werkgever en de werkzoekende in het systeem? Wat is hier helpend in en wat belemmerend. Ben jij nieuwsgierig naar systemisch werken in relatie tot onze uitdagingen? 
Naar boven

Sessie 23: De Job Academie: een brug naar een betaalde baan vanuit PRO/VSO

Sprekers: Anita Jille en Veroniek Janssens - initiatiefnemers, adviseurs en trainers Job Academie en Gitte Nagel - programmaleider arbeid bij Stichting BOOR
Te volgen in: ronde 2 en 3 

Doelgroep: (beleid)medewerkers bij gemeenten, UWV, SW-bedrijven 
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau nodig
Type sessie: kennis delen en interactief middels praktijkvoorbeelden

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
In de Job Academie worden jongeren in het laatste jaar van het VSO/PRO intensief begeleid in vak-en werknemersvaardigheden zodat ze voldoen aan de verwachtingen van werkgevers en in aanmerking komen voor een betaalde (participatie)baan.
In deze sessie:

  • Krijg je informatie over de opzet en werkwijze van de Job Academie: wat voegt het toe aan de trajecten naar werk die er zijn voor jongeren uit het VSO/PRO
  • Kijken we naar beelden van Job Academies in een ziekenhuis, een zorgorganisatie en een basisschool: jongeren, collega’s op de werkvloer en werkgevers vertellen over hun ervaringen
  • Gaan we in gesprek over de vaak onzichtbare drempels waar jongeren uit het VSO/PRO mee te maken hebben in de overgang van school naar werk
  • En bespreken we de successen die zijn geboekt en gaan we in op kansen en uitdagingen van het moment

Naar boven

Programmaraad special verdieppingssessie ‘ken je klant door gegevensuitwisseling.’ - sessie 24 & 25

De arbeidsmarkt verandert. Het wordt steeds uitdagender om te bepalen of iemand geschikt is voor een bepaalde functie of niet. ‘Matching’ wordt een steeds lastigere opgave vanwege het veranderende werkzoekende- en werkgeverslandschap. Maar ook vanwege de veranderende vraag om arbeid. Daarom klinkt de algemene roep op de arbeidsmarkt om vooral te kijken naar competenties en skills. 

Het kennen van de kwaliteiten en talenten van de kandidaten in het bestand blijft onverminderd van groot belang om de kansen op passend werk voor de kandidaten te verhogen (werkzoekendendienstverlening) en om de vraag van de werkgever te kunnen beantwoorden (werkgeversdienstverlening). Het volledig en uniform vastleggen van competenties, vaardigheden en deze digitaal ontsluiten is cruciaal voor een goede dienstverlening aan de werkzoekenden en werkgevers, maar dat is een best lastige opgave omdat de gegevens om dit goed te doen nog niet altijd voorhanden zijn.

De vraag vanuit de uitvoering om inzicht en het delen van competenties en vaardigheden wordt daarom nog luider. En is het belang dat de uitwisseling van (matchings)gegevens tussen gemeente, UWV, SW-bedrijven, re-integratiebureaus en uitzendbureaus verbetert en uitgewisseld worden. 

Maar hoe doe je dat? En wat kan jouw bijdrage zijn om dit te realiseren! Daarvoor heeft de Programmaraad in samenwerking met experts een aantal verdiepingssessies ontwikkeld die jouw inzicht en handvatten geven op het belang, mogelijkheden en het vastleggen van de essentiële kenmerken die je nodig hebt op de best passende match te realiseren.
Naar boven

Sessie 24: Het belang van ken je klant! Via gegevensuitwisseling 

Sprekers: Jurja Steenmeijer - ethicus en deskundige op het gebied van privacy en geheimhouding en Margarethe Hilhorst - procesmanager SAM
Te volgen in: ronde 4 (14.15 – 15.45) Deze sessie duurt 1,5 uur

Doelgroep: deze verdiepingsmodule is specifiek bedoeld voor klantmanagers, werkconsulenten, UWV-medewerkers en andere professionals die mensen naar werk begeleiden
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: werkervaring in het sociaal domein, uitvoering van wet- en regelgeving, kennis van het brede sociaaldomein.
Type sessie: kennisoverdracht t.b.v. bewustwording, urgentie en het belang van het in beeld brengen en houden van kandidaten door gegevensuitwisseling

Wat biedt deze sessie?
Je kandidaten kennen betekent dat je gegevens en informatie over kandidaten verzamelt en vastlegt. Afhankelijk van de pet - en dat zijn er vaak meerdere - die je op hebt, handel je in lijn met de AVG, de Awb, de betreffende materiewet en beroepsethische kaders. Doordat professionals met meerdere kaders te maken hebben, zijn ze vaak of te terughoudend, of te ‘vrijgevig’ met informatie. Hoe kun je weten welk kader leidend is? En wat moet je doen als je vanuit het ene kader iets weet over je kandidaat, maar dat in een ander kader niet mag weten of vastleggen? Of andersom?

