Overslaan en naar de inhoud gaan

SW-bedrijf Deventer Werktalent maakt graag gebruik van UWV-applicaties

Gepubliceerd op 25 januari 2017

​Het gebruik van UWV-applicaties heeft een duidelijke meerwaarde voor het sociaal werkbedrijf, vindt Lambert Manden van Deventer Werktalent. Het SW-bedrijf kan hiermee zijn doelgroep uitstekend in beeld brengen en matchen.

Gemakkelijk inhoudelijk gesprek met klant

Het gebruik van UWV-applicaties heeft een duidelijke meerwaarde voor het sociaal werkbedrijf, vindt Lambert Manden van Deventer Werktalent. Het SW-bedrijf kan hiermee zijn doelgroep uitstekend in beeld brengen en matchen.

“Wij maken actief gebruik van de UWV-applicaties Sonar en WBS. Dat doen we ook steeds meer voor de SW-doelgroep.” Aan het woord is Lambert Manden, teammanager van Deventer Werktalent. In dit re-integratiebedrijf werken de gemeente Deventer en het sociaal werkbedrijf Sallcon samen. Deventer Werktalent koppelt werkzoekenden aan werkgevers en richt zich daarbij op zowel de SW-doelgroep als de doelgroep van de Participatiewet.

Tips

  • Bekijk hoe UWV-applicaties het primaire proces het beste kunnen ondersteunen.
  • Zorg ervoor dat Sonar met klantprofielen wordt gevuld.
  • Gebruik beschikbare arbeidsdeskundige informatie bij het invullen van klantprofielen.
  • Voer een inhoudelijk gesprek met de klant over zijn zoekgedrag.
  • Bekijk wat de beste manier van aansluiting op het UWV Portaal is: direct of via de gemeente.
  • Vraag andere SW-bedrijven en gemeenten naar hun ervaringen met UWV-applicaties.

Ondersteuning van primair proces

De UWV-applicaties bieden een goede ondersteuning van het primaire proces, aldus Manden. “Op zich kunnen op lokaal niveau prima eigen applicaties worden gebruikt. Maar alleen het systeem van UWV heeft een goede matchingsmodule. Daarmee wordt het aan werk helpen van mensen ondersteund. Het gebruik van UWV-applicaties versterkt ook de samenwerking met UWV Werkbedrijf en bevordert een goede aansluiting bij landelijke convenanten met bedrijven als Albert Heijn en de NS.”

Volgens Manden heeft het gebruik van UWV-applicaties een duidelijke meerwaarde voor sociale werkbedrijven. “Zo kun je Wsw’ers op de wachtlijst die onder de Banenafspraak vallen, met de applicaties uitstekend in beeld brengen en matchen. De focus ligt sterk op het zoeken naar werk. Je krijgt een veel beter inzicht in de landelijke vacatures.”

Kwantitatief en kwalitatief goed beeld

Iedereen met een uitkering in Deventer is geregistreerd in het klantvolgsysteem Sonar, vertelt Manden. “We leggen hierin ook alle dienstverlening vast. Zo krijg je een kwantitatief en kwalitatief goed beeld van het bestand. Is iemand beschikbaar voor de arbeidsmarkt? Dan vink je ‘matchen’ aan. Bij iemand met een Wsw-indicatie komt het klantprofiel grotendeels overeen met de functiemogelijkhedenlijst van de arbeidsdeskundige. Deze input kun je gebruiken bij het invullen van het klantprofiel.”

Werk Bemiddeling Service (WBS) is het landelijke systeem met informatie over werkgevers en vacatures. Manden: “Een mooie applicatie. We gaan WBS meer gebruiken voor mensen uit het doelgroepregister van de Banenafspraak. Je kunt geautomatiseerd een voorselectie maken van geschikte kandidaten voor een functie.”

Handig voor gesprek met klant

Klanten hebben een eigen Werkmap op de site werk.nl, waarin zij onder meer een cv plaatsen, naar vacatures zoeken en sollicitaties doorgeven. Manden omschrijft de bij WBS behorende beheermodule als de achteringang van de site werk.nl. “Een consulent kan hiermee gemakkelijk en legitiem de Werkmap van een klant inzien. Heel handig om het gesprek aan te gaan. Met de beheermodule krijg je ook informatie over het aantal concurrenten voor een klant en de kansrijke beroepen en sectoren.”

Een groot voordeel is volgens Manden dat de focus komt te liggen op het zoekgedrag van de klant. “Op basis van de informatie n de Werkmap heb je een inhoudelijk gesprek over zijn sollicitatieactiviteiten. Op welke vacatures en wanneer solliciteert de klant? Solliciteert iemand bijvoorbeeld  op zaterdag om 12 uur ’s nachts, dan kun je dat bespreekbaar maken.” De bedoeling is om de klant te helpen. Er is wel een andere kant, merkt Manden op. “Wanneer een klant alle vacatures naast zich neer blijkt te leggen, verandert je rol. Want op basis van de wet is elk werk passend.”

Verder is er nog het Gemeentelijk Informatie Portaal (GIP). Hierin is onder meer nieuws over nieuwe releases en sturingsinformatie voor het management te vinden. “Het GIP gebruiken wij eigenlijk nog te weinig”, zegt Manden. “We halen de sturingsinformatie nu voornamelijk uit een eigen systeem.”

Direct of via gemeente aansluiting

Het UWV Portaal voor Gemeenten is de ingang voor het gebruik van UWV-applicaties. SW-bedrijven kunnen zich direct of via de gemeente aansluiten op het portaal. Daarbij wordt een lijst met toegestane providers gehanteerd. Dat levert soms een probleem op, stelt Manden. “De lijst is vrij beperkt. Ontbreekt je eigen provider, dan zal je van provider moeten veranderen.”

Manden vindt dat UWV nog stappen kan nemen. “Er is een beter tempo nodig om UWV-applicaties te ontsluiten op grote systemen. De ICT-kant moet goed zijn ingericht en gewaarborgd. Dat is niet zo spannend, maar wel een punt voor SW-bedrijven.”

Ervaringen delen

Deventer Werktalent gaat in 2017 verder op de ingeslagen weg, vertelt Manden. “Wij willen dat er van alle bemiddelbare mensen klantprofielen in Sonar staan. Ook richten we WBS optimaal in en intensiveren de samenwerking met UWV.” Manden eindigt met een advies voor sociale werkbedrijven die nog over de invoering van UWV-applicaties nadenken. “Laat je goed informeren. Praat met andere SW-bedrijven en gemeenten over hun ervaringen.”