Overslaan en naar de inhoud gaan

Tingit

Coaches van Laborijn begeleiden en ontwikkelen gedetacheerde werknemers digitaal via Tingit (ontwikkeld door de gelijknamige coöperatie Tingit U.A., voorheen bekend als 8TING). In de app worden medewerkers, klanten en deelnemers (zowel arbeidsfit als niet-arbeidsfit) ondersteund bij hun persoonlijke ontwikkeling. Zo houdt Laborijn het contact tussen jobcoaches/ /re-integratieconsulenten en gebruikers kort en direct.

De app wordt gevuld met kenmerken uit andere interne systemen van Laborijn, waardoor iedere medewerker op persoonlijk niveau gestimuleerd wordt en de informatie ontvangt die aansluit bij zijn wensen en mogelijkheden. Arbeidsfitte werkzoekenden kunnen bijvoorbeeld vooral gebruikmaken van de vacatures en wervingsevenementen in de app, terwijl iemand die niet arbeidsfit is de ‘Laborijn-app’ gebruikt als trainingsplatform dat extra begeleiding biedt naast de fysieke leerdagen/-middagen.

Eind 2017 werd het platform onder de naam 8TING als pilot bij Laborijn gebruikt. Uit een eerdere pilot met bijstandsklanten bleken goede resultaten (23% meer uitstroom, 30% actievere caseload, hogere klanttevredenheid). De vraag in 2017 was of deze digitale innovatie ook in het SW-bedrijf van dienst kan zijn. Sinds het eind van de zomer van 2019 zijn er tijdelijke mensen ingehuurd om Tingit naar organisatiewensen door te ontwikkelen en opnieuw uit te rollen. Inmiddels (Q1 2020) is het platform uitgerold bij de SW-medewerkers via de jobcoaches en wordt het opnieuw gebruikt bij de bijstandsklanten.

Voor welke doelgroep?

  • Professional
  • Werkzoekende

Vindt er selectie plaats in welk aanbod kandidaten en werkgevers zien? Op basis waarvan?

Vacatures en andere publicaties (nieuws, tips, evenementen, oefeningen, openstaand verlof) worden aangeboden op basis van fit: er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden of iemand geinteresseerd is in een bepaalde sector, hoe arbeidsfit iemand is, afstand van woonlocatie tot werklocatie en vervoersmogelijkheden.

Werkt de tool op basis van competenties en zo ja, hoe is dit dan vormgegeven (bv vast set competenties of set per branche)?

https://www.tingit.nl/

Werkt de tool op basis van competenties en zo ja, hoe is dit dan vormgegeven (bv vast set competenties of set per branche)?

Dat zou kunnen met bijvoorbeeld vragenlijsten over competenties. Nu werkt het op basis van gegevens van eigen systemen zoals Dariuz, TSS en Suite4Work. In het systeem kunnen dynamisch profielkenmerken aangemaakt en gekoppeld worden aan deelnemers. Via deelnemers zelf, hun coaches, andere interne databronnen en vragenlijsten voor deelnemers worden deze kenmerken up-te-date gehouden.

Welke gegevens gebruikt de applicatie

Alle interne gegevens die verzameld worden via Dariuz, Suite4Work en TSS. Voorbeelden: Naam, telefoonnummer, leeftijd, arbeidsfit ja/nee, mate van motivatie, doelgroepscriteria zoals het wel/niet krijgen van, woonplaats en rijbewijs, uren- en verlofregistratie

Op welke systemen sluit de tool aan? Met welke systemen worden gegevens uitgewisseld?

Competensys, Dariuz, Centric, WBS, Sonar, etc. Gegevens worden dagelijks geëxporteerd en 's nachts in de Tingit-omgeving ingelezen.

Is de tool zelfstandig te gebruiken door werkgevers en kandidaten? Is er rol voor professionals van arbeidsmarktregio?

Gebruikers kunnen in principe zelfstandig gebruikmaken van Tingit-app, zowel via de webomgeving en de Laborijn-app uit de appstores. Wel wordt er in de praktijk veel gebruik gemaakt van tussenpersonen die een actieve rol vervullen, zoals de jobcoach/reintegratieconsulent/klantmanager. Zij helpen bij het activeren van de gebruikers, en onderhouden direct contact met gebruikers om ze te begeleiden, hun arbeidsfitheid te verbeteren en motivatie te versterken.

Publiek/privaat eigendom?

Publiek/privaat eigendom van corporatie Tingit U.A.

Hoeveel arbeidsmarktregio’s werken ermee?

Voor Laborijn twee (gemeenten in Achterhoek met kernlocatie Doetinchem en enkele gemeenten in Midden-Gelderland). Gemeente Zoetermeer, afdeling Werk & Inkomen inclusief het Werkgeversservicepunt.

Kosten (aanschaf en abonnement)

Gratis te gebruiken voor gebruikers. Laborijn betaalt gebruiks-, hosting- en beheerkosten en heeft nu arbeidskosten omdat er een tijdelijk projectmanager op staan om Tingit binnen Laborijn op te schalen en de door Laborijn gewenste doorontwikkeling en datakoppeling te organiseren.

Verwijzing naar artikelen/ beoordelingen

Bart van den Berg (manager werkgeversdienstverlening Laborijn): “Met de app krijgen onze werknemers zeer regelmatig informatie, kleine opdrachtjes en tips die hen helpen om beter in hun vel te steken en zichzelf te ontwikkelen. Zo informeren we ze op maat over activiteiten bij hun in de buurt, maar behandelen we ook thema’s die gaan over gezondheid of over hoe om te gaan met bepaalde situaties op het werk. Op die manier is er heel frequent en direct contact tussen de gedetacheerde werknemer en de jobcoach.”

Dankzij de verzamelde data hebben screeners, jobcoaches en re-integratieconsulenten beter inzicht in wat de werkzoekende of medewerker nodig heeft. Zo worden zij op maat begeleid en krijgen ze informatie toegereikt die voor hen van belang is. Het platform is gemakkelijk te configureren, waardoor ook andere bedrijven het kunnen inzetten, gevuld met content uit de eigen organisatie.