Overslaan en naar de inhoud gaan

In Almere organiseren dagbestedingsinstellingen ook betaald werk

Gepubliceerd op 27 augustus 2019

In Almere fungeren twee professionals als spin in het web als het gaat om beschut werk en de doorstroming van dagbesteding naar werk. Resultaat: korte lijnen met de aanbieders van dagbesteding, VSO/Pro-scholen, UWV, werkgevers en deelnemers en heel veel doorstroming.

In 2019 moet Almere 65 beschut werkplekken realiseren. In juni staat de teller al op 75. En daar komen er nog veel bij dit jaar, verzekeren Saskia van Brenk en Annemarie Faber, accountadviseurs Beschut Werk bij de gemeente Almere. Samen vormen ze een klein team dat zich bezig houdt met beschut werk en de doorstroming van dagbesteding naar werk.

Tips

  • Ga uit van de talenten en mogelijkheden van de deelnemer en zorg voor maatwerk
  • Zorg voor korte lijnen met dagbestedingsinstellingen, scholen, gemeentelijke afdelingen en werkgevers.
  • Beleg beschut werk en overgang van dagbesteding naar werk bij één team dat fungeert als spin in het web
  • Voor een gevarieerd bestand van werkgevers, kan het helpen om bij de aanbesteding van de dagbesteding op te nemen, dat zij minimaal 1 beschutte werkplek moeten bieden.
  • Zorg dat de teamleden gecertificeerd zijn om de loonwaarde te kunnen bepalen.
  • Organiseer bij de overgang van dagbesteding naar werk een onbetaalde proefperiode om te zien of mensen het werkelijk aankunnen.

Zelf langs bij de aanbieders

Ze doen vrijwel alles zelf. Zo gaan Van Brenk en Faber langs bij de aanbieders van dagbesteding om te kijken of er mensen zijn die betaald (beschut) werk zouden kunnen doen. Ze onderhouden het contact met UWV, de scholen voor speciaal en praktijkonderwijs, de werkgevers en uiteraard de deelnemers. Ze doen zelf de loonwaardebepalingen, vragen advies Beschut Werk aan, betalen de facturen van de werkgevers en zijn aanwezig bij het ondertekenen van het contract. Hierdoor hebben ze een enorm netwerk binnen de stad. Ze kennen elkaars klanten, zodat ze elkaar kunnen vervangen bijvoorbeeld tijdens vakanties.  

Het compacte team is één van de succesfactoren van de Almeerse aanpak, vertelt Van Brenk. Een andere succesfactor is het feit dat aanbieders van dagbesteding in de aanbesteding gevraagd worden ook beschut werk-plekken te organiseren. Hierdoor is er een grote variëteit aan werksoorten en staat ‘werk’ op het netvlies bij de zorginstellingen. 

Geleidelijke uitbreiding naar 28 uur

Belangrijk is dat de dagbestedingsinstellingen de cliënten voorbereiden op een betaalde baan. Om in aanmerking te komen voor beschut werk, verlangt Almere dat iemand minimaal 28 uur per week kan werken om zo financieel onafhankelijk te zijn. Daarom wordt het aantal uren van de kandidaten al bij de dagbesteding geleidelijk uitgebreid naar 28. Er wordt ook gewerkt aan de basisvaardigheden zoals op tijd komen en opdrachten aannemen. 

De wensen en mogelijkheden van de deelnemer vormen altijd het vertrekpunt. Beschut werk is een keuze, geen verplichting. De deelnemers kunnen een beschut werk-plek krijgen bij het  voormalige SW-bedrijf Tomingroep, bij dagbestedingsinstellingen of bij reguliere werkgevers.

De gemeente kiest bewust voor samenwerking met ruim 25 uiteenlopende sociale ondernemers en reguliere werkgevers. Daardoor kan Almere beter aansluiten bij de wensen van de deelnemers en is er voldoende gevarieerd aanbod.

Proefperiode van acht weken

Kandidaten beginnen altijd met een – onbetaalde - proefperiode van acht weken. In die tijd moet duidelijk worden of iemand het werk aankan en wat zijn loonwaarde is. Soms gebeurt het dat een werkplek niet past. Als de motivatie wel goed is, gaat de gemeente op zoek naar een andere plek. Maar lukt het na drie keer niet, dan wordt er naar een andere passende voorziening gekeken. Lukt het wel, dan volgt een contract van minimaal één jaar, dat feestelijk wordt ondertekend.

Werkgevers krijgen géén bonus  voor een plaatsing van een beschut werknemer. Zij ontvangen begeleidingskosten ad 7.600 euro per jaar en hebben aanspraak op de no-risk polis. Het verschil met de 8.500 euro die de gemeente ontvangt en de bonus voor plaatsing, wordt gebruikt om het kleine team te financieren. Daarvoor houden de accountadviseurs heel veel administratie rompslomp weg bij de werkgevers.

Almere Jungle

Dierentuin Almere Jungle is één van de aanbieders van dagbesteding. Almere Jungle biedt ook vijftien beschut werk-plekken. Locatiedirecteur Robert Loose is content met de manier waarop Almere het heeft georganiseerd en dat hij niet te maken heeft met een gemeentelijk loket, maar met twee accountadviseurs met naam en toenaam die altijd bereikbaar zijn.

Het intensieve contact met Van Brenk en Faber leidt ertoe dat ‘werk’ binnen zijn organisatie veel meer aandacht krijgt. Zorg en werk en inkomen waren altijd twee werelden, dat verandert nu. Ook de acht weken onbetaalde op proef, werkt volgens hem goed omdat het uitval voorkomt.

Financieel lastig

Financieel is het wel eens lastig, aldus Loose. Met de 7.400 euro die hij krijgt voor de begeleiding op een beschut werkplek, speelt hij net quitte. En na twee jaar moet Almere Jungle een werknemer in vaste dienst nemen. Zou de vergoeding voor de begeleidingskosten ineens zo’n duizend euro lager worden, dan zou de hele organisatie kunnen omvallen. Omdat risico weg te nemen komen mensen in dienst van een afzonderlijke stichting.