Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten hebben er een re-integratietaak zieke bij

Gepubliceerd op 16 februari 2017

UWV is verantwoordelijk voor de begeleiding zieke werknemers die geen werkgever hebben, bijvoorbeeld omdat hun arbeidscontract is afgelopen, de zogenoemde ‘vangnetters’. Sinds juli 2016 is de gemeente echter verantwoordelijk voor de re-integratie van de zieke werknemers die hebben gewerkt met loonkostensubsidie.

Vangnetters die met loonkostensubsidie hebben gewerkt niet langer naar UWV.

UWV is verantwoordelijk voor de begeleiding zieke werknemers die geen werkgever hebben, bijvoorbeeld omdat hun arbeidscontract is afgelopen, de zogenoemde ‘vangnetters’. Sinds juli 2016 is de gemeente echter verantwoordelijk voor de re-integratie van de zieke werknemers die hebben gewerkt met loonkostensubsidie.

“Uit de reacties op mijn presentatie merk ik dat veel gemeenten nog niet weten wat ze moeten doen. Maar vanaf januari 2017 moeten ze toch echt zelf aan de slag met de re-integratie van de zogenoemde ‘vangnetters’”, zegt Pieter Veefkind, business consultant bij UWV. Al op vier Praktijkdagen heeft UWV gemeenten gewezen op de nieuwe taak die op ze af komt, maar Veefkind is er nog niet helemaal gerust op dat de boodschap overal is doorgekomen. Hij wil het graag nog een keer uitleggen.

Werkgevers zijn gedurende twee jaar verantwoordelijk voor het weer aan de slag helpen van hun zieke werknemers. Zij moeten ervoor zorgen dat een bedrijfsarts na zes weken ziekte een probleemanalyse maakt waaruit blijkt waarom de betreffende werknemers op dat moment niet aan het werk is en hij moet een re-integratieverslag bijhouden waaruit blijkt wat er is afgesproken tussen de werknemer, de werkgever en de arbodienst. Dit vloeit voort uit de Wet verbetering Poortwachter; feitelijk een stappenplan dat voorschrijft wie wanneer wat moet doen. Iets dat heeft geleid tot een spectaculaire daling van het verzuim.

TIPS

  • Houd het digitaal klantdossier goed bij
  • Registreer de burgers die met loonkostensubsidie aan het werk zijn in het gemeentelijk systeem en regel de ontsluiting in het digitaal klantdossier (DKD)
  • Pas de bestaande manier van verzuimbegeleiding aan op de nieuwe eisen, begin niet helemaal opnieuw
  • Maak gebruik van de voorbeelddocumenten op de website van UWV
  • Leg (regionaal) contact met een arbodienst of een bedrijfsarts
  • Vraag het re-integratieverslag op bij de werkgever, vaak is er al werk gedaan

Mensen zonder werkgever: vangnetters

Uitzendkrachten en mensen van wie het tijdelijk contract afloopt hebben echter geen werkgever. Voor deze vangnetters neemt UWV de re-integratietaak op zich. “Dat deed UWV ook voor mensen die vanuit de Participatiewet met een loonkostensubsidie aan het werk waren en uit dienst gingen. Maar sinds januari 2017 is het aan de gemeenten om ervoor te zorgen dat deze mensen weer aan het werk gaan”, aldus Veefkind.

Zo vreemd is dat niet. Gemeenten zijn immers ook verantwoordelijk voor de begeleiding bij ziekte van andere mensen met een uitkering vanuit de Participatiewet. “Voor werknemers die met loonkostensubsidie werken, is dat aan de werkgever. Maar eigenlijk is dat de uitzondering op de hoofdregel, te weten: de gemeente doet de verzuimbegeleiding van hun eigen mensen.”

Een signaal naar de betreffende gemeente

In de praktijk weten gemeenten niet precies wie van de mensen die met loonkostensubsidie aan het werk zijn ziek uit dienst gaan. Daarom doet UWV vanaf 1 januari 2017 voor iedere zieke wiens contract afloopt een check bij het Inlichtingenbureau om te zien of hij of zij in de afgelopen twee jaar met loonkostensubsidie werkte. Is dat het geval, dan gaat het er via het Inlichtingenbureau een signaal naar de betreffende gemeente en onderneemt UWV geen re-integratieactiviteiten. Dat lukt natuurlijk alleen als de gemeente het digitaal klantdossier – DKD – goed bijhoudt. “Weten we niet dat er loonkostensubsidie werd verstrekt, dan komt de betreffende werknemer onder de hoede van UWV. Dat is zonde, want het instrumentarium van gemeenten is veel beter toegesneden dan dat van UWV en we willen overdrachtssituaties voorkomen.

Bestaande proces in overeenstemming brengen

De meeste gemeenten hebben ook nu al iets bedacht voor de mensen die uitvallen wegens ziekte. Prima, aldus Veefkind. Maar check of het bestaande proces in overeenstemming is met het stappenplan uit de Wet verbetering Poortwachter; de regeling procesgang eerste en tweede ziektejaar. “Het is zelden nodig om de hele manier van werken om te gooien. Vaak volstaan kleine aanpassingen en een beter toegesneden documentatie.” Belangrijk is wel dat er op twee momenten in de procesgang een bedrijfsarts moet worden ingeschakeld: voor het maken van de probleemanalyse na zes weken verzuim en voor het ‘actueel oordeel’ aan het einde van de tweejaarsperiode.

Re-integratieverslag opvragen

Verder is het belangrijk dat de gemeente het re-integratieverslag opvraagt bij het bedrijf van de zieke werknemer. “Vaak is de werkgever al gestart met de begeleiding en dus met het re-integratieverslag. Misschien is er zelfs al een probleemanalyse gemaakt. Dat verslag is eigendom van de werknemer en daar kan de gemeente het verslag ook opvragen. De werknemer kan ook toestemming geven het dossier op te vragen bij de werkgever. Maar alleen een arts kan dat (deels medische) dossier opvragen.