Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe doet Dennis het in de praktijk?

Gepubliceerd op 21 september 2022

De 35 arbeidsmarktregio’s in ons land zijn al enige tijd bezig met het harmoniseren van uitvoeringsafspraken in het kader van werkgeversdienstverlening. De motor achter de harmonisatie is duidelijkheid en uniformiteit scheppen in voorzieningen en instrumenten. Het gaat dan om instrumenten die werkgevers kunnen inzetten zijn bij het aannemen van een medewerker met een afstand tot de arbeidsmarkt. De digitale instrumentengids Dennis brengt die helderheid in werkgeversdienstverlening aan. Hoe werkt het in de praktijk?

De regio Midden-Gelderland bestaat uit negen gemeenten, waarvan er drie samenwerken in een regionale sociale dienst. Het WSP is een samenwerking van die gemeenten en UWV. Sinds een jaar werken alle negen gemeenten in Midden-Gelderland met uniforme rapportages, documenten, termijnen en tarieven voor een aantal belangrijke voorzieningen als loonkostensubsidie en jobcoaching. Alle afspraken en documenten staan in Dennis.

Instrumentengids Dennis

Monique van Ingen, beleidsadviseur WSP Midden-Gelderland, legt uit waarom er gekozen is voor harmonisatie: “Allereerst in het belang van de werkgevers; zij hebben immers te maken met mensen uit verschillende gemeenten. Dan is het dus wel zo praktisch dat voor voorzieningen, subsidies en andere regelingen in alle gevallen dezelfde regels gelden. Dat zorgt enerzijds voor vermindering van de administratieve lasten, en anderzijds wordt de kans dat werkgevers voor inclusiviteit kiezen groter. In de voorbereiding op het gewijzigde Besluit SUWI kwam ook al naar voren dat werkgevers duidelijk behoefte hebben aan meer uniformiteit in de uitvoering van processen en re-integratie-instrumenten.” 

Draagvlak

Het is de bedoeling dat alle werkgeversinstrumenten centraal in Dennis komen te staan. WSP Midden-Gelderland heeft ervoor gekozen om eerst te harmoniseren en daarna Dennis te vullen. Van Ingen: “Het harmonisatietraject was intensief en heeft verschillende leerpunten opgeleverd. Ten eerste moet er een goede aansluiting zijn tussen beleid, uitvoering en besluitvorming. Maar dat blijkt best lastig als je met vertegenwoordigers van verschillende gemeenten te maken hebt die allemaal draagvlak in de eigen organisatie willen. Het helpt als je duidelijk kunt maken wat een bepaald voorstel echt betekent voor de uitvoering en niet te veel blijft hangen in abstracties. Bovendien moet het eigenaarschap van die voorstellen niet primair bij ‘de adviseurs’ liggen, maar bij de gemeenten zelf. Toen we dat door hadden, hebben we klantmanagers, accountmanagers van het WSP en UWV uitgenodigd om in groepssessies met ons mee te denken. Dat bleek een succes; ook omdat klantmanagers van verschillende organisaties kennis met elkaar konden maken en van elkaar konden leren. Doordat er uiteindelijk vanuit de uitvoering draagvlak was voor de voorstellen, verliep het besluitvormingsproces heel soepel. Een van de implementatieafspraken was dat we voor de publicatie van de uitvoeringsafspraken gebruik zouden gaan maken van Dennis. Sinds oktober vorig jaar zijn de uitvoeringsafspraken via Dennis beschikbaar.”

De overgrote meerderheid van de professionals ervaart de nieuwe afspraken en formulieren als duidelijk, werkbaar en vindbaar. Het helpt ook enorm in de gesprekken met werkgevers; je kunt zaken laten zien en de afspraken die je maakt zijn eenduidig.

Positief onwennig

Van Ingen heeft namens haar organisatie een enquête uitgezet onder de gebruikers van Dennis. “Hiermee willen we polsen hoe die gebruikers het werken met de geharmoniseerde uitvoeringsafspraken en Dennis ervaren. Bij gebruikers moet je bijvoorbeeld denken aan de accountmanagers van het WSP; de collega’s die de meeste contacten hebben met werkgevers.” Hoewel het aantal respondenten - nog - beperkt is, kan Van Ingen de conclusie trekken dat de algemene reactie positief is. “Positief met onwennigheid, zou ik willen zeggen. De overgrote meerderheid van de professionals ervaart de nieuwe afspraken en formulieren als duidelijk, werkbaar en vindbaar. Het helpt ook enorm in de gesprekken met werkgevers; je kunt zaken laten zien en de afspraken die je maakt zijn eenduidig. Maar deze manier van werken is nog vers en dat brengt onwennigheid met zich mee. Dus krijg je ook reacties als ‘ik kan het formulier niet mailen via Dennis’. Ook kan nog niet iedereen makkelijk de weg vinden in Dennis. De zoekfunctie van de website is gebaseerd op bekende consumentenwebsites dus ik denk mensen er snel aan gewend zullen zijn. 

Voortgang

Van een andere aard zijn reacties over het vaste format waarin je geacht wordt te werken. Bijvoorbeeld bij de inzet van jobcoaching. Afspraken moeten in standaardformulieren worden gezet die over en weer geaccordeerd moeten worden. Voorheen belde of mailde je even en regelde ‘onderhands’ de afspraken. Dat kostte minder tijd. Al met al zijn er positieve punten en punten waarover we na blijven denken. Het belangrijkst is dat we blijven communiceren, en dat we het bijvoorbeeld altijd melden als er een update is. Ook blijven we polsen wat de gebruikers ervaren, want nogmaals; het is nog nieuw allemaal. Over een halfjaar houden we weer een enquête en dan verwacht ik een ander beeld. Overigens gaan we ook de werkgevers actief benaderen, want het is uiteraard heel belangrijk hoe zij de dienstverlening nu ervaren. We denken erover om werkgevers uit de nodigen in een klankborgroep zodat we hen echt betrekken in dit traject.”

Ondertussen zit WSP Midden-Gelderland niet stil. Op de vraag in de enquête welke afspraken werkgevers geharmoniseerd zouden willen zien luidde een van de antwoorden: alle afspraken omtrent de loonkostensubsidie. “Inmiddels hebben we de gehele loonkostenvoorziening geharmoniseerd en verbreed naar meerdere doelgroepen. We hebben dit - zoals we altijd doen - in samenspraak tussen beleid en uitvoering aangepakt en inmiddels is het geïmplementeerd. En ik weet zeker dat het hier niet bij blijft qua harmonisering!”

Terugblik congres ‘Op Reis door het Werklandschap’ van VNG Realisatie

Werkconsulenten, adviseurs en andere professionals uit het werkdomein konden op 10 november 2022 ervaren welke mogelijkheden er zijn in de praktijk van het werkdomein tijdens het congres ‘Op Reis door het Werklandschap’. Dit congres is onderdeel van het Jaarevenement ‘Op koers in Uitvoering’ van VNG Realisatie. Kijk voor een terugblik op dit congres op vng.nl/vngrjaarevenement