Overslaan en naar de inhoud gaan

KansrijkTV: werkzoekenden en werkgevers bereiken in en ná coronatijd

Gepubliceerd op 23 november 2021

Hoe bereik je in coronatijd vanuit de arbeidsmarktregio werkzoekenden en werkgevers? Online uiteraard, besloot Werk in Zicht, het samenwerkingsverband van gemeenten, UWV en SW-bedrijven in Groningen en Noord-Drenthe. Met KansrijkTV zetten ze een instrument neer dat waardevol genoeg bleek om ook ná corona te behouden.

“Toen we moesten stoppen met groepsvoorlichtingen, speeddates en andere live bijeenkomsten voor werkzoekenden, stonden we voor de vraag: hoe bereiken we ze dán?” Theo Laan, senior adviseur werkgeversdiensten bij UWV in Groningen en Noord-Drenthe, bedacht met een aantal collega’s een plan voor live webinars: tv-uitzendingen met onder meer voorlichting over kansrijke beroepen. “We hebben de webinars georganiseerd vanuit Werk in Zicht, het samenwerkingsverband in onze arbeidsmarktregio. Ik maak in mijn vrije tijd radio en televisie voor een regionale omroep en heb me gestort op de techniek. Anderen hielden zich bezig met de styling van de studio en de organisatie eromheen. Het was mooi om te ontdekken dat we ook veel presentatietalent in huis hebben.”

KansrijkTV is niet alleen voor werkzoekenden, maar ook voor werkgevers. “We hebben bijvoorbeeld ook webinars gemaakt over de NOW-regeling, arbeidsmarktprognoses en duurzame inzetbaarheid.”

Tips

  • Besluit of je de webinars zélf wilt maken of dat je dat wil uitbesteden aan een professionele mediaonderneming; beide opties hebben voors en tegens.
  • Zorg dat kijkers weten voor wie de uitzending bedoeld is en nodig specifieke doelgroepen gericht uit; houd de uitnodiging bondig.
  • Als je ervoor kiest het in eigen hand te houden: zorg voor professionele apparatuur, technische kennis, mensen met presentatietalent (eventueel in duo’s) en een goede moderator voor onder andere de chatfunctie.
  • Let op professionele details zoals goede zichtbaarheid van logo’s en namen.
  • Niet alles hoeft in één keer foutloos, maar de uitzendingen moeten wel vanaf het begin enthousiasme uitstralen. 
  • Werk altijd met een script en zorg voor genoeg interessante ingrediënten om een uitzending te vullen.
  • Zorg voor regelmaat in de uitzendingen, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten.
  • Denk na over de financiële verantwoording, die ná corona wellicht lastiger wordt.

Kansrijke beroepen

Voor werkzoekenden werden in de webinars diverse kansrijke beroepen onder de aandacht gebracht, waaronder fietstechnicus, isolatiemonteur, verkeersregelaar en medewerker klantcontactcentrum (KCC). Laan: “Ook hebben we online banenmarkten georganiseerd op LinkedIn, die we flankeerden met een live tv-stream. Zo spoorden we kijkers – werkgevers en werkzoekenden – aan nóg actiever de match te vinden.”

Richard Ran werkte mee aan het webinar over werken bij een KCC. Hij is senior accountspecialist bij Tempo-Team in de regio Groningen. “Er is best veel werk voor klantenservicemedewerkers, maar het werk heeft lange tijd een wat negatief imago gehad: dat van mensen die rond etenstijd bellen namens energiebedrijven. Ik heb de kijkers in de uitzending verteld wat het werken bij een KCC inhoudt, welke verschillen er zijn – ook in uurtarief – en hoe het gaat als je via Tempo-Team bij een klantenservice gaat werken.”

Geprofessionaliseerd

Het aantal online deelnemers aan de webinars, die nu al anderhalf jaar worden uitgezonden, verschilt van enkele tientallen tot 450. “Best een goed bereik”, vindt Laan. “We meten ook steeds de klanttevredenheid. Die zit eigenlijk altijd rond de 7. Bij de uitzending over een KCC, die we eens in de zes weken houden, kijken gemiddeld zo’n 75 mensen, van wie ongeveer 30 na afloop van de uitzending meer informatie willen. Dat is best een goede score.”

“We zijn de webinars begonnen met een paar enthousiaste mensen en hebben het concept steeds verder doorontwikkeld en geprofessionaliseerd. Als je onze eerste uitzending vergelijkt met de laatste, is dat een wereld van verschil. De eerste studio hebben we relatief eenvoudig ingericht voor zo’n 7000 euro. Voor een professionaliseringsslag ben je al snel het drievoudige kwijt. Wij hebben besloten dat wél te doen, omdat we ook na corona door willen met KansrijkTV. Het is voor ons een instrument dat laagdrempelig werkt en gemak biedt. Het biedt ons ook de kans om het contact met werkgevers te onderhouden. Tv-uitzendingen zijn niet voor iedere doelgroep geschikt. Maar vooral voor mensen met een kleinere afstand tot de arbeidsmarkt is het een prettige informatiebron, bijvoorbeeld als we een korte uitzending hebben over de sollicitatieplicht. Webinars bieden ook de mogelijkheid om volume te maken; je zit niet met de beperkte capaciteit van een fysieke ruimte. Uiteraard organiseren we sinds het weer kan ook regelmatig live bijeenkomsten; fysiek en digitaal vullen elkaar aan.”

Zichtbaarheid

Ook Ran van Tempo-Team vindt de uitzendingen van toegevoegde waarde op wat er aan fysieke ontmoetingen en bijeenkomsten mogelijk is. “Het resultaat van de webinars van KansrijkTV is moeilijk te meten. Je kunt eigenlijk nooit zeggen: deze uitzending heeft tot zoveel plaatsingen geleid. Mijn indruk is dat het met die plaatsingen nog wat tegenvalt, maar in de huidige krappe arbeidsmarkt is iedere plaatsing er één. Het is goed dat Werk in Zicht, werkgevers en wij als uitzendorganisatie met KansrijkTV kunnen werken aan structurele zichtbaarheid. Deze laagdrempelige uitzendingen zijn een mooie aanvulling op het persoonlijke contact, dat we natuurlijk nooit uit het oog moeten verliezen.”