Overslaan en naar de inhoud gaan

Goede communicatie leidt tot goede samenwerking

Gepubliceerd op 01 april 2020

Bij arbeidsmarktregio’s staat matching centraal. Maar hoe zorg je ervoor dat dit binnen de regionale samenwerking ook centraal blijft staan? Vanuit het project Perspectief op Werk hebben adviseurs bij Maatschap voor Communicatie Ilse Markensteijn en Frithjof de Haan een aantal tips om de samenwerking binnen arbeidsmarktregio’s te verbeteren.

In het kader van Perspectief op Werk hebben alle arbeidsmarktregio’s een regionaal actieplan gemaakt met maatregelen om meer mensen aan het werk te krijgen. Denk aan het organiseren van speed dates of aan een project om bij matching meer te kijken naar competenties. 

Ook op het communicatievlak kunnen nog maatregelen worden genomen. “Regio’s geven aan dat het lastig is elkaar te bereiken en begrijpen. Er zijn zoveel mensen met elkaar aan het werk die allemaal werken met het hart en hoofd op de goede plek, maar toch lukt het niet altijd”, aldus Frithjof de Haan, partner bij Maatschap voor Communicatie. Hoe voer je het juiste gesprek met elkaar? Hoe leer je elkaars perspectieven begrijpen en hoe kan je samen eventuele obstakels uit de weg ruimen? “Belangrijk is om goede voorbeelden te delen en dilemma’s te bespreken”, aldus De Haan.

Tips

  • Stel regelmatig de vraag: zijn we met zijn allen nog steeds met hetzelfde doel bezig? 
  • Lessons learned: deel goede voorbeelden en dilemma’s met elkaar.
  • Denk bewust na over wat er anders kan.
  • Maak barrières bespreekbaar en verplaats je in de ander.
  • Bekijk de regionale actieplannen uit andere regio’s. Lees hoe de andere regio’s het aanpakken. En wil je meer weten? Stuur de contactpersoon van de regio een berichtje.
  • Breng in kaart welke producten en informatie al aanwezig zijn binnen de eigen organisatie. Is het ontwikkelen van een nieuw filmpje nodig of is er al een geschikt filmpje aanwezig?

Deel elkaars geleerde lessen

Sinds afgelopen november is de website perspectiefopwerk.info in de lucht. Hierop staan onder andere praktijkvoorbeelden uit verschillende regio’s, een leeragenda, FAQ’s en alle regionale actieplannen. Opvallend is volgens collega-adviseur Ilse Markensteijn dat veel bezoekers naar de pagina met de actieplannen gaan. “Ze willen zien wat andere regio’s doen, aan welke onderwerpen ze werken en wie de contactpersonen. Hieruit blijkt dat regio’s ook buiten de Praktijkdagen van de Programmaraad van elkaar willen leren”, aldus Markensteijn.

Perspectief op Werk is opgezet om betere matches tussen werkzoekenden en werkgevers te realiseren door slimmer samen te werken tussen overheid, werkgevers en onderwijs. In het kader hiervan hebben alle 35 arbeidsmarktregio’s afgelopen jaar actieplannen opgesteld om de samenwerking te verbeteren. Tal van organisaties zijn bij Perspectief op Werk betrokken. Het gaat om VNG, UWV, VNO-NCW, MKB Nederland, LTO Nederland, de MBO-Raad en de ministeries van OCW en van SZW. Het Ondersteuningsteam Perspectief op Werk, waar Maatschap voor Communicatie samen met Lysias Advies in zit, biedt regio’s ondersteuning.

Barrières bespreken

Eén van de mogelijkheid dat Perspectief op Werk regio’s biedt is intervisie. “Doel van die intervisie is de barrières scherp te krijgen. Mensen weten wat ze moeten doen, maar soms werkt er iets niet”, aldus Markensteijn. Bij een intervisie wordt in kleine groepen ingebrachte vraagstukken besproken. 

Eigenlijk zijn er drie soorten vraagstukken, vult De Haan aan. “Het gaat altijd om de drie M-en. Ten eerste: machteloosheid. Door onbegrip ontstaan escalaties. Door je te verplaatsen in de andere partij, kan je de barrière bespreken en aanpakken. Ten tweede: mandaat. Is duidelijk wie het mandaat heeft? Iemand ziet misschien de barrière wel, wil die ook wegnemen, maar wordt door zijn organisatie teruggefloten. En tot slot: management. Ook managementvraagstukken zijn goed om te delen tijdens intervisie.” 

Maak gebruik van wat er al is

Ook communicatie richting de achterban is belangrijk voor de samenwerking. Alle partijen die bij Perspectief op Werk betrokken zijn, hebben eigen websites, organiseren eigen bijeenkomsten, etc. Markensteijn en De Haan raden aan die bestaande kanalen zoveel mogelijk te benutten. Deel geleerde lessen, benut de middelen uit de leeragenda en zorg dat je overal dezelfde boodschap uitdraagt. En deel voorbeelden waarbij de samenwerking goed gaat.

Deel voorbeelden en inzichten

Markensteijn geeft aan voor de website en nieuwsbrief van Perspectief op Werk altijd op zoek te zijn naar regionale voorbeelden, inzichten, successen, dilemma’s en mijlpalen. Regio’s kunnen nieuws delen met andere regio’s door dit te sturen naar postbusnieuwsbriefpow@minszw.nl. “Graag zelfs.”

Zes suggesties om optimaal op de hoogte te blijven

  1. Meld je aan voor de nieuwsbrief Perspectief op Werk. Ontvang elke maand de nieuwsbrief van Perspectief op Werk.
  2. Meld je aan voor activiteiten van de leeragenda.
  3. Lees de resultaten van de leeragenda op de website.
  4. Deel activiteiten/agenda.
  5. Teamleiders, managers en regionale klant- of accountmanagers zouden aan intervisie moeten doen. Waar loop je in de dagelijkse praktijk tegen aan? Wat heb je te leren? In 2020 start vanuit de leeragenda Perspectief op Werk een nieuwe reeks intervisies. Tijdens deze intervisies kunnen de deelnemers in een veilige setting en onder begeleiding van een deskundige vragen delen met collega’s op vergelijkbare posities.
  6. Nog steeds vragen? Neem contact op met het Ondersteuningsteam.