Overslaan en naar de inhoud gaan

WerkSaam benadert werkgever als partner

Gepubliceerd op 18 december 2017

Bij WerkSaam Westfriesland staat het partnerschap met maatschappelijk betrokken werkgevers voorop. Soms hoort nee zeggen daarbij.

Bij WerkSaam Westfriesland staat het partnerschap met maatschappelijk betrokken werkgevers voorop. Soms hoort nee zeggen daarbij.

Via activering en werkgeversdienstverlening naar partnerschap. Dat is het credo van WerkSaam, de gezamenlijke organisatie voor de uitvoering van de Participatiewet in West-Friesland. “We streven naar een partnerschap met al onze werkgevers”, zegt Chris Ekkerman. “Daar zijn wij heel duidelijk in. Als een werkgever vooral belangstelling heeft voor de financiële voordelen van het in dienst nemen van mensen met een beperking, zeggen we nee.” Ekkerman is manager van het werkgeversservicepunt in West-Friesland, waarin WerkSaam en UWV samenwerken. Tevens is hij teamleider van de afdeling Arbeidsbemiddeling binnen WerkSaam.

TIPS

  • Streef naar partnerschap met maatschappelijk betrokken bedrijven en wees daar duidelijk in
  • Richt je op bedrijven die bereid zijn tot strategische of tactische veranderingen
  • Zeg nee tegen werkgevers die vooral uit zijn op financiële voordeeltjes
  • Zorg voor een podium zoals een MVO-platform waar maatschappelijk betrokken bedrijven elkaar kunnen ontmoeten
  • Breng focus aan bij wat je doet
  • Richt je vooral op sectoren waar de beste kansen liggen

Gezamenlijke organisatie

West-Friesland is een van de drie subregio’s binnen de arbeidsmarktregio Noord-Holland (Noord). WerkSaam is in 2015 ontstaan door samenvoeging van de sociale diensten van zeven gemeenten (Hoorn, Enkhuizen, Medemblik, Stede Broec, Drechterland, Koggenland en Opmeer) en het leer-werkbedrijf Op/maat. De organisatie voert de Participatiewet uit en is de grootste arbeidsbemiddelaar in West-Friesland.

WerkSaam houdt zich bezig met de in-, door- en uitstroom van ruim drieduizend mensen met een uitkering. Van hen heeft twee derde een arbeidsverplichting. Ekkerman: “We hebben verschillende mogelijkheden om werkzoekenden te ontwikkelen en werkritme op te laten doen. Vanuit ons mobiliteitsbureau worden ondertussen diverse trainingen aangeboden. Vervolgens worden de werkzoekenden gematcht op de arrangementen en vacatures die de werkgeversadviseurs van het WSP hebben binnengehaald.”

Maatschappelijke betrokkenheid uitgangspunt

De adviseurs van het werkgeversservicepunt richten zich op maatschappelijk betrokken werkgevers, vertelt Ekkerman. “Wanneer bedrijven bereid zijn om op strategisch of tactisch niveau veranderingen door te voeren, denken wij graag met hen mee. Dat geldt niet alleen voor grote bedrijven. Een klein bedrijf met dezelfde betrokkenheid is voor ons net zo interessant. Het begint met de bereidheid tot een andere aanpak voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als deze bereidheid er niet is, kunnen we niets betekenen voor werkgever. We raden dan aan een vacature op werk.nl te zetten. Gelukkig komt dit niet vaak voor.”

Het werkgeversservicepunt maakt zich sterk voor duurzame plaatsingen, vervolgt Ekkerman. “Mensen aan het werk helpen is in de huidige economische situatie niet zo moeilijk, duurzaamheid wel.” Belangrijke partners zijn onder meer Action en Van der Valk Hotels & Restaurants. Volgens Ekkerman is de samenwerking met Action een mooi voorbeeld. “Deze winkelketen heeft een groot distributiecentrum in de gemeente Medemblik. Hiervoor levert WerkSaam veel mensen; daarom werken er teamleiders van ons intern. De resultaten zijn uitstekend.”

Proud Partners en Smaakmakers

WerkSaam heeft samen met UWV het initiatief genomen voor een platform voor maatschappelijk verantwoord ondernemen: MVO Westfriesland. Dit biedt bedrijven een podium om hun maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Er zijn hierbij twee gradaties: Proud Partner en Smaakmaker.

Ekkerman licht toe: “Een Proud Partner vult meer dan vijf procent van het personeelsbestand in met medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt of neemt in deze verhouding diensten af van WerkSaam. Hiervoor krijgt het bedrijf een keurmerkschild. Tevens wordt het bedrijf in het zonnetje gezet tijdens een platformbijeenkomst waaraan gemiddeld tachtig ondernemers deelnemen. Ook een smaakmaker zet zich in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar haalt de vijf procent niet. Er zijn nu zo’n dertig Proud Partners. Zij zijn ambassadeurs richting andere bedrijven.”

Focus aanbrengen

Ekkerman wil niet de indruk wekken dat alles even gesmeerd loopt. Hij wijst erop dat WerkSaam een nog jonge organisatie is. “Natuurlijk zijn er aanloopproblemen geweest. Ook noodzaakt de beperkte capaciteit bij arbeidsbemiddeling tot scherpe keuzes. Mijn hoofdregel is: focus je op waar je goed in bent en invloed kunt oefenen. Onze werkgeversdienstverlening is sterk gericht op sectoren waar in West-Friesland de beste kansen liggen. Wel hebben in andere sectoren de adviseurs minstens een keer per jaar contact met de bedrijven met meer dan 25 werknemers. Deze lat willen we steeds een stukje lager leggen.”

Volgens Ekkerman is de huidige werkgeversdienstverlening ook een goed model in mindere tijden. “Nu lukt het iedereen wel om mensen aan het werk te helpen. Maar wat gebeurt er als de vraag terugloopt? Juist dan is partnerschap met maatschappelijk betrokken werkgevers erg belangrijk!”