Wat is de doelgroep?
Doven, doofblinden en slechthorenden in loondienst die een vast of tijdelijk contract hebben. Ook een proefplaatsing valt eronder. Verder is de tolkvoorziening beschikbaar voor sollicitanten die geen werk hebben en zelfstandige of startende ondernemers.
Mensen die werken bij een sociale werkplaats of via een sociale werkvoorziening, kunnen hiervan niet gebruikmaken. Dan is het bedrijf verantwoordelijk voor het inzetten van een tolk.
Hoe werkt het?
UWV beslist of de werknemer de tolkvoorziening krijgt en om hoeveel uren het gaat. Deze informatie wordt doorgegeven aan Tolkcontact.
De inzet van een tolk wordt vergoed voor 15 procent van de werktijd van de werknemer. Soms zijn extra uren mogelijk, bijvoorbeeld bij een nieuwe functie bij dezelfde werkgever of een cursus voor het werk.
Kent de werknemer zelf al een tolk, dan kan die worden gevraagd. Anders kan de werknemer een tolk vinden via Tolkcontact. Daarvoor zijn meerdere mogelijkheden: een opdracht op het prikbord plaatsen, een tolk uit een lijst kiezen of Tolkcontact laten zoeken.
Wat zijn de voorwaarden?
Bij een contract voor onbepaalde tijd geldt de voorziening ook voor onbepaalde tijd. Een werknemer met een tijdelijke arbeidsovereenkomst heeft recht op de tolkvoorziening tijdens de hele looptijd van het contract. Wie niet alle tolkuren in een jaar gebruikt, kan de overgebleven uren niet meenemen naar het volgende jaar.
Hoe verloopt de aanvraag?
De werknemer vraagt de tolkvoorziening zelf bij UWV aan. Dat kan via een online formulier Aanvraag voorzieningen op de website van UWV. Het streven van UWV is om binnen tien dagen met een beslissing te komen.
Meer weten?
Op de UWV-site vind je meer informatie over wat er mogelijk is bij deze voorziening. Ook interessant is de site van Tolkcontact.