Structureel maken
Die projectperiode is na een positieve evaluatie in mei 2021 tot en met 2025 verlengd met het ‘Actieplan Achterhoekse jongeren 2.0’. Martijn van den Hadelkamp, coördinator van het nieuwe actieplan: “We zijn nog niet klaar, dus hebben we er in onderling overleg een aantal jaar aan vastgeplakt. Opnieuw was iedereen vóór. Alle partners leveren input en willen meebetalen aan het actieplan. Dat is belangrijk voor de borging van de acties en de resultaten.” Helming: “Niemand van ons heeft voldoende middelen om de jeugdwerkloosheid zelfstandig aan te pakken. Met verlenging van het actieplan genereren we aandacht voor kwetsbare jongeren en maken we het thema structureel. Het is tevens een uitnodiging richting overheid om structureel budget vrij te maken.”
Speerpunt communicatie
In het Actieplan 2.0 komen verschillende thema’s uit het eerste plan terug. Een aantal thema’s is verder uitgewerkt, verbreed of uitgediept. Doel blijft om zoveel mogelijk jongeren in beeld te brengen en te houden. Van den Hadelkamp: “In de Achterhoek hebben we bijna 41.000 jongeren tussen de 16 en 27 jaar, van wie we er zo’n duizend onzichtbaar zijn. Zij volgen geen onderwijs, hebben geen werk, krijgen geen uitkering en blijven zo buiten beeld van de sociale dienst. Om deze jongeren op de juiste manier te ondersteunen, worden linkjes gelegd met UWV en Wmo-organisaties. Zijn vervolgens convenanten nodig om de samenwerking te borgen, dan sluiten we die. Ook stimuleren we de warme overdracht van het regionaal meld- en coördinatiepunt naar de sociale diensten en de doorgeleiding van jongeren die zich bij UWV melden. Persoonlijk verwacht ik veel van het contactleggen met jongeren via sociale media. Communicatie wordt sowieso een speerpunt. Met het aanstellen van een communicatiemedewerker en de doorontwikkeling van de website ZEG Achterhoek willen we beter vindbaar en zichtbaar worden voor jongeren.”
Simpel(er) switchen
Nog zo’n belangrijk thema is het simpel switchen tussen school, werk en een zinvolle daginvulling. De afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in een soepele overgang van school naar werk, onder meer via invoering van de Transitieroute door het Graafschap College. Jongeren met een beperking of belemmering werden tijdens hun afsluitende stage begeleid door jobcoaches vanuit de sociale dienst en UWV, die ook nazorg boden op de werkplek. Helming: “Sommige leerlingen gaven aan liever tijdens of direct bij de start van hun opleiding ondersteuning te willen. In het nieuwe actieplan kijken we hoe we deze verlengde transitieroute vormgeven; in het mbo, maar ook in praktijkonderwijs en het vso.”
Uit de eerder genoemde samenwerking met scholen, sociale diensten en UWV bleek óók dat vooral vso-jongeren een soepele overgang van school naar een zinvolle daginvulling minstens zo belangrijk vonden als de switch naar werk. Van den Hadelkamp: “Tijdens kennis- en netwerkbijeenkomsten gaan gemeenten, scholen en UWV kijken hoe ze de samenwerking rondom simpel switchen kunnen versterken. Plan is ook om tot een doorgaande ontwikkellijn met ‘terugvalmogelijkheden’ te komen voor jongeren van en naar zinvolle daginvulling.”
Matchtafels en werkgeversarrangementen
Ook jongeren die binnen de structuur van stagecoördinatoren en WerkgeversServicepunt Achterhoek geen passende stage of leerwerkplek kunnen vinden, krijgen in Actieplan 2.0 (opnieuw) volop aandacht. Helming: “We gaan door met onze matchtafels; het maandelijkse overleg tussen scholen, UWV en het werkgeversservicepunt, waar partijen samen kijken hoe jongeren niet alleen via school maar ook vanuit zinvolle daginvulling kunnen doorstromen naar werk. Verder onderzoeken we hoe we de ‘werkgeversarrangementen’ die eerder niet goed van de grond kwamen, kunnen vlottrekken en starten we marktbewerkingsacties om werkgevers te informeren over de beschikbaarheid van jongeren. En we willen jongeren bewust maken van kansen in bepaalde sectoren.”
Lifecoaches en regionaal jongerenplatform
Nog twee thema’s in ‘Actieplan 2.0’ zijn de verdere ontwikkeling van ondersteuningsmogelijkheden en het verduurzamen van de regionale samenwerking. Van den Hadelkamp: “Met lifecoaches gaan we jongeren begeleiden op gebieden als wonen, financiën en gezondheid. We zoeken uit of we vouchers kunnen uitgeven voor de proefplaatsing van jongeren vanuit de jeugdhulp, Wmo of de Participatiewet. Verder kijken we hoe een buddytraject kan bijdragen aan meer betrokkenheid van onze doelgroep bij het plan.” Helming: “Om betrokkenheid en dus samenwerking in brede zin te borgen, willen we, net als Midden-Brabant, een regionaal jongerenpunt creëren. Een integraal platform dat jongeren, ouders, werkgevers, scholen, overheids- en zorginstellingen helpt bij het formuleren van een eenduidige en gecoördineerde aanpak, waarin jongeren bovendien zélf meedenken en -beslissen.”
Mooie praktijkvoorbeelden
Duidelijk is dat de Achterhoek met haar nieuwe actieplan eerdere resultaten liefst wil overtreffen. “Onze missie is om alle duizend ‘onzichtbare’ jongeren in de regio te bereiken”, zegt Van den Hadelkamp. “We kunnen insteken op een aantal van vijfhonderd, maar daarmee doen we de jongeren en onszelf tekort. Of het lukt, moeten we zien, maar voor minder doen we het gewoon niet.” Helming besluit: “Ik ben sinds 2018 bij het project betrokken en heb veel mooie cases voorbij zien komen, zoals die van een jongere die een tussenjaar nodig had om te mogen starten op het REA College. In no time legden vijf partijen, inclusief de ouders, het benodigde geld bij elkaar om dit mogelijk te maken. Ik weet zeker: zonder actieplan was dit nooit gelukt.”