Overslaan en naar de inhoud gaan

MTB Academy: leerwerkconcept voor werk en persoonlijke groei

Gepubliceerd op 13 oktober 2023

Sociaal ontwikkelbedrijf MTB geeft collega’s zonder startkwalificatie maar mét ambities vleugels. Niet alleen biedt MTB een enorm breed aanbod aan functies binnen en buiten de eigen gelederen, elke collega krijgt er ook een versterkende basisopleiding.

Het is een ongekende luxe in deze tijd: organisaties in de gemeenten Maastricht en Heuvelland hoeven nooit ver te zoeken voor uitvoerend personeel. Of ze nu schoonmakers, productiemedewerkers, hoveniers, inpakkers of receptionisten nodig hebben: er zijn altijd kundige handen beschikbaar na het doorlopen van een leerroute op maat.

Volop werk binnen en buiten MTB

Dat is te danken aan sociaal ontwikkelbedrijf MTB. Dat levert dienstverlening en productiewerk aan andere bedrijven vanuit eigen locaties (MTB beschikt over onder meer over 4 productiehallen, een rijwielstalling, groenvoorziening en een restaurant) en detacheert groepen werknemers bij de klant.

Twee jongemannen zijn in een werkplaats een fietswiel aan het repareren.
De leerwerklijn Wielen bereidt deelnemers voor op een baan in de fietsbranche

MTB Academy

Gemiddeld zijn er zo’n 1.100 medewerkers aan het werk bij MTB. Een deel van de arbeidskrachten werkt er tijdelijk. Meestal in het kader van een re-integratietraject of een opleiding in het speciaal onderwijs, een enkeling vanwege een reclasseringstraject. Dankzij het brede dienstenaanbod van MTB is er ook volop ruimte om relevante kennis en ervaring op te doen voor wie geen startkwalificatie heeft en dus is aangewezen op uitvoerend werk. Het leerwerkconcept dat hiervoor is bedacht, draagt de naam ‘MTB Academy’.

Beschut beginnen

Ingrid Mulkens (manager Leerwerkconcept) legt uit hoe MTB Academy werkt. ‘Wanneer nieuwe collega’s bij MTB komen werken ­­­– we spreken niet van cliënten want we zijn allemaal (tijdelijk) collega’s – beginnen ze met eenvoudig werk in een van onze productiehallen, zoals sorteerwerk. In deze beschutte, maar reële werkomgeving analyseren we samen met de collega wat hij kan, leuk vindt en nodig heeft. Vervolgens kan hij aan de slag bij ons leerwerkbedrijf.

Tips en ervaringen

  • Begin pas met opleiden als je weet waarvoor iemand moet worden opgeleid. Dat kom je alleen te weten als je veel praat met werkgevers en met toekomstige medewerkers. Blijf dit doen en stuur waar nodig bij.
  • Start je met een leerwerklijn? Zorg dan dat je je samenwerkingspartners aangehaakt houdt. Het duurt een poos tot het ze nieuw personeel oplevert. Het helpt om regelmatig te communiceren over wat er gaat gebeuren en wat je van ze verwacht.  
  • Heb je een intakegesprek met een nieuwe collega? Laat alle experts aansluiten die een rol spelen in de leerwerklijn. Van de consulent sociale zaken tot de recruiter. Dan kent iedereen elkaar vanaf het begin.
  • Heeft iemand moeite met het leertraject? Kijk dan naar wat er wel lukt, en gooi het over een andere boeg. Geef niet op!

Voor elk wat wils

Er zijn 15 leerroutes om uit te kiezen, elk met een eigen leerwerklijn. Zo’n leerwerklijn neemt een klein half jaar in beslag, afhankelijk van het tempo van de collega. In het traject helpen we de collega aan de vakvaardigheden die nodig zijn voor het niveau dat hij wil en kan behalen. Voor de meesten is dat een praktijkverklaring, en voor sommigen een mbo-certificaat. De leerwerklijn eindigt met het zoeken van een passende functie in een reguliere organisatie.’

De koppen bij elkaar

Door werkgevers en andere relevante partijen uit de sociale keten een rol te geven in die route, gaat het plaatsen van kandidaten na afloop meestal van een leien dakje. Loopt het toch wat stroef? Dan is de koppen bij elkaar steken de beste remedie, zo weet Denise Maas (consulent Leerwerkbedrijf) uit ervaring.

‘Wegens torenhoge Wmo-wachtlijsten willen thuiszorgorganisaties dolgraag mensen aannemen als huishoudelijke hulp. Toch werden enthousiaste kandidaten vaak afgewezen. Daarom hebben we werkgevers, gemeenteconsulenten Wmo en Sociale Zaken, socialreturn-consulenten, collega's van het WSP en werkzoekenden samen aan 1 tafel gezet: wat had eenieder nodig om wél tot matches te komen?'

Verrassend praktisch

De oplossingen bleken verrassend praktisch. ‘Een voorbeeld: veel kandidaten ontbreekt het aan een auto; een gedeeld probleem van werkgevers en werkzoekenden. Samen bedachten we een oplossing: voor het afleggen van huisbezoeken stellen de werkgevers een elektrische fiets ter beschikking aan de collega’s afkomstig van MTB. De werkgevers mogen deze investering afschrijven van hun socialreturn-verplichting.’

2 mensen zijn aan het koken op de open dag van MTB.
Een enthousiaste medewerkster van MTB laat een verpakking zien.

Nuttige fietsspeurtocht

Uit interviews met kandidaten kwamen ook andere drempels naar voren. ‘Ze wisten niet goed wat ze over zichzelf moesten vertellen bij een sollicitatiegesprek, waren onzeker over kleding-etiquette en vonden fietsen in een onbekende stad spannend. Al die dingen hebben we meegenomen in de leerwerklijn. Daarin zit nu onder andere een workshop waarin collega’s zichzelf leren te presenteren en ze maken een fietsspeurtocht door de stad met Google Maps.’

Persoonlijke groei

Onderdeel van de leerwerklijnen is ook een basislesprogramma dat voor alle collega’s hetzelfde is. Hierin leren ze klassikaal om efficiënt en veilig te werken en krijgen ze inzicht in hun plek in de procesketen. ‘Hiermee versterken we niet alleen hun ondernemersvaardigheden, het zorgt ook voor persoonlijke groei’, legt Mulkens uit. ‘Het volgen van lesprogramma samen met collega’s vergroot hun zelfvertrouwen en eigenwaarde.’