Voor elk wat wils
Er zijn 15 leerroutes om uit te kiezen, elk met een eigen leerwerklijn. Zo’n leerwerklijn neemt een klein half jaar in beslag, afhankelijk van het tempo van de collega. In het traject helpen we de collega aan de vakvaardigheden die nodig zijn voor het niveau dat hij wil en kan behalen. Voor de meesten is dat een praktijkverklaring, en voor sommigen een mbo-certificaat. De leerwerklijn eindigt met het zoeken van een passende functie in een reguliere organisatie.’
De koppen bij elkaar
Door werkgevers en andere relevante partijen uit de sociale keten een rol te geven in die route, gaat het plaatsen van kandidaten na afloop meestal van een leien dakje. Loopt het toch wat stroef? Dan is de koppen bij elkaar steken de beste remedie, zo weet Denise Maas (consulent Leerwerkbedrijf) uit ervaring.
‘Wegens torenhoge Wmo-wachtlijsten willen thuiszorgorganisaties dolgraag mensen aannemen als huishoudelijke hulp. Toch werden enthousiaste kandidaten vaak afgewezen. Daarom hebben we werkgevers, gemeenteconsulenten Wmo en Sociale Zaken, socialreturn-consulenten, collega's van het WSP en werkzoekenden samen aan 1 tafel gezet: wat had eenieder nodig om wél tot matches te komen?'
Verrassend praktisch
De oplossingen bleken verrassend praktisch. ‘Een voorbeeld: veel kandidaten ontbreekt het aan een auto; een gedeeld probleem van werkgevers en werkzoekenden. Samen bedachten we een oplossing: voor het afleggen van huisbezoeken stellen de werkgevers een elektrische fiets ter beschikking aan de collega’s afkomstig van MTB. De werkgevers mogen deze investering afschrijven van hun socialreturn-verplichting.’