Dat licht het duo toe aan de hand van het werkelijke voorbeeld van student Melanie. Zij heeft het Praktijkcollege met succes afgesloten en wil werken maar eigenlijk ook doorleren. Het reguliere mbo-onderwijs is echter waarschijnlijk onhaalbaar voor haar. Van der Plas: “Dat is een perfect voorbeeld van iemand die we kunnen helpen. Ze volgt nu in onze keuken de opleiding voor horeca en kan hier in eigen tempo leren. Haar week bestaat uit twee leerwerkdagen met praktijkbegeleider en docent, een stagedag zonder docent om alvast te wennen aan wat ze later tegenkomt op de arbeidsmarkt en een generieke dag voor vakken als Nederlands, rekenen en Loopbaan en Burgerschap.”
Persoonlijk maatwerk tweede pijler naast hybride leren
Naast hybride leren is persoonlijk maatwerk de tweede pijler onder School@Work. We geloven bij mboRijnland in gepersonaliseerd leren”, zegt Van Duijvenbode. “Wij zien de student als individu. De docent komt elke week op locatie langs voor een coachgesprek: waar sta je, waar ga je naartoe en wat heb je nodig? Daarvoor hebben we het mbo-kwalificatiedossier vertaald naar leerdoelen.”
De partijen werken vanaf het begin van een traject nauw samen, zegt Van der Plas. “We staan echt met zijn allen om de jongere heen. We verzamelen aan de voorkant veel informatie over de jongere, onder andere van het regionaal meld- en coördinatiepunt. Ook maken we dan meteen een integraal begeleidingsplan. Hierin leggen we vast wie welke actie onderneemt, wanneer dat nodig is.”
In verband met de maatwerkaanpak is het oorspronkelijke idee van een eenjarige duur van de entreeopleiding School@Work verlaten. Het ritme van de student is nu bepalend, aldus Van Duijvenbode. “De opleiding is afgerond als de jongere zijn leerdoelen heeft bereikt en aantoont het diploma te kunnen halen. Als iemand hierover anderhalf jaar doet, is het ook goed. En een enkeling zal al in negen maanden klaar zijn. Het gaat erom dat de jongere goed voorbereid is op de vervolgstap.” Bij deze nieuwe reis zijn er drie mogelijkheden: vervolgonderwijs, op contractbasis aan het werk bij Provalu of een werkplek bij een externe werkgever.
Al ver gekomen maar nog ruimte voor verbetering
Niet iedereen haalt de eindstreep van School@Work, erkent Van Duijvenbode. “Het aantal uitvallers is gelukkig zeer beperkt, maar het lukt niet altijd. Bijvoorbeeld omdat de jongere tussentijds zijn plafond haalt of door privéomstandigheden geen ruimte in zijn hoofd heeft voor leren. Dan kan de jongere terecht bij ons begeleidings- en coachingsproject StagePLUS.”
De samenwerkende partners in School@Work zijn ver gekomen, besluiten Van Duijvenbode en Van der Plas. Al was en blijft het hard werken en is er nog zeker ruimte voor verbetering. “We hebben gelukkig korte lijntjes, maar kunnen nog meer met elkaar communiceren en van elkaar leren.” Ze hebben nog een tip. “Voorkom dat praktijkopleider en docent elkaar toch niet goed begrijpen. Denk daarom vooraf al na over de scenario’s die je kunt tegenkomen in een traject.”