Overslaan en naar de inhoud gaan

Praktijkleren met de praktijkverklaring

Praktijkleren met de praktijkverklaring’ is een vorm van praktijkleren: leren in de praktijk tijdens het werk, eventueel in combinatie met een theoretisch deel. Deze vorm van leren is bij uitstek geschikt voor werkzoekenden en werkenden zonder startkwalificatie die weinig hebben met ‘leren in de klas’. De praktijkverklaring is een herkenbaar getuigschrift vanuit het mbo waarmee het perspectief op duurzaam werk voor werkenden en werkzoekenden wordt vergroot.

Met de praktijkverklaring kunnen werkenden en werkzoekenden inzichtelijk maken wat ze hebben geleerd door het op de werkvloer te laten zien. Doordat de praktijkverklaring in opgesteld in mbo-taal, wordt deze herkend door zowel bedrijven, brancheorganisaties en mbo-instellingen en versterkt het de positie op de arbeidsmarkt.

De meerwaarde van een praktijkverklaring

  • Voor werkenden en werkzoekenden is de praktijkverklaring vaak de eerste keer dat ze een leertraject afronden met een officieel document: de praktijkverklaring. Het geeft mensen een positieve leerervaring waardoor het zelfvertrouwen toeneemt en mensen eerder een vervolgstap in het ‘leven lang ontwikkelen’.
  • Met de praktijkverklaring kan een werkgever werknemers in de praktijk op maat opleiden, waardoor het ook kansen biedt in sectoren met een tekort aan personeel. Voor werkgevers maakt de praktijkverklaring duidelijk wat een werknemer in huis heeft.
  • Voor UWV en gemeenten is de praktijkverklaring van meerwaarde in leerwerktrajecten en begeleidingstrajecten naar werk. Daarbij draagt de praktijkverklaring bij het aan het werk krijgen en blijven van kandidaten en werknemers.

Processtappen bij praktijkleren met de praktijkverklaring: Wie doet wat wanneer in een traject voor praktijkleren met de praktijkverklaring. Zie hiervoor: Stappenplan voor professionals op praktijkleren in het mbo

Ondersteuning door de Programmaraad

De Programmaraad ondersteunt praktijkleren met een praktijkverklaring door het delen en ontwikkelen van kennis, processen en instrumenten.