Overslaan en naar de inhoud gaan

Taxiberoep voor velen weggelegd

Gepubliceerd op 07 april 2020

Het detacheringsbureau Taxiwerq werkt nauw samen met UWV en een aantal gemeenten. Honderden mensen vinden zo jaarlijks een baan als taxichauffeur. Voor eigenlijk iedereen met een rijbewijs is er wel een plek te vinden.

De interviews met Pascal Denissen (Taxiwerq) en Michiel van Heuvelen (UWV) zijn voor het uitbreken van de coronacrisis gehouden en geven de mogelijkheden op dat moment weer. Vanwege de coronamaatregelen is het nu tijdelijk niet mogelijk om te solliciteren op openstaande vacatures van Taxiwerq.

Laurens is een goed voorbeeld van wat het vak voor iemand kan betekenen, vertelt directeur recruitment Pascal Denissen van Taxiwerq. “Deze jongeman had een behoorlijke afstand tot de arbeidsmarkt en kon aan de slag bij het dagbestedingsvervoer. Dat vond hij zo verschrikkelijk mooi, dat hij al snel extra ritten door het hele land kon rijden.”

Denissen verzorgde samen met onder anderen Michiel van Heuvelen (senior adviseur werkgeversdiensten bij UWV WERKbedrijf in de arbeidsmarktregio Stedendriehoek en Noordwest Veluwe) een sessie op de Praktijkdag van november 2019. Laurens was erbij aanwezig. “Hij vertelde dat hij inmiddels druk bezig was met het halen van het diploma voor vrachtwagenchauffeur. Een echt succesverhaal!”

Tips

  • Wijs potentiële kandidaten op de verschillende mogelijkheden die taxivervoer hen biedt.
  • Organiseer voorlichtingsbijeenkomsten voor geïnteresseerden.
  • Evalueer een paar keer per jaar hoe de samenwerking met Taxiwerq verloopt.
  • Maak afspraken over wat de regio op een eigen manier wil doen. 
  • Stel het meedoen van mensen centraal en niet de uitstroom vanuit de uitkering.

Grootste detacheringsbureau in de taxibranche

Het in Hoogeveen gevestigde Taxiwerq is het grootste detacheringsbureau in de taxibranche. Er zijn zo’n 3.200 chauffeurs geplaatst bij taxibedrijven door het hele land. Denissen: “We bemiddelen twaalfhonderd nieuwe mensen per jaar. Veel van hen hebben een uitkering of zitten in een re-integratietraject.” 

De gemiddelde Nederlander denkt bij taxivervoer onmiddellijk aan thuisbrengen van mensen die een glaasje te veel op hebben. Maar er zijn diverse andere vormen, zegt Denissen. “Zoals het leerlingenvervoer en de regiotaxi. Daarvoor kunnen we kandidaten van UWV en gemeenten heel goed inzetten.”

Voor iedereen plek

Taxiwerq heeft twee landelijke overeenkomsten met UWV en werkt verder samen met een aantal gemeenten. Op deze manier komen veel mensen aan het werk; in 2019 alleen al driehonderd werkzoekenden van UWV. In de regio rondom Apeldoorn, Deventer en Zutphen gaat het jaarlijks om zo’n dertig tot veertig trajecten, vertelt Van Heuvelen. “Mensen kunnen zichzelf aanmelden bij Taxiwerq, maar de meeste kandidaten dragen wij aan. We organiseren voorlichtingsbijeenkomsten voor geïnteresseerden, zodat zij goed weten waaraan ze beginnen. Daardoor is de uitval later minimaal.”

Voor wie van negen tot vijf wil werken, is volgens Van Heuvelen het vak van taxichauffeur niet aantrekkelijk. “Het is juist de afwisseling en de vrijheid die mensen aanspreken. Vooral wat oudere werkzoekenden hebben er belangstelling voor. Dat is ook een interessante doelgroep voor Taxiwerq. Deze mensen hebben veel rijervaring en zijn communicatief vaardig.”

Voor eigenlijk iedereen is een plek te vinden, benadrukt Denissen. “Iemand met een versleten rug is bijvoorbeeld niet geschikt voor rolstoelvervoer, maar kan prima leerlingen vervoeren.” Mensen kunnen meteen worden ingezet na het behalen van een tijdelijke chauffeurskaart, het leerwerktraject. Kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt starten doorgaans met dagbestedings- of leerlingenvervoer. Zij rijden dan op vaste routes en tijden. WW-kandidaten kunnen over het algemeen direct aan de slag bij contractvervoer, zoals het Wmo-vervoer en de regiotaxi. “Zij kunnen hiermee veel uren per week halen.”

Duurzame banen

Taxiwerq en UWV hebben sinds 2014 een landelijk convenant dat zich vooral richt op WW’ers. Iemand volgt eerst een gratis opleiding en start vervolgens op basis van een proefplaatsing van twee maanden. Denissen: “Daarna krijgt de kandidaat een contract van minimaal 52 uur per maand gedurende een halfjaar.” Verder hebben Taxiwerq en UWV een aparte overeenkomst voor mensen met een WIA-, WAO- of Wajong-uitkering. Zij gaan na de opleiding direct werken zonder proefplaatsing.

Denissen benadrukt dat zijn bedrijf volledig de cao voor de taxibranche en de wettelijke regels voor arbeidsovereenkomsten naleeft. Na drie tijdelijke contracten komen chauffeurs vast in dienst bij Taxiwerq. Ook volgens Van Heuvelen heeft het werk een duurzaam karakter. “Zeker met de nieuwe regels voor arbeidsovereenkomsten krijgen mensen al vrij snel een contract voor onbepaalde tijd. Het gros blijft werken als taxichauffeur.”

De samenwerking bevalt beide partijen goed. Denissen probeert ieder kwartaal bij alle regio’s langs te gaan. “Er zijn natuurlijk landelijke afspraken, maar veel regio’s hebben min of meer een eigen werkwijze. Dat stemmen we dan af. Zo komen we tot een nog fijnere samenwerking.” Van Heuvelen is eveneens positief. “Ik heb wekelijks contact over trajecten en een paar keer per jaar een grotere evaluatie. Taxiwerq komt altijd afspraken na en dat vind ik het belangrijkste.”

Samenwerking met gemeenten

Taxiwerq werkt ook samen met gemeenten, met sommige al lang. Dat gebeurt op vrijwel dezelfde manier als met UWV, vertelt Denissen. “Ook bij een gemeentelijke kandidaat kijken we goed bij welk taxibedrijf hij het beste aan de slag kan gaan.” 

Hij vindt het wel jammer dat sommige gemeenten bij voorbaat afhaken, omdat Taxiwerq in het begin niet het aantal uren kan bieden waarmee mensen meteen uit de bijstand stromen. “Het zou mooi zijn als elke gemeente inziet dat het al belangrijk is dat iemand in beweging komt. Na verloop van tijd zijn dan vaak meer uren mogelijk.”