Overslaan en naar de inhoud gaan

Baanbrekers helpt scholen inclusief te worden

Gepubliceerd op 27 juli 2020

Het project Baanbrekers ondersteunt 36 schoolbesturen (d.d. zomer 2020) in het funderend onderwijs bij het aan het werk helpen van mensen met een arbeidsbeperking, in het kader van de banenafspraak. Verbinding tussen partijen en één regionaal contactpersoon zijn hierbij sleutelwoorden.

Inclusief werkgeverschap staat bij veel schoolbesturen niet hoog op de prioriteitenlijst. Daarbij komt dat zij vaak niet weten waar te beginnen. Met het project Baanbrekers proberen de PO- en VO-Raad deze impasse te doorbreken. Baanbrekers biedt praktische ondersteuning aan schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs die de banenafspraak willen uitvoeren. Daarnaast faciliteren de aanjagers van Baanbrekers betrokken schoolbesturen. Voor lokale ondersteuning en werkgeversdienstverlening op uitvoerende zaken verwijzen Baanbrekers schoolbesturen door naar bijvoorbeeld het werkgeversservicepunt.

In drie fasen helpt Baanbrekers schoolbesturen stappen te zetten bij het realiseren van de banenafspraak. Eerst wordt in kaart gebracht wat de ambitie van het schoolbestuur is en wat de knelpunten zijn waar het schoolbestuur tegenaan loopt bij de realisatie. Met de input vanuit dit startgesprek wordt in de volgende fase een actieplan opgesteld, voor het realiseren van nieuwe banen, begeleiding op de werkvloer en duurzaamheid. Dit actieplan wordt door het schoolbestuur uitgevoerd. De derde fase is voor afronding en evaluatie. Zodat opgedane kennis en ervaring gedeeld kan worden en andere schoolbesturen aansluiten.

Tips aan arbeidsmarktregio’s

  • Zorg ervoor dat er één centraal aanspreekpunt is dat iedereen weet te vinden en de contacten met de scholen voor zijn rekening neemt.
  • Richt je op schoolbesturen die al besloten hebben aan de slag te willen met de banenafspraak.
  • Leg de nadruk van de ondersteuning op de implementatie.
  • Wees je bewust van de knelpunten die de schoolbesturen ervaren.
  • Accepteer dat het contact met schoolbesturen soms lastig is en het lang kan duren dat er stappen worden gezet.
  • Zorg voor goede begeleiding voor zowel de medewerkers als de begeleider op de werkvloer. 

Knelpunten

Peter Vos, projectleider bij Baanbrekers, merkt dat schoolbesturen soms aangeven op te zien tegen de invulling van een baan voor een werknemer met een arbeidsbeperking. Sommige vrezen dat investering ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs en dat begeleiding op de werkvloer op het bordje van de docenten komt. Daarnaast is het funderend onderwijs een sector die niet zo snel verandert. Vos: “Blijf als gemeente telkens het gesprek zoeken met schoolbesturen. Zorg daarbij voor één regionaal aanspreekpunt en maak duidelijk wat er mogelijk is op belangrijke vlakken als begeleiding op de werkvloer en het wel of niet subsidiëren van bepaalde zaken.”

Aan Baanbrekers de opdracht om schoolbesturen te adviseren over hoe vorm te geven aan uitvoering van de banenafspraak; wat redelijk en haalbaar is. “Soms zijn er enorme verwachtingen over ondersteuning en subsidie door de gemeente of UWV, terwijl er maar één baan wordt gecreëerd. Of wil een bestuur juist veel te snel doorpakken, grote stappen nemen, zonder de juiste voorbereiding. Beide zijn niet aan te raden.”

Maatwerk

De ondersteuning van schoolbesturen is maatwerk, benadrukt Vos. Je hebt te maken met lokale en regionale verschillen. Schoolbesturen hebben een eigen visie op de onderwijsbedrijfsvoering, die moet de basis zijn voor het mandaat om Inclusief Werkgeverschap en uitvoering van de banenafspraak vorm te geven. Het vraagt daarnaast flexibiliteit van gemeenten wanneer een schoolbestuur creatieve plannen heeft. Door te luisteren naar de wensen en te kijken wat er achter de wens zit, kunnen eventuele knelpunten samen worden opgelost. Resultaat is zichtbaar op verschillende plekken waar onderwijswerkgevers en arbeidsmarkt regio’s elkaar weten te vinden!

Arrangement gericht op verbinding

De sector onderwijs heeft volgens Michiel Huisman, adviseur bij het Schakelpunt Landelijke Werkgevers, veel mogelijkheden om in het kader van de banenafspraak mensen aan het werk te helpen. Voor alle arbeidsmarktregio’s die het onderwijs willen ondersteunen bij realisatie van de doelstelling banenafspraak, heeft Huisman in samenspraak met Baanbrekers een arrangement ontwikkeld dat de partijen in de regio moet helpen de verbinding met elkaar te vinden.

