Stappen zetten
De gemeente is te spreken over de resultaten. De Hoog: ‘Als we deze groep inwoners meer aandacht geven, gaan ze dan groeien? Ja, dat blijkt inmiddels. Een ander voordeel is dat Ovidius als externe partij voor de deelnemers los staat van de gemeente. Wij zijn verantwoordelijk voor zowel de uitkering als de re-integratie en als inwoners ergens tegenaan liep, dan waren ze bang dat het invloed zou hebben op hun uitkering. Samenwerking met een externe partij en een ander gezicht helpen daarbij; met Ovidius durven mensen die stappen wel te maken.’
Driegesprek
‘Een ander pluspunt vind ik de driegesprekken tussen deelnemers, Ovidius en ons’, vervolgt De Hoog: ‘Hoe gaat het met je, hoe gaat in de groep, wat heb je nog nodig, en wat moeten wij als gemeente nog aanbieden aan hulp of ondersteuning en wat kan Ovidius nog voor je betekenen? Zo houden we verbinding met onze inwoners.’ Peters vult aan: ‘Ook voor de mensen die we niet naar werk hebben begeleid, is dit een zachte en menselijke overdracht naar de gemeente.’
Meer tijd en samenwerking
De slaagkans is nu lager dan in beginjaren. ‘Dat komt doordat we nu met mensen werken die soms 10 jaar niet hebben gewerkt. Vaak hebben ze ook andere problematieken, zoals een taalachterstand of schulden’, zegt Peters. ‘Dat kost meer tijd en aandacht. Afhankelijk van de doelgroep wordt de tool nu 120 of 150 dagen ingezet.
Belangrijke randvoorwaarde voor succes is alle stakeholders rondom die deelnemer erbij te betrekken, zoals werkconsulent, gespreksvoerder, schuldhulpverlening, WSP, uitzendbureaus en werkgevers.’ De Hoog: ‘Alleen als je in verbinding met elkaar staat, ga je vooruit.’