Kansrijke beroepen
Voor werkzoekenden werden in de webinars diverse kansrijke beroepen onder de aandacht gebracht, waaronder fietstechnicus, isolatiemonteur, verkeersregelaar en medewerker klantcontactcentrum (KCC). Laan: “Ook hebben we online banenmarkten georganiseerd op LinkedIn, die we flankeerden met een live tv-stream. Zo spoorden we kijkers – werkgevers en werkzoekenden – aan nóg actiever de match te vinden.”
Richard Ran werkte mee aan het webinar over werken bij een KCC. Hij is senior accountspecialist bij Tempo-Team in de regio Groningen. “Er is best veel werk voor klantenservicemedewerkers, maar het werk heeft lange tijd een wat negatief imago gehad: dat van mensen die rond etenstijd bellen namens energiebedrijven. Ik heb de kijkers in de uitzending verteld wat het werken bij een KCC inhoudt, welke verschillen er zijn – ook in uurtarief – en hoe het gaat als je via Tempo-Team bij een klantenservice gaat werken.”
Geprofessionaliseerd
Het aantal online deelnemers aan de webinars, die nu al anderhalf jaar worden uitgezonden, verschilt van enkele tientallen tot 450. “Best een goed bereik”, vindt Laan. “We meten ook steeds de klanttevredenheid. Die zit eigenlijk altijd rond de 7. Bij de uitzending over een KCC, die we eens in de zes weken houden, kijken gemiddeld zo’n 75 mensen, van wie ongeveer 30 na afloop van de uitzending meer informatie willen. Dat is best een goede score.”
“We zijn de webinars begonnen met een paar enthousiaste mensen en hebben het concept steeds verder doorontwikkeld en geprofessionaliseerd. Als je onze eerste uitzending vergelijkt met de laatste, is dat een wereld van verschil. De eerste studio hebben we relatief eenvoudig ingericht voor zo’n 7000 euro. Voor een professionaliseringsslag ben je al snel het drievoudige kwijt. Wij hebben besloten dat wél te doen, omdat we ook na corona door willen met KansrijkTV. Het is voor ons een instrument dat laagdrempelig werkt en gemak biedt. Het biedt ons ook de kans om het contact met werkgevers te onderhouden. Tv-uitzendingen zijn niet voor iedere doelgroep geschikt. Maar vooral voor mensen met een kleinere afstand tot de arbeidsmarkt is het een prettige informatiebron, bijvoorbeeld als we een korte uitzending hebben over de sollicitatieplicht. Webinars bieden ook de mogelijkheid om volume te maken; je zit niet met de beperkte capaciteit van een fysieke ruimte. Uiteraard organiseren we sinds het weer kan ook regelmatig live bijeenkomsten; fysiek en digitaal vullen elkaar aan.”
Zichtbaarheid
Ook Ran van Tempo-Team vindt de uitzendingen van toegevoegde waarde op wat er aan fysieke ontmoetingen en bijeenkomsten mogelijk is. “Het resultaat van de webinars van KansrijkTV is moeilijk te meten. Je kunt eigenlijk nooit zeggen: deze uitzending heeft tot zoveel plaatsingen geleid. Mijn indruk is dat het met die plaatsingen nog wat tegenvalt, maar in de huidige krappe arbeidsmarkt is iedere plaatsing er één. Het is goed dat Werk in Zicht, werkgevers en wij als uitzendorganisatie met KansrijkTV kunnen werken aan structurele zichtbaarheid. Deze laagdrempelige uitzendingen zijn een mooie aanvulling op het persoonlijke contact, dat we natuurlijk nooit uit het oog moeten verliezen.”