Het delen van gegevens en informatie levert spanningsvelden op die te maken hebben met een zorgvuldige uitvoering van de wet, maar vaak nog meer met goed werk vanuit je missie en opdracht. 

Deze workshop gaat over die balanceer act. Na een inleiding over de verschillende kaders, gaan we aan de slag met voorbeelden uit de praktijk. Aan de hand van de dagelijkse praktijk worden een aantal casussen besproken, maar deelnemers worden vooral uitgenodigd om hun eigen ervaringen te delen en prangende vragen voor te leggen. 

Hoe kun je je goed voorbereiden? 
Door onderstaande documentatie kun je je alvast voorbereiden en inlezen:  

Naar boven

Sessie 25: Matchen via Skills en uitwisseling gegevens

Sprekers: Renate Westdijk – coördinator pilots VUM en Jacqueline Toxopeus - adviseur arbeidsmarktinformatie
Te volgen in: ronde 4 (14.15–15.45) Deze sessie duurt 1,5 uur

Doelgroep: deze verdiepingsmodule is specifiek bedoeld voor klantmanagers, werkconsulenten, UWV-medewerkers en andere professionals die mensen naar werk begeleiden
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: werkervaring in het sociaal domein, uitvoering van wet- en regelgeving, kennis van het brede sociaaldomein
Type sessie: kennisoverdracht t.b.v. bewustwording, urgentie en het belang van het in beeld brengen en houden van kandidaten door gegevensuitwisseling

Wat biedt deze sessie?
In deze sessie nemen we je mee op hoofdlijnen in de landelijke ontwikkelingen in gegevensuitwisseling. Deze ontwikkelingen hebben als doel meer en betere matches te generen over organisatie en regiogrenzen heen. En daarmee de dienstverlening aan werkgevers en werkzoekenden te verbeteren. Vervolgens zoomen we in op het matchen via skills. Het waarom, wat en hoe, en welke rol jij daarbij hebt als uitvoerder. En we laten je zien welke tools er al beschikbaar zijn.

Het is een praktisch sessie die handvatten geeft voor werken met skills dashboarden in de dagelijkse praktijk.

Hoe kun je je voorbereiden?
Door bijvoorbeeld na te denken over welke vaardigheden een timmerman of logistiek medewerker moet beheersen. In welke andere beroepen deze zelfde vaardigheden ook voorkomen? En onderstaande achtergrondinformatie lezen.

Naar boven

Praktijkdag Programmaraad Regionale arbeidsmarkt 23 juni

Voor wie?

De Praktijkdag van de Programmaraad is bedoeld voor medewerkers van gemeenten, SW-bedrijven, UWV en partijen die actief zijn in de uitvoering van het regionale Werkbedrijf.

Wanneer?

Donderdag 23 juni 2022 van 9.30 uur tot 15.15 uur met aansluitend een netwerkborrel. Inloop vanaf 9.00 uur.

Waar?

Gooiland
Emmastraat 2
1211 NG Hilversum

Aanmelden

Aanmelden is niet meer mogelijk. Deelname is gratis. 
Graag willen wij je erop attenderen dat wanneer je je inschrijft, er gerekend wordt op jouw komst en dat je een plaats vasthoudt. Ook de sessiebegeleiders rekenen op jouw deelname; zij stemmen de sessie inhoudelijk af op de deelnemers die zich voor hun sessie hebben aangemeld. 

Mocht je verhinderd zijn of een sessie niet meer bezoeken, dan verzoeken wij je vriendelijk je inschrijving tijdig aan te passen zodat een andere geïnteresseerde jouw plaats kan innemen.

Beperkte deelname private partijen

Per sessie wordt een beperkt aantal private partijen toegelaten. Private partijen dienen hun inschrijving te beargumenteren. Je inschrijving is pas definitief na acceptatie, je ontvangt uiterlijk 5 dagen voor de Praktijkdag een bevestiging van toelating.