Knop ‘betaaldag uitkering’
Een ander verschil met de oude app is dat die zich richtte op de mensen dicht bij de arbeidsmarkt. Daarmee bereikte de gemeente Amsterdam slechts een kwart van het klantenbestand, want driekwart heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt. “De oude app kende een knop ‘betaaldag uitkering’. We merkten dat die heel veel werd gebruikt. Veel meer dan de knop ‘vacatures’. Daar lag blijkbaar de behoefte. Daarom is besloten een app te ontwikkelen die ook handig is voor de brede groep Amsterdammers.”
Volgens Brinkman is een app voor de groep met grote afstand tot de arbeidsmarkt juist zo belangrijk omdat ze vaak geen pc of laptop thuis hebben, maar bijna altijd wél een smartphone.
Anoniem en laagdrempelig
Iedereen kan op de 020 Werkt-app. Hij of zij hoeft alleen een aantal voorkeuren in te vullen, zoals stadsdeel, gebied en interesse voor bepaalde onderwerpen. De app kent drie hoofdthema’s: werk, inkomen en meedoen. Vul je de optie in, dan komt de app regelmatig met suggesties voor aanbod in de buurt zoals taalcursus of vrijwilligerswerk. Betaalde vacatures worden regionaal en branchegericht aangeboden. Om de app te gebruiken hoef je niet in te loggen, vertelt Brinkman. “We hebben de app anoniem en laagdrempelig gehouden zodat mensen zonder angst dingen kunnen nazoeken en uitproberen.”
Doorlinken naar de website
De app linkt in de meeste gevallen door naar informatie op de website van de gemeente Amsterdam. Dat is niet dubbelop, maar een bewuste keuze. “De website van de gemeente is zo groot met zo veel gigantisch veel informatie dat veel mensen daar verdwalen. Bovendien is de informatie zo altijd actueel en eenduidig.”
De app is niet interactief en is daarmee vooral een extra communicatiekanaal. Een kanaal dat de zelfregie versterkt en klantmanagers werk uit handen neemt zodat die zich kunnen focussen op klanten die wat meer ondersteuning nodig hebben.
Soft launch
De app 020 Werkt is gelanceerd in juli 2020. “Zo midden in de zomervakantie hebben we gekozen voor een soft launch. Later in 2020 volgt een hard launch in alle social media-kanalen die de gemeente Amsterdam ter beschikking heeft. Intern is er een voorlichtingsronde om de klantmanagers de voordelen te laten zien. Zo kunnen ze hun klanten met de app beter faciliteren en zo zelf tijd besparen. “De app is nog niet uitontwikkeld. We verwachten nog veel suggesties van gebruikers, zowel klanten als professionals, zeker nu de digitalisering door corona zo’n hoge vlucht neemt.”
Van klantmanagers hoort Brinkman vooral dat zij de app inzetten om de klant huiswerk mee te geven in aanloop naar een volgend gesprek. “Het gaat dan veelal om oriëntatie op mogelijkheden op het gebied van Werk en Meedoen. Verder gebruiken de klantmanagers de app om zelf info over het aanbod op te halen. Voor het verkrijgen van feedback van klanten en om de behoeftes van de gebruikers in kaart te brengen willen we dit najaar een aantal klantenpanels organiseren.”