Acht werkenden bij PostNL leren bij
De meeste ervaring is opgedaan met acht werknemers die via de Banenafspraak werken bij Post.nl. Voor hen is door Post.Nl, Tempo-Team, SBB, Servicepunt Leren en Werken en Gilde-opleidingen een traject opgezet om een praktijkverklaring te halen. In december 2020 zijn er vijf praktijkverklaringen uitgereikt. Eén van de deelnemers wil door met een BBL-opleiding. “De begeleiders zagen de trots en het zelfvertrouwen van de deelnemers groeien, met positieve uitstraling op de collega’s”, aldus Tebbens.
‘Iets in de techniek’
Er zijn ook individuele trajecten voor werkzoekenden. Na de start van de pilot in 2019 heeft Tebbens eerst de professionals in de arbeidsmarktregio geïnformeerd over het nieuwe instrument. “Na enige tijd werd ik gebeld door één van de werkcoaches. Die had een jonge dame in de caseload en zij dacht dat praktijkleren echt iets voor haar zou zijn. Ze was begin twintig en had nooit een opleiding afgemaakt en was heel onzeker. “Ze dacht het niet meer te kunnen. Maar toen ik haar vroeg wat ze het liefst zou willen doen, zei ze resoluut: ‘iets in de techniek’.”
“We hebben een garage gevonden, een eenmansbedrijf van een man kort voor zijn pensioen zonder opvolger. We hebben hem uitgelegd dat we samen in dit geval zijn kandidate zonder papieren op weg kunnen helpen, en dat ze die papieren via praktijkleren wel kan halen. Voorwaarde is dan dat de garage een erkend leerwerkbedrijf wordt, maar dat wij hem daarbij gaan helpen. De garagehouder vond het geweldig en wilde de kandidate graag het vak leren.”
Veel sneller dan gedacht
“Samen met een opleider van één van de onderwijsinstellingen hebben we een programma gemaakt en kort na de start van de pilot is ze met behoud van uitkering aan de slag gegaan. We trokken er een jaar voor uit, maar na drie maanden was al duidelijk dat ze al een enorme groeispurt had gemaakt op persoonlijk en vaktechnisch vlak. Er is gekozen om de periode van een jaar te benutten; na een half jaar kan ze al een gedeelte van het leerdossier afronden. We denken nu na, waar ze aan de slag kan als ze praktijkverklaringen blijft stapelen. Ze is heel gemotiveerd. Bijzonder is ook dat ze aan zichzelf is gaan werken en nu werkt aan een gezonde leefstijl.”
Een voorwaarde voor het welslagen van een traject Praktijkleren met de praktijkverklaring is dat de werkgever heil ziet in de constructie. De motivatie is overigens vooral niet-commercieel, signaleert Tebbens. ”Werkgevers willen wel goede ondersteuning en moeten gemotiveerd zijn om te investeren, tijdens de pilot zonder vergoedingen. De vraag om vergoeding is vaker aan de orde gekomen”
Werkenden en werkzoekenden
Noord-Limburg maakt geen onderscheid tussen werkenden en niet-werkenden. De werkwijze is wel anders, want voor een werkzoekende moet je meer uitzoeken. Bijvoorbeeld waar iemand goed in is. Daar zit vaak ook de motivatie. Dan wordt het regionaal WSP betrokken in het proces die op zijn beurt op zoek gaat naar een werkgever die een plek wil maken. We richten ons op een minimale doorlooptijd van het leertraject van drie maanden. Al snel komt ook ter sprake wat de mogelijkheden voor een arbeidsovereenkomst zijn.
Trekker sinds 2019
Tebbens is trekker van de pilot sinds 2019 vanuit het Leerwerkloket, als een van de eersten in het land. “Eigenlijk was er op dat moment geen Leerwerkloket in Nederland dat zelf met de pilot aan de slag ging. Meestal kwam het vanuit UWV of een WSP. We hebben toen een startdocumentje gemaakt voor de pilot met als doelstelling in 1,5 jaar 150 kandidaten duurzaam aan het werk te helpen.”
Bij de pilot zijn naast het Leerwerkloket ook het WSP Noord-Limburg, SBB, de onderwijspartners, gemeenten, UWV en werkgevers – de gemeente Venlo en het SW-bedrijf – een afvaardiging van het regionaal mobiliteitsteam, leerplicht en het Loopbaancentrum Leo aangesloten. Toegang tot een traject is mogelijk vanuit iedere partner. Wel wordt er een coördinatiepunt ingericht voor aanmelding, registratie en het betalen van de factuur. De gelden komen van het werkbedrijf en regionaal projectgeld uit Perspectief op Werk.
Ad hoc-samenwerkingen
Er is een projectteam opgericht. In het team is gezegd: we hebben minimaal twee dingen écht nodig: de werkgever en de kandidaat. We hebben besloten de kandidaat centraal te stellen. Meestal begint het bij het WSP, onderwijs en de coach van de kandidaat. Dat zijn ad hoc-samenwerkingen. “Maar inmiddels weten coaches en accountmanagers en de contactpersonen van onderwijs elkaar prima te vinden.”
Noord-Limburg heeft trajecten voor individuele kandidaten, maar ook groepstrajecten. “Vóór corona werkten we ook met de horeca, die toen een nijpend tekort aan werknemers had. Inmiddels hebben we een nieuw traject ingezet voor de horeca voor tien kandidaten en vijf werklocaties bij horecawerkgevers. Het traject begint met een voorprogramma van zes weken, maar daarna krijgen ze wel een arbeidscontract van zes maanden en een leerroute.”