Overslaan en naar de inhoud gaan

PlaytoWork:

PlayToWork biedt sinds twee jaar een modulair platform aan dat  mbo’ers en werkgevers landelijk aan elkaar koppelt via serious gaming. Meer dan 50.000 MBOers gebruiken de app en er zijn hoge hiring rates (1:3). 

Op dit moment gebeurt dit op basis van vier constructen: persoonlijkheid, multitasken, communicatievaardigheden en gedragsrollen. Door het spelen van games, die elke week toegevoegd worden (nu 60-70 games), bouwen mbo’ers een onlineprofiel op. Voor werkgevers gaat de app voorbij aan traditioneel matchen op basis van cv en het laten invullen van vragenlijsten, dus van een functieprofiel naar een mentaliteitsprofiel. Wetenschappelijk onderzoek en vertrouwde psychologische modellen liggen aan de basis van brancheprofielen met competenties waarin vacatures  gecategoriseerd worden. Als werkgevers interesse hebben in een kandidaat die zijn profiel open heeft gesteld, krijgt de kandidaat een bericht. PlayToWork geeft daarnaast workshops/gastcolleges aan mbo-opleidingen over de arbeidsmarkt, recruitment en serious gaming. PlayToWork distantieert zich van reguliere assessmentbureau's, ziet de tool als vervoersmiddel om mensen in een werkomgeving te plaatsen die op hun persoonlijkheid aansluit. Omdat het als modulair platform werkt, zou het schaalbaar zijn naar andere doelgroepen en kan het ook ingezet worden als tool voor iets anders dan het vinden van werk (zoals bijvoorbeeld de omzetting naar een tool voor studieadvies, wat gedaan werd bij PlayToSchool/House of Hospitality). Buiten deze tool om is PlayToWork algemeen veel en op wetenschappelijke basis bezig met serious gaming, gedragsrollenmodellen en de arbeidsmarkt.

Voor welke doelgroep?

  • Werkgever
  • Werkzoekende

Vindt er selectie plaats in welk aanbod kandidaten en werkgevers zien? Op basis waarvan?

Ja, via serious game-based assessments aan de klantkant en brancheprofielen aan de werkgeverskant. Klanten bouwen via snelle games (en werkachtergrond en opleiding) een profiel met soft skills op. Aan de werkgeverkant zijn er profielen vastgesteld voor vaccatures in verschillende branches, en op basis van die profielen wordt er met de klantprofielen gematcht. Conclusies worden getrokken op basis van psychologisch-wetenschappelijk gedegen onderzoek.

Werkt de tool op basis van competenties en zo ja, hoe is dit dan vormgegeven (bv vast set competenties of set per branche)?

https://playtowork.nl/

Werkt de tool op basis van competenties en zo ja, hoe is dit dan vormgegeven (bv vast set competenties of set per branche)?

Er wordt gematcht op vier constructen: persoonlijkheid (gebaseerd op de big five: extraversie, vriendelijkheid, emotionele stabiliteit, orderlijkheid, openheid), multitasking, communicatieskills en gedragsrollen (8 gedragsrollen en 8 subrollen, gebaseerd op model van Robert Quinn, autoriteit verandermanagement). Op persoonlijkheid wordt dit gedaan via ja/nee-vragen, voor gedragsassessments worden gebruikers gevraagd om een gesprek af te maken, multitasken wordt getest in multitaskgames en communicatieskills worden getest in dialogenspelletjes.

Welke gegevens gebruikt de applicatie

Zo weinig mogelijk gegevensvelden, en gegevens worden pas met werkgevers gedeeld als kandidaten reageren op de vacature. Standaard persoonsgegevens, opleidingsvragen (MBO-richting en niveau), vraag naar rijbewijs en werkervaring. Vanuit werkgeverskant vacaturegegevens.

Op welke systemen sluit de tool aan? Met welke systemen worden gegevens uitgewisseld?

Koppeling met eigen CRM-systeem voor recruiters. Mogelijkheid om te linken met ATS-systemen, maar dit gebeurt nog niet. 

Is de tool zelfstandig te gebruiken door werkgevers en kandidaten? Is er rol voor professionals van arbeidsmarktregio?

De tool is zelfstandig te gebruiken, zowel voor werkzoekenden als werkgevers. PlaytoWork biedt begeleiding van zijn recruiters  voor matching.

Publiek/privaat eigendom?

Privaat (Playtowork B.V.). Ontstaan uit gemeente Amsterdam (als vraagstuk van Eberhard van der Laan), daarna privaat gegaan met investeerders. 

Hoeveel arbeidsmarktregio’s werken ermee?

Zwaartepunt in Randstad (focus op arbeidsmarktregio Amsterdam) maar zowel kandidaten als vacatures verspreid door het land.

Kosten (aanschaf en abonnement)

Voor werkzoekenden is PlayToWork volledig gratis. Voor werkgevers zijn kosten tweeledig gebaseerrd op inspanning en resultaat. Een voorbeeld is dat het 99 euro p/m kost om vacatures te plaatsen op het platform. 

Verwijzing naar artikelen/ beoordelingen

PlayToWork was genomineerd voor de KvK Innovatie Top 100 van 2019, en was ook een finalist van het Social Impact Lab van PWC. Europarlementarier Marietje Schaake ziet internationale potentie en zei “Dit soort MKB-bedrijven hebben we nodig om nieuwe manieren te vinden om mensen aan werk te helpen. Het idee van PlayToWork kan ook in andere landen jongeren aan werk helpen.” Op Instagram en in het werkblad van het UWV worden succesverhalen gedeeld: zo vond Quincy tijdens het spelen een match, nam hij direct contact op en kwam hij aan een baan bij de Mediamarkt. Abderrazak Harrouch vond ook de begeleiding fijn: ‘Ik had nog het meeste aan de gesprekken met mensen van Play to Work. Ze belden mij om de drie weken. Dan vroegen ze hoe het ging en wat ik wilde. Het zijn creatieve en vrolijke mensen. Ze geven persoonlijke aandacht en ze helpen je echt. Dat vind ik belangrijk. Dat doet wat met je.’