Overslaan en naar de inhoud gaan

‘We zijn de smeerolie die de publiek-private samenwerking laat draaien’

Gepubliceerd op 05 november 2015

Servicepunt Flex is een onmisbare spil tussen UWV en uitzendbranche Omdat het contact tussen medewerkers in de uitzendbranche en die van het UWV moeizaam verliepen werd in 2010 het Servicepunt Flex opgezet. Twee medewerkers voorzagen beide partijen van informatie en beantwoordden lastige vragen. Inmiddels is het Servicepunt een ware autoriteit op het gebied van publiek-private samenwerking (PPS).

Vijf jaar geleden kwamen er bij STOOF, (Stichting Opleiding en Ontwikkeling Flexbranche), dat nauw samenwerkt met uitzendondernemers, veel signalen binnen dat hun contactpersonen moeilijk de juiste persoon bij het UWV konden bereiken. Contacten verliepen vooral via het algemene Klant Contact Center (KCC) van UWV. Dit betekende ook dat wanneer er signalen waren vanuit de uitzendbranche, deze niet (snel) konden worden opgepakt.

Publiek-private samenwerking
Vanuit STOOF bestond dan ook sterk de wens voor een vast aanspreekpunt binnen UWV. Na gesprekken met de uitzendbrancheorganisaties ABU en NBBU, samen goed voor een kleine 1600 leden, bleek dat ook zij dezelfde signalen kregen vanuit hun leden. Het moest anders. De drie organisaties zijn daarom samen naar het UWV gestapt. Het UWV zag een samenwerking ook zitten. Ook de medewerkers die binnen UWV contact hadden met de uitzendbranche hadden betere informatie nodig over de uitzendformules.
Daarom is op 1 oktober 2010 Servicepunt Flex opgericht. “Speciaal in het leven geroepen voor de medewerkers van UWV en de uitzendbranche om elkaar in contact te brengen en te houden met als doel het op gang brengen, houden en verbeteren van de samenwerking tussen deze partijen”, legt Arno Frederiks uit, een van de twee adviseurs van het Servicepunt. “We zijn zelf ook op basis van publieke- en private achtergrond aangesteld: één met een UWV loopbaan en de ander is afkomstig uit de uitzendbranche. Hoe PPS wil je het hebben?”

Opgezet aanvankelijk als helpdeskfunctie groeide het Servicepunt uit tot een autoriteit op het gebied van publiek-private samenwerking. “Als eerste hadden we vooral een doorverbindfunctie, waarbij we lastige vragen beantwoordden over subsidies en regelingen, advies en informatie gaven over samenwerkingsverbanden, convenanten en voor verbinding zorgden in de regio tussen UWV en uitzendorganisaties ”, legt Frederiks uit. “In de afgelopen jaren zijn we steeds meer een verbindende factor geworden. We denken mee wat er nodig is om de publiek-private samenwerking op gang te brengen, te houden en te verbeteren. Van ideeën tot instrumenten. We zijn de smeerolie die de PPS-machine laat draaien. Inmiddels is het Servicepunt Flex meer en meer een kennis- en netwerkcentrum geworden op het gebied van publiek-private samenwerking.”

Speeddaten met werkzoekenden
Om de publiek-private samenwerking te ondersteunen tussen UWV en uitzendbranche heeft Servicepunt Flex een aantal activiteiten opgezet. Zo hebben ze meegedacht bij het verbeteren van het speeddaten tussen uitzendbureaus en werkzoekenden. Uiteindelijk is het Servicepunt hierbij de regiehouder geworden. “We hebben, samen met de uitvoerders (UWV en uitzendorganisaties) het proces geanalyseerd en uitvoerig meegedacht hoe het beter kon”, aldus Frederiks.
Verder heeft het Servicepunt een actieve rol gehad in de verbetering van de website Werk.nl van het UWV, waarop uitzendbureaus naar CV’s en werkzoekenden kunnen zoeken. De site had een slechte naam binnen de uitzendbranche. Daarnaast ontwikkelt het Servicepunt factsheets over de overheid en wetswijzigingen, over het uitzendwerk en hoe dat een belangrijke opstap kan zijn naar een goede toekomst en over wat het betekent voor je WW als je gaat werken. “In 2012 zijn we een eigen website gaan bouwen met doelgerichte en branche specifieke info, zoals een aanmeldsysteem voor het speeddaten en bijeenkomsten”, vertelt Frederiks verder. “
Inmiddels heeft de website ook een pagina waarin allerlei PPS-samenwerkingsvormen staan vermeld. Op deze manier kan de gebruiker zijn voordeel hier uit halen en hoeft men niet zelf het wiel uit te vinden.
Daarnaast organiseren Frederiks en zijn collega bijeenkomsten om PPS naar een hoger niveau te tillen en zijn ze het land ingetrokken voor het 5opluswerkt-project. Ook zitten ze bij overleggen voor leden van de ABU en NBBU, waarbij ze bijvoorbeeld meer vertellen meer over de Participatiewet en de Banenafspraak.

Samenbrengen en houden

“Ons bestaansrecht is om de partijen samen te brengen en samen te houden”, stelt Frederiks. “Vanuit de publiek-private samenwerking hebben we één doel: dat mensen elkaar beter vinden, begrijpen en samenwerken. Om uiteindelijk meer werkzoekenden vanuit het UWV bij de uitzendbranche aan het werk te helpen. Uitzendbedrijven zijn immers voor een derde verantwoordelijk voor de uitstroom van werkzoekenden. In die samenwerking zijn wij een belangrijke spil".