Overslaan en naar de inhoud gaan

Overleg in grote regio is essentieel

Gepubliceerd op 15 april 2014

Vanaf de start van het project kwamen de betrokken partijen in de regio Holland Rijnland overeen dat zij elkaar minimaal eens in de zes weken zouden ontmoeten om de voortgang te bespreken en indien nodig de aanpak te wijzigen. Dat heeft veel tijd gekost, maar heeft geresulteerd in blijvend korte lijnen. Geen overbodige luxe voor deze grote regio met veel deelnemende partijen die nog weinig samenwerkten.

Kerngegevens project
Wie: 15 gemeenten, UWV, project Jongerenaanpak en 3 uitzendbureaus.
Wat deden zij? Workshops organiseren om werkzoekenden te helpen met hun cv en speedmeets organiseren om te matchen met vacatures van uitzendbureaus.
Kwalitatieve resultaten: Zestig kandidaten vonden een baan en een onbekend aantal plaatste een kwalitatief goed cv op Werk.nl.
Contact: Cylia Wopereis (projectleider), c.wopereis@leiden.nl.
Publieke partijen: Gemeenten en UWV.
Private partijen: Randstad, Luba uitzendbureau, Tempo-Team.

Dankzij die terugkoppeling is onder meer bewerkstelligd dat de vijftien betrokken gemeenten, het UWV, SW-bedrijven en het regionale project Jongerenaanpak snel en actief geschikte kandidaten zochten zodra één van de uitzendbureaus een vacature had. Hoewel dit organisatorisch niet meteen goed liep, bleek deze tussentijds bedachte aanpak efficiënter dan het oorspronkelijke plan: kandidaten bemiddelen na afloop van een workshop.

Botsende doelstellingen

Er zijn 57 workshops georganiseerd voor werkzoekenden, steeds door één van de deelnemende uitzendbureaus: Tempo Team, Randstad en Luba. Daar bleek al snel dat kandidaten niet makkelijk plaatsbaar waren voor vacatures van de uitzendbureaus. Veel kandidaten hadden intensievere begeleiding nodig. De workshops waren bedoeld als steuntje in de rug voor goed bemiddelbare kandidaten, maar de beschikbare tijd werd vooral besteed aan opstellen en actualiseren van cv’s.

Niet rendabel

Na iedere workshop zijn ‘speedmeets’ gehouden, waar ook de andere twee uitzendbureaus aanwezig waren. Dat leverde geen rendabel aantal plaatsingen op. Drie intercedenten investeerden vaak vele uren in de kandidaten die in bemiddeling waren genomen. Het daadwerkelijke aantal plaatsingen was beperkt. Snel handelen op basis van vacatures leverde relatief meer plaatsingen op. Alle publieke partijen zochten in hun eigen bestand naar kandidaten en gingen daarbij sneller schakelen dan ze gewend waren. Uiteindelijk zijn zo 62 plaatsingen gerealiseerd.

Klanten kennen

Voor gemeenten is de belangrijkste les dat ze hun klanten nog onvoldoende kennen om ze te matchen met vacatures van uitzendbureaus. Extra inzet van de publieke partijen is nodig om een vollediger beeld te krijgen van de mogelijk- heden van kandidaten. Hierdoor kunnen zij sneller en efficiënter worden begeleid en kunnen plaatsingen worden bevorderd.

Werkgeversbril

De uitzendbureaus constateren dat een gezamenlijke visie op de werkgeversbenadering nog ontbreekt. Publieke partijen kijken nog te weinig met de ‘werkgeversbril’. Er is echter voldoende vertrouwen dat dit in de toekomst versterkt en op één lijn gebracht kan worden. Het project was te kort om de mindset al volledig te veranderen. De samenwerking is inmiddels wel zo goed dat veel zaken beter op elkaar afgestemd kunnen worden.

“TUSSENTIJDSE TERUGKOPPELING IS VAN GROOT BELANG GEWEEST.” - CYLIA WOPEREIS, PROJECTLEIDER GEMEENTE LEIDEN