Overslaan en naar de inhoud gaan

Een werkplek waar iemand kan groeien…

Gepubliceerd op 02 juli 2018

De gemeente Den Haag maakt zich sterk voor het werkfit maken van mensen en werkt daarbij samen met het re-integratiebedrijf Middin voor Werk. Met succes: de meeste deelnemers stromen duurzaam uit naar een betaalde baan.

De gemeente Den Haag maakt zich sterk voor het werkfit maken van mensen en werkt daarbij samen met het re-integratiebedrijf Middin voor Werk. Met succes: de meeste deelnemers stromen duurzaam uit naar een betaalde baan. 

De Haagse aanpak die tegenwoordig ‘Ontwikkel je werkfit’ wordt genoemd, begon in juni 2016 met een groep van tien mensen. Daarna is die verder uitgebreid: in 2017 stroomden twintig deelnemers in, dit jaar dertig. Projectmanager Jeroen van den Berg van het Werkgeversservicepunt Den Haag en senior jobcoach Reina Heyting-Postma van het re-integratiebedrijf Middin voor Werk (onderdeel van de Zuid-Hollandse zorgorganisatie Middin) vertellen over hun ervaringen.

De gemeente Den Haag had na de invoering van de Participatiewet behoefte aan een partner om een nieuwe groep klanten te bedienen, zegt Van den Berg. “We werden verantwoordelijk voor de re-integratie naar werk van een groep mensen waarvoor tot dan de Wajong gold. Deze mensen kunnen niet zelfstandig het minimumloon verdienen. De groep was bij ons niet bekend. Daarom zochten we de samenwerking met een deskundige marktpartij. Dat werd Middin voor Werk. We zijn echt partners.” 

TIPS

  • Schakel als gemeente waar nodig externe deskundigheid in om een beter beeld van klanten te krijgen en expertise op te bouwen
  • Probeer bij werkfit maken zoveel mogelijk aan te sluiten bij de werkwens van de kandidaat. 
  • Zoek een werkplek waar iemand kan groeien
  • Overweeg de deelname van meer groepen dan alleen mensen uit het doelgroepregister
  • Zorg met een vaste contactpersoon voor een één-op-één relatie met de klant
  • Geef vertrouwen aan deelnemers bij het werkfit maken

Aansluiting bij werkwens

Het doel is om de werknemersvaardigheden van mensen te ontwikkelen en hun persoonlijke effectiviteit te versterken, zodat zij werkfit worden en daarna duurzaam uitstromen naar een betaalde baan. Heyting-Postma licht toe wat onder het begrip werkfit wordt verstaan. “Iemand kan dan voor minimaal enkele dagen per week zelfstandig werken met begeleiding op afstand. Wij kijken niet alleen naar de arbeidsmogelijkheden van een kandidaat, maar ook naar de persoon. We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij zijn werkwens. De basis is een werkplek waar iemand kan groeien.”

Het Werkgeversservicepunt Den Haag verzorgt de intake en kijkt vooral naar de motivatie van een klant. Vervolgens beoordeelt Middin voor Werk het perspectief op werk. Een geschikte kandidaat wordt binnen tien dagen op een werkplek geplaatst, vertelt Heyting-Postma. “Wie meer nabijheid nodig heeft, gaat aan de slag op een begeleide werkplek bij de zorgorganisatie Middin. De rest krijgt een reguliere werkplek bij een andere werkgever. Ik kom dan wekelijks langs. Na drie maanden kan ik redelijk inschatten of iemand wel of niet werkfit wordt.”

Na zes maanden stromen de deelnemers uit; de meesten naar betaald werk. Van den Berg noemt als voorbeeld de eerste groep van tien mensen. “Negen deelnemers zijn met een proefplaatsing gestart en hebben daarna allemaal een betaalde baan gekregen. Een mooi succes! In het begin was er nog een koppeling met het doelgroepregister. Dat is losgelaten. Nu doen ook veel mensen mee die onder de Participatiewet vallen maar niet in het doelgroepregister zijn opgenomen.”

Klanten beter in beeld

De gemeente heeft veel baat van de samenwerking met Middin voor Werk, vindt Van den Berg. “De grootste winst is dat wij onze klanten beter in beeld hebben gekregen. We kunnen hen in een korte periode naar duurzaam werk begeleiden. Ook hebben we geleerd van de expertise van het re-integratiebedrijf. Zo is een één-op-één relatie met de klant erg belangrijk. Een vaste contactpersoon schept een vertrouwensband. Zij kunnen samen een plan op basis van ‘eerst plaatsen, dan trainen’ maken.”

Het gaat twee kanten op, merkt Heyting-Postma op haar beurt op. Ook zij steekt veel op van de samenwerking. “Ik wist zelf niet veel van de technische kant van de bijstand en hoe de gemeente Den Haag werkt. Nu ik dichter bij het vuur zit, heb ik meer voorinformatie. Dat is fijn.” 

Ontwikkeling van expertise

Welke tips hebben de twee voor andere gemeenten? Reina Heyting-Postma raadt aan om in ieder geval serieus na te denken over samenwerking met een marktpartij. “Dat kan een beter inzicht geven in waarom mensen een afstand tot arbeidsmarkt hebben.” 

Jeroen van den Berg noemt hetzelfde aspect. “Soms is tijdelijk de inkoop van externe deskundigheid nodig om als gemeente beter te worden. Daarmee kun je de expertise binnen de eigen organisatie ontwikkelen en in de toekomst meer zelf doen.” Hij besluit met een andere tip. “Geef vertrouwen aan deelnemers. Dat werkt echt.”