Het arrangement legt vast dat er per arbeidsmarktregio één aanspreekpunt is waar een schoolbestuur met al haar vragen terecht kan. Indien diegene de vraag niet zelf kan beantwoorden wordt gezorgd dat de juiste persoon van het WSP contact opneemt met het schoolbestuur. Huisman: “In sommige arbeidsmarktregio’s zijn er meerdere locaties waar men met vragen terecht kan. Het is alleen niet altijd duidelijk wie waar over gaat. Het scheelt schoolbesturen veel tijd door te werken met één contactpersoon die zorgt dat de schoolbesturen met de juiste persoon in gesprek komen.”

Naast één regionaal aanspreekpunt voor schoolbesturen wordt in het arrangement praktische voorstellen gedaan voor lokale of regionale afspraken. Lokaal kan zelf worden gekeken waar de behoefte en mogelijkheden zitten en waar de potentie om zo goed mogelijk samen te werken. Die samenwerking moet leiden tot of uitmonden in structurele beschikbare plekken voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

Invloed Corona

Door de corona-pandemie komen er meer reguliere werklozen. Hierdoor is de kans groter dat schoolbesturen kiezen voor die kandidaten in plaats van de doelgroep met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Volgens Vos kan het onderwijs juist nu het goede voorbeeld geven door toch aan die groep werk te bieden.

En de ervaringen van het Werkplein met Baanbrekers?

Eind januari 2021 tekenen Werkplein Twente en de vertegenwoordiger van de onderwijsinstellingen het arrangement van Baanbrekers. Doordat onderwijsinstellingen vaak stichtingen zijn met heel veel contactpersonen, is het volgens Linda de Wolf, adviseur Werkgeversdienstverlening bij Werkplein Twente, heel mooi dat de PO- en VO-Raad met het project Baanbrekers de juiste personen met elkaar in contact brengt. 

Linda de Wolf zelf kwam in contact met Baanbrekers voor het plaatsen van een kandidaat als toezichthouder bij een locatie van het Carmel College. Zo ontstond ook het contact met Werkplein Twente.

Netwerkbijeenkomsten

Diverse Twentse onderwijsinstellingen zeggen behoefte te hebben aan het delen van ervaringen met de Participatiewet en de banenafspraak. De ene school is hier al heel ver mee, terwijl het bij een andere school nog in de kinderschoenen staat. Werkplein Twente heeft recent de bijeenkomsten hierover weer opgepakt. Baanbrekers is gevraagd daarbij aan te sluiten voor advies.

 “Het doel is dat onderwijsinstellingen succesverhalen delen, maar ook vertellen waar ze tegenaan lopen en hoe je elkaar kunt helpen”, aldus Miranda Kloppers, collega-adviseur Werkgeversdienstverlening bij Werkplein Twente. “Wij van het Werkplein hebben al contacten met het mbo, hbo en de universiteit, en door Baanbrekers nu ook met de PO- en VO-Raad. Het is prettig om samen met Baanbrekers meer voor de onderwijsinstellingen te kunnen gaan betekenen.”

De bijeenkomsten bieden nog een mogelijkheid. Het gebeurt dat kandidaten al drie opeenvolgende contracten hebben gehad en een vast dienstverband zouden moeten krijgen. Dat kan niet altijd. Op de bijeenkomsten kunnen scholen kijken of er mogelijkheden zijn om de kandidaat op een andere school een dienstverband aan te bieden.

Verrassend is de openheid van de aanwezige instanties. Tijdens de laatste bijeenkomst is onderling de behoefte uitgesproken meer met elkaar te delen. Zoals best practices, regelgeving en do’s en don’ts. Als het gaat om het bespreken van kandidaten wordt gekeken hoe dit kan met inachtneming van het AVG. 

Scholen in de lead

De bedoeling is dat scholen de organisatie van de bijeenkomsten zelf oppakken en Werkplein Twente meer naar de achtergrond gaat. De lead van de netwerkbijeenkomst ligt elke keer bij een andere onderwijsinstantie. Het versturen van uitnodigingen via Baanbrekers vanuit de VO-raad werkt volgens De Wolf daarnaast uitnodigend. “De VO-raad is bij onderwijsbesturen natuurlijk een bekende naam, waardoor de drempel lager zal zijn om deel te nemen.”

Plaatsing gaat volgens Kloppers nog niet altijd gemakkelijk, maar de contacten met scholen zijn beter en warmer geworden. “Hopelijk zorgen frequentere netwerkbijeenkomsten voor nog betere contacten en uiteindelijk tot meer succesvolle banen voor kandidaten uit het doelgroepen register.”

Baanbrekers en Werkplein organiseren in het nieuwe jaar 2021 samen een voorlichtingsbijeenkomst voor het PO en VO. De bijeenkomst is bedoeld om te laten zien hoe een onderwijsinstantie het beste kansen kan gaan creëren voor kandidaten die net wat meer nodig kunnen hebben dan een ander.