Overslaan en naar de inhoud gaan

Webbased dashboard toont resultaten en verstevigt samenwerking

Gepubliceerd op 18 december 2017

Werkgeversservicepunt in Zuidoost Brabant 04Werkt is een samenwerkingsverband van UWV, 13 gemeenten en 3 sw-bedrijven. Een online tool - webbased dashboard – moet de samenwerking stroomlijnen.

Werkgeversservicepunt in Zuidoost Brabant 04Werkt is een samenwerkingsverband van UWV, 13 gemeenten en 3 sw-bedrijven. Een online tool - webbased dashboard – moet de samenwerking stroomlijnen.

04Werkt is het werkgeverservicepunt van de regio Zuidoost-Brabant, dat Eindhoven als centrumgemeente heeft. De organisatie bestaat nu twee jaar en wil de regionale arbeidsmarkt in Zuidoost-Brabant verbeteren door een goede, snelle matches tussen werkgevers en werkzoekenden mogelijk te maken. Er is speciale aandacht voor de Banenafspraak: 04werkt ondersteunt werkgevers die mensen met een arbeidsbeperking in dienst willen nemen en biedt uit de eigen bestanden kandidaten aan.

TIPS

  • Meten en inzichtelijk maken van resultaten helpt de samenwerking
  • Resultatenkennis zorgt voor verbinding: het gaat om de resultaten van de organisatie als geheel
  • Resultatenkennis zorgt voor verdieping: door het gesprek aan te gaan over het verhaal achter de cijfers, komen collega's samen tot verbeterpunten
  • Resultatenkennis zorgt voor verantwoording: de tool maakt in een oogopslag duidelijk waar het goed loopt en waar het beter kan

Een zoektocht

Dat betekent dat het samenwerkingsverband mensen uit veel verschillende bestanden bemiddelt naar de arbeidsmarkt. “We zitten middenin een zoektocht”, zegt Anja Willems, sinds maart 2017 strategisch accountmanager bij 04Werkt. De accountmanagers weten elkaar in de uitvoering goed te vinden. Die zijn bezig met het plaatsen van kandidaten en hebben hun eigen regionale netwerken opgebouwd, aldus Willems. “Maar waar verschillende organisaties samenkomen, vallen tegenstrijdige belangen niet altijd te vermijden. Elke organisatie heeft zijn eigen doelstellingen en legt soms onbewust de focus op zijn eigen bestand met kandidaten."

Volgens Willems is dit een natuurlijk proces waar ook andere arbeidsmarktregio’s doorheen gaan. Eerder zag ze dat al in Midden-Brabant, waar ze twaalf jaar lang werkte in een vergelijkbare functie. “Het is geen gebrek aan bestuurlijke wil, die is er bij alle partijen. Maar het is zoeken naar manieren om de samenwerking concreet vorm te geven, te stroomlijnen en aan te passen aan de arbeidsmarkt. Voor werkgevers maakt het immers geen verschil uit welke bestand de kandidaten komen. Die willen gewoon goede mensen om hun vacatures te vullen.”

Dashboard om samenwerking te verstevigen

Willems is niet ontevreden over de voortgang van de zoektocht. Ze noemt de samenwerking tussen UWV en de gemeente Eindhoven als positief voorbeeld. “Dat is ook historisch te verklaren, want die zaten eerder al samen in een gebouw. Daar is de basis voor de samenwerking al eerder gelegd. Het helpt als je letterlijk bij elkaar in de buurt bent.”

Om ook de andere partijen binnen 04Werkt vanuit eenzelfde platform te laten werken en als instrument om de samenwerking te verstevigen, liet het werkgeversservicepunt een webbased dashboard ontwikkelen. Sinds de zomer van 2016 hebben de participerende partijen via dit dashboard inzicht in de resultaten. De tool laat bijvoorbeeld in realtime de data zien van het aantal vacaturevervullingen binnen 04Werkt. “In het systeem houden de gemeentes het aantal uitkeringen bij en daarnaast de uitstroomresultaten. Zo creëer je een duidelijk overzicht.”

Verbinding, verdieping en verantwoording

“Het dashboard zorgt voor verbinding, verdieping en verantwoording”, zegt Willems enthousiast. De targets die aan het begin van het jaar worden vastgelegd, worden vertaald in resultaten voor vijf accountteams, die sectoraal zijn georganiseerd. Elke maand worden de uitkomsten besproken. “Dat is heel interessant, want het laat voor elke periode zien welke sector goed presteert en welke minder. Het verbindt alle partijen, want het laat de resultaten in regionaal verband zien. Het zorgt voor verdieping, want de collega's bespreken met elkaar het verhaal achter de cijfers, waarom het uiteindelijk altijd gaat. Ze kijken waar de verschillen vandaan komen: ligt het aan de economische trends of kunnen wij in onze dienstverlening iets veranderen? Dat is natuurlijk ook een vorm van verantwoording. Zowel op uitvoerend als bestuurlijk niveau wordt de tool gebruikt om de resultaten te monitoren.”

Het dashboard is volgens Willems een instrument om de samenwerking tussen verschillende partners te faciliteren die allen een geheel eigen geschiedenis, werkwijze en cultuur hadden. “Die eigen identiteit mag natuurlijk ook behouden blijven. Dat is de discussie niet. Tegelijkertijd moeten de tegenstellingen tussen de verschillende doelstellingen en targets eruit. Zo'n dashboard dient ook om – ook heel duidelijk en visueel – eenheid te creëren. Maar het grootste voordeel vind ik toch dat het een manier is om in gesprek te komen en van elkaar te leren. Dat levert onze organisatie heel veel positiefs op.”