Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel mogelijk met dashboarden in Sonar

Gepubliceerd op 31 mei 2018

Sturing, bemiddeling, kwaliteitscontrole. Dat en nog meer is mogelijk met de vier dashboarden in Sonar. Alleen mag dit wel grotere bekendheid krijgen.

Sturing, bemiddeling, kwaliteitscontrole. Dat en nog meer is mogelijk met de vier dashboarden in Sonar. Alleen mag dit wel grotere bekendheid krijgen.

Vrijwel alle gemeenten zijn aangesloten op het UWV Portaal voor Gemeenten en kunnen - indien de medewerkers geautoriseerd zijn - gebruikmaken van het klantvolgsysteem Sonar. Een steeds groter deel van de gemeenten doet dat ook. Maar het is nog niet erg bekend wat er allemaal aan informatie te halen is met behulp van de vier dashboarden die momenteel voor gemeenten beschikbaar zijn. 

Danny Blom vindt dat een gemiste kans. Hij is landelijk adviseur Banenafspraak bij UWV en projectleider van de Vliegende Brigade van de Programmaraad. “De dashboarden bieden veel gemak aan de gemeente die de eigen kandidaten transparant heeft gemaakt in Sonar. Zo krijgt een klantmanager een goed beeld van zijn eigen klantenbestand en kan daarop beter sturen. De dashboarden vervangen het werk van een medewerker niet, maar helpen er wel bij.” 

TIPS

  • Voer de klantprofielen in Sonar in en houd die goed bij.
  • Bepaal met behulp van de dashboarden je eigen prioriteiten bij het vullen van klantprofielen, bijvoorbeeld trede 5 (direct beschikbaar) van de participatieladder heeft de hoogste prioriteit.
  • Ga met de dashboarden de kwaliteit van de registratie na.
  • Maak een zeer specifieke selectie van kandidaten wanneer nodig.
  • Gebruik bij een groot werkgelegenheidsproject de dashboarden om een groslijst op te stellen.
  • Probeer eens uit wat je allemaal met de dashboarden kan.

Specifieke selectie mogelijk

Gerlinde Scheper, adviseur transparantie Banenafspraak bij de Vliegende Brigade, vertelt dat een zeer specifieke selectie van kandidaten mogelijk is. “Je kunt bijvoorbeeld selecteren op binnen werken en extra begeleiding. Zelfs iets als beheersing van de Friese taal kan als een keuzecriterium worden gebruikt.”
Scheper benadrukt het belang van het maken van klantprofielen in Sonar. “Er geldt een simpele regel: wat je er niet instopt, kun je er ook niet uithalen. Voer daarom de klantprofielen in en houd die goed bij.” 

Vier dashboarden beshikbaar

Er zijn voor de gemeenten momenteel vier dashboarden binnen Sonar beschikbaar. Het Dashboard Gemeente - Caseload geeft inzicht in de gemeentelijke caseload op basis van kenmerken van werkzoekenden. Met het dashboard kan de klantmanager zijn eigen caseload beheren, vertelt Blom. “Dit levert sturingsinformatie voor jezelf op. Je kunt zien van wie klantprofielen aanwezig zijn en ook of deze volledig zijn ingevuld. Daarmee kun jij jouw eigen prioriteiten bepalen bij het vullen van klantprofielen.” Scheper wijst erop dat ook de kwaliteitsmedewerker veel aan het dashboard heeft. “Die kan de kwaliteit van de registratie nagaan. Zoals: hoeveel klantprofielen zijn er gemaakt en is steeds de participatietrede vermeld?”

Met het Dashboard Gemeente – Werkzoekenden selectie kunnen kandidaten worden geselecteerd aan de hand van vooraf vastgestelde criteria. Deze criteria kunnen gebaseerd zijn op de vraag van de werkgever. Het Dashboard UWV – Gemeente Banenafspraak maakt het mogelijk om met behulp van verschillende filters kandidaten te selecteren, die bijvoorbeeld voldoen aan de criteria van een vacature Banenafspraak. Het is onder meer mogelijk om op basis van zachte kenmerken (competenties, affiniteiten en taaksoorten) een keuze te maken. Die zijn juist voor de doelgroep van de Banenafspraak van belang.

Dashboard voor samenwerkingsverbanden UWV-gemeenten

Een recente aanwinst is het Dashboard Werkgeversdienstverlening. Waar de andere dashboarden alleen informatie over kandidaten met een gemeentelijke indicering bevat, is dit dashboard bedoeld voor de gemeenschappelijke dienstverlening in een regio. Er kunnen kandidaten van zowel gemeente als UWV worden geselecteerd, zegt Blom. “Erg fijn voor de bemiddeling. Het is geen matchingdashboard maar je kunt wel goed mensen selecteren aan de hand van bijvoorbeeld opleidingsniveau en affiniteiten. Het dashboard kan alleen worden aangevraagd door medewerkers van gemeenten en UWV die werken binnen een samenwerkingsverband van deze twee partijen voor de werkgeversdienstverlening.”

Handig bij groot project

De dashboarden kunnen erg nuttig zijn bij een werkgelegenheidsproject, merkt Scheper op. “Ik was in 2016 betrokken bij een groot project voor de overheidsdienst P-Direkt in Zwolle. Wij hebben met behulp van de dashboarden een groslijst van kandidaten opgesteld. We konden onder andere op zachte kenmerken selecteren, omdat die goed waren ingevuld. Zo hebben we de werkgever snel en goed kunnen bedienen.” 

De informatie in de dashboarden is nagenoeg real-time. Feitelijk wordt elke nacht een foto van de database gemaakt, zegt Blom. “Het leuke is dat je kunt spelen met het maken van een selectie. Je kunt niets fout doen, omdat muteren niet mogelijk is.”

‘Probeer het eens uit’

In de dashboarden kan via een simpel ‘ja of nee’ worden geselecteerd op de Banenafspraak. Dat betekent volgens Scheper niet dat de gemeente dan een volledig beeld heeft. “Sommige mensen uit de doelgroep Banenafspraak staan niet in Sonar, omdat zij nog nooit in aanraking zijn gekomen met UWV of inkomensondersteuning door de gemeente. Daarom krijgt je met de dashboarden geen totaaloverzicht van de kandidaten waarvoor de gemeente een verplichting heeft. Het geeft echter wel een aardig inzicht.”

Hebben Danny Blom en Gerlinde Scheper een tip tot slot? “Simpel: ga de dashboarden gebruiken! Probeer eens uit wat je ermee kunt. De dashboarden helpen je om de beste werkgever voor een kandidaat te vinden en de beste kandidaat voor een werkgever. Daar gaat het toch allemaal om.”

Contact

Heb je nog vragen over de mogelijkheden van de dashboarden of kun je hulp gebruiken? De Vliegende Brigade is je graag en geheel kosteloos van dienst!