Handvatten voor grote groep mensen
De wetenschappelijke inzichten die Buijs en Tol hebben verzameld bieden handvatten voor werkzoekenden, werkenden, werkgevers en gemeentelijke, UWV- en ggz-professionals. En ze zijn toepasbaar op een grote groep mensen. Buijs: ‘Als je klant zegt ergens tegenaan te lopen, dan kan dat al een signaal zijn. Een psychische kwetsbaarheid kan zijn dat je mentale belemmeringen ervaart. Sommige mensen stellen dat zelf vast, anderen krijgen een diagnose van een arts. Het gaat dus over veel meer mensen dan je misschien zou denken.’
Meer blanco luisteren
Door alle benaderingen heen klinkt de roep tot anders en beter communiceren. De methodiek van vraagkanteling helpt daarbij. Buijs licht dit toe: ‘Je gaat samen de diepte in door blanco te luisteren en andere vragen te stellen. Wat heb je vroeger gedaan waar je plezier uit haalde? En je neemt de moeite om de vragen samen uit te diepen. Daarmee voorkom je sociaal wenselijk gedrag, dat meestal niet tot duurzaam werk leidt. Je klant of cliënt krijgt door andere vragen, betere antwoorden.’