Overslaan en naar de inhoud gaan

Klantreisonderzoek Praktijkleren met de praktijkverklaring: Schenk tijdig aandacht aan de vervolgstap

27 september 2021

Praat in een vroeg stadium – ruim voor de uitreiking van de praktijkverklaring - met de kandidaat over het toekomstperspectief en een passende vervolgstap. Die aanbeveling komt voort uit het Klantreis-onderzoek Praktijkleren met de praktijkverklaring dat deze zomer is uitgevoerd door de Programmaraad.

Praktijkleren met de praktijkverklaring

Praktijkleren met de praktijkverklaring is een nieuwe leerroute in het mbo. Deze route is bedoeld voor werkenden en werkzoekenden zonder startkwalificatie, voor wie het behalen van een diploma of certificaat vooralsnog niet haalbaar is. Maar ook mensen met een startkwalificatie die geen diploma of certificaat kunnen halen, komen in aanmerking. Doel van de praktijkverklaring is de kans op duurzaam werk vergroten en mensen stimuleren om scholingsactiviteiten op te pakken.

Klantreis-onderzoek

Om meer zich te krijgen op de mogelijkheden en de verbeterpunten van Praktijkleren met de praktijkverklaring is de Programmaraad een klantreis gestart onder kandidaten. Een ‘Klantreis’ is een bijzondere vorm van onderzoek waarbij vooral de beleving centraal staat. Wanneer heeft de kandidaat met wie contact gehad? Met welk resultaat? En vooral: wat voelde hij daarbij? Waar loopt hij tegenaan? En wat stemt hem juist vrolijk?

Persona’s vaststellen

Op basis van de interviews worden ‘persona’s’ vastgesteld; archetypes met kenmerken, behoeften en voorkeuren die model staan voor veel kandidaten. De contacten en ervaringen worden uitgezet in een klantreis en op basis daarvan wordt een ‘gewenste klantreis’ uitgestippeld. Deze gewenste klantreis biedt gemeenten, werkgevers. jobcoaches en aanbieders van onderwijs aanknopingspunten om de Praktijkverklaring-trajecten verder te verbeteren.

Kandidaten ervaren erkenning

Uit de interviews blijkt dat kandidaten grote interesse en motivatie hebben als het gaat om hun werk en de leerstof. Ze vinden het prettig om gewoon hun werk te kunnen verrichten en tegelijk te leren. ‘Leren door te doen’ past goed bij hen. Ze ervaren praktijkleren als een erkenning, die hen motiveert om door te gaan en hun meer zelfvertrouwen geeft.

Onzekerheid

Kandidaten hebben behoefte aan duidelijkheid over het proces en goede begeleiding op de werkplek, zo blijkt uit de interviews. Probleem is volgens hen dat er onvoldoende zicht is op het vervolg na het behalen van de praktijkverklaring, waardoor ze onzeker worden. Ze vragen zich bijvoorbeeld af of ze bij hun werkgever kunnen blijven of hoe ze een andere werkplek kunnen vinden waar ze het geleerde kunnen toepassen. Volgens de onderzoekers is het daarom belangrijk dat er tijdig met de kandidaat wordt gesproken over zaken als een eventuele vervolgopleiding, begeleiding of een andere passende werkplek.