Laat ondernemers ondernemers overtuigen
Het afgelopen jaar heeft LWV in de drie Limburgse regio’s ledenbijeenkomsten georganiseerd. Daar deed professor Zijlstra van Universiteit Maastricht een methodiek uit te doeken om personeel effectiever in te zetten door inclusief herontwerp van de organisatie. Overtuigender bleken collega-ondernemers die vertellen over hun ervaringen. Zoals het bouwbedrijf dat iemand aannam die uitvoerders het invullen van de vele formulieren uit handen neemt. Uitvoerders kunnen daardoor effectiever werken. Het bouwbedrijf hoeft niet op zoek naar een extra uitvoerder én helpt iemand met afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag. Zo’n aanpak gaat wel verder dan jobcarving; je moet je hele organisatie anders inrichten.
Successen en lessen
Is het project een succes? Volgens Steins wel. “We hebben al veel profielen gevuld en werkgevers bereikt, maar succes is vooral dat een coach of organisatie zich op een andere manier verdiept in een persoon en daardoor beter kan matchen.” Hendriks heeft de stellige indruk dat er meer uitstroom is, ook al komen cijfers daarover pas in april 2020.
En welke lessen zijn er al getrokken? Steins van de provincie Limburg adviseert iedereen vanaf het begin bij een project te betrekken. “Wij zijn pas later aangehaakt en moesten eerst overtuigd worden, waardoor het proces vertraging opliep.” Hij benadrukt dat de samenwerking onderhoud blijft vergen. “Je moet het blijven agenderen, partners meenemen in de voortgang en triggeren op bereikte resultaten. Kijken naar skills moet de reguliere werkwijze worden. Als het aan de provincie ligt, ook bij mensen die al werk hebben. Bedrijven moeten zich voor hun HR-aanpak en opleidingen afvragen welke competenties ze nu en later nodig hebben. Dat vraagt om een cultuuromslag.”