Overslaan en naar de inhoud gaan

Succesvolle publiek-private samenwerking in Zwolle, Apeldoorn en Twente

Gepubliceerd op 03 juni 2021

UWV Servicepunt Flex stimuleert private en publieke partijen in de 35 arbeidsmarktregio’s om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk te begeleiden. Succesvolle voorbeelden zijn een Social Return-project (SROI) van vervoersbedrijf Keolis en een project voor 56-plussers in Zwolle.

Tips om PPS-projecten tot een succes te maken

  1. Laat zien dat SROI meerwaarde oplevert. Voor de overheid, voor bedrijven en voor de kandidaten zelf. 
  2. Breng de benodigde expertise vroegtijdig bij elkaar, maak het bedrijven makkelijk door alles via één loket te regelen.  
  3. Erken van elkaar wie waar goed in is. Maak gebruik van elkaars kennis en mogelijkheden, ga niet op elkaars stoel zitten.

Cleanteams voor vervoersbedrijf Keolis Oost-Nederland

Eén van de publiek-private projecten die worden ondersteund door UWV Servicepunt Flex is dat van het vervoersbedrijf Keolis dat actief is in de arbeidsmarktregio’s Zwolle, Apeldoorn en Twente. Het begon allemaal met een aanbesteding van de provincie Overijssel, met een SROI-bepaling. Eén van de eisen om de 10-jarige concessie voor busvervoer te verkrijgen, was de verplichting om zoveel mogelijk duurzame banen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Meerwaarde voor opdrachtgever, opdrachtnemer en kandidaten

Om een goed plan te kunnen maken, klopte Keolis aan bij adviesbureau Extend MVO, dat bedrijven adviseert over inclusief werkgeverschap. Extend-consultant Mariska Çubuk. “Het uitgangspunt voor mij is dat SROI meerwaarde moet creëren. Voor de opdrachtgever, in dit geval de provincie Overijssel, voor de opdrachtnemer, in dit geval Keolis, en ook voor de kandidaten, die de kans krijgen om in- en door te stromen op de arbeidsmarkt.”

Ze bedacht samen met Eric Krabbe van uitzendbureau Djopzz een plan met zoveel mogelijk toegevoegde waarde. “Het plan houdt in dat er cleanteams worden ingezet op de grotere busstations, zoals Zwolle, Almelo en Apeldoorn. Ze staan klaar om bussen die daar aankomen schoon te maken en letten meteen ook even op, zodat de buschauffeur een korte pauze kan nemen. 

Jaarcontract bij uitzendbureau

Uit de tevredenheidsonderzoeken van Keolis kwam naar voren dat zowel reizigers als chauffeurs een schone bus erg waarderen. Door de inzet van de cleanteams gaat de kwaliteit van de dienstverlening omhoog. De medewerkers van zo’n cleanteam zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze krijgen een jaarcontract bij uitzendbureau Djopzz en volgen naast hun werk een BBL-opleiding mbo-niveau 1, waarbij ze het schoonmaakvak leren.”

“Na een jaar gaan ze bij Keolis of bij een andere opdrachtgever aan het werk”, vertelt Krabbe. Over het verloop eerste jaar is hij heel tevreden. “We zijn in 2020 met 3 teams met in totaal 20 mensen begonnen. Van hen zijn er 2 afgehaakt, 5 hebben een nieuwe baan gevonden, 11 mensen werken bij andere werkgevers en 2 mensen zijn in dienst gekomen bij Keolis. Eén van hen volgt zelfs de opleiding tot buschauffeur. Inmiddels zijn we met nieuwe cleanteams gestart, die hetzelfde traject doorlopen.” 

Eén loket ontzorgt de opdrachtgever

De kandidaten voor de cleanteams komen voornamelijk uit de kaartenbak van het Werkgeversservicepunt Stedendriehoek & Noordwest-Veluwe. Samen met Djopzz worden de passende kandidaten geselecteerd. Djopzz neemt het formeel werkgeverschap op zich en daarmee alle administratieve rompslomp die bij SROI-projecten komt kijken. “Voor werkgevers is het niet alleen moeilijk om de juiste kandidaten te vinden, de regelingen erom heen zijn ook ingewikkeld en ze verschillen per gemeente of arbeidsmarktregio. Die zorgen neemt Djopzz hen dus allemaal uit handen. De opdrachtgever heeft alleen met ons te maken. Wij zorgen er samen met het WSP voor dat er steeds weer nieuwe mensen worden geselecteerd.”

“En daarmee is de cirkel rond”, zegt Çubuk. “Het initiatief begint bij een publieke partij, wordt opgepakt door private partijen, die uiteindelijk bij publieke partijen, zoals een UWV of gemeente, kandidaten voor het project werven.”

56-plussers aan het werk in regio Zwolle

Een ander publiek-private project dat wordt ondersteund door UWV Servicepunt Flex speelt in de arbeidsmarktregio Zwolle. Werkgeversservicepunt Regio Zwolle wilde met het project ‘Samenwerken voor werk’ werkloze 56-plussers kansen bieden. Het project kwam voort uit de subsidieregeling ‘1000 kansen voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt’. Ton Keesom, oud-basisschooldirecteur en zelf 56-plusser, was op dat moment zoekend naar werk. 

“Ik zag het project langs komen en heb meteen een mailtje gestuurd naar de contactpersoon. ‘Hartstikke leuk dat project. Heb je voor mij ook een baan?’ De volgende dag kreeg ik een telefoontje en ben ik tot projectleider benoemd.”

Opleider en uitzendbureaus

Het project 56-plussers is een samenwerking tussen UWV, gemeente Zwolle, Profit-Opleidingen en de uitzendbureaus Timing en Randstad. Keesom “UWV en de gemeente Zwolle hebben de 56-plussers in hun bestanden uitgenodigd voor de kick-off. Daarbij waren ook intercedenten van de uitzendbureaus en vertegenwoordigers van het opleidingsinstituut aanwezig. We zijn met twintig mensen gestart. 

Alle deelnemers kregen een intake. Ze konden zichzelf presenteren en aangeven of ze wensen hadden voor een opleiding. Voor iedereen is een persoonlijk plan gemaakt. Ik had zelf elke twee weken contact met de deelnemers om te vragen hoe het ging, waar ze tegenaan liepen, wat ze nodig hadden. Het resultaat is dat vijftien van de twintig mensen weer aan het werk zijn. Een deel via de uitzendbureaus, een deel heeft zelf een baan gevonden.”

Werknemers met een zilveren randje

Volgens Keesom zijn er twee factoren die het succes van het project bepalen: “De eerste is dat de deelnemers aandacht en stimulansen krijgen in de vorm van coaching en opleiding. De tweede is dat uitzendbedrijven en opdrachtgevers zien dat deze groep werknemers veel potentie heeft. Wij noemen het werknemers met een zilveren randje. Er bestond al een argumentenkaart met argumenten voor en tegen het in dienst nemen van 56-plussers. Die hebben wij samen met UWV Servicepunt Flex geactualiseerd en aangescherpt. Natuurlijk: oudere werknemers zijn wellicht duurder, maar ze zijn ook heel erg betrokken, nemen veel ervaring mee en verzuimen minder. De argumenten om een 56-plusser aan te nemen zijn in veel gevallen sterker dan de argumenten om dat niet te doen.” 

UWV Servicepunt Flex: advies over publiek-private samenwerking

Sven van Brakel is adviseur bij Servicepunt Flex. Hij adviseert UWV, gemeenten en uitzendbureaus over onderlinge samenwerking. Hij stimuleert projecten zoals het SROI-project bij Keolis en de 56-plus-pilot in Zwolle om te laten zien dat publiek-private samenwerking overal heel veel kansen biedt. “Hoe beter de samenwerking tussen UWV, gemeenten en de uitzendbranche, hoe groter de kansen om mensen aan het werk te krijgen. Dat lukt alleen als er over en weer vertrouwen is.”

Breed netwerk en veel scholingsmogelijkheden

Uitzendbureaus worden volgens hem vaak niet gezien als ‘echte werkgever’. “Maar zelfs in coronatijd stroomt 25 procent van de uitkeringsgerechtigden via uitzendbureaus in op de arbeidsmarkt. Daar zijn ook mensen bij met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Uitzendbureaus hebben een groot en breed netwerk en heel veel scholings- en opleidingsmogelijkheden, meer dan welke werkgever ook”, benadrukt Van Brakel.

“Iedereen zegt ‘flex is te flex en vast is te vast’, maar laten we niet vergeten dat flexwerk veel positieve kanten heeft, zowel voor de opdrachtgever als voor de kandidaat. Voor een grote groep uitkeringsgerechtigden is het fijn om (weer) in een flexbaan te beginnen, om aan werk te wennen of om te kijken of bepaald werk past.”

Vertrouwen over en weer

Van Brakel vindt het belangrijk dat UWV en gemeenten de uitzendbranche goed in beeld hebben. “Maar andersom zeg ik ook tegen de uitzendbranche: heb vertrouwen in de deskundigheid van UWV en gemeenten. Geef hen de gelegenheid om de juiste mensen voor de juiste vacatures te vinden. In hun bestanden zitten mensen met allerlei competenties. UWV werkt misschien minder snel dan een uitzendbureau, maar dat heeft ook goede kanten. UWV kijkt ook wat er het best past en of iedereen aan boord blijft.”

Hij ziet in allerlei arbeidsmarktregio’s mooie PPS-initiatieven ontstaan. “Als Servicepunt Flex willen wij die goede voorbeelden graag verspreiden om te voorkomen dat elke arbeidsmarktregio opnieuw het wiel gaat uitvinden. Iedereen die aan de slag wil met een pps-project, kan bij ons terecht voor advies of inspiratie.”