Omscholing
De loopbaanpaden Transferpunt Zorg & Welzijn en loopbaanpaden Techniek en Bouw – in de toekomst worden er ook voor andere sectoren loopbaanpaden ontwikkeld – laten mensen kennismaken met een ander werkveld op basis van hun skills. Er zijn al succesvolle trajecten ontwikkeld voor de omscholing van mensen met door de coronacrisis zwaar getroffen beroepen als zangdocent of stewardess tot bijvoorbeeld dokters- of tandartsassistent.
“Het skills-gedachtegoed is de hype voorbij”, zegt Iman Biesheuvel, secretaris van het programma. “Steeds meer organisaties onderschrijven dat de skills-gerichte benadering de mismatch op de arbeidsmarkt kan verkleinen.” Vorig jaar noemde het WEF skills-gericht denken ‘de nieuwe munteenheid op de arbeidsmarkt’. In Nederland werkt UWV in een coalitie met onder meer TNO aan de ‘skills-ontologie’ CompetentNL. “Ik hoop en verwacht ook dat de skills-benadering een plek krijgt in het nieuwe regeerakkoord”, aldus Biesheuvel.
Ontleden
Uitzendorganisatie Manpower ziet skills als belangrijk onderdeel van de arbeidsmarkt van de toekomst en zet al stappen om het skills-denken binnen de organisatie te ontwikkelen. Maar ook met het oog op thema’s als diversiteit en inclusie verwachten ze er bij Manpower veel van. “Werving op basis van skills verkleint de kans op discriminatie op basis van leeftijd, geslacht, achternaam, noem maar op”, zegt Marwa el Nahhas, senior programmaprofessional. “En als iemand niet direct binnen het profiel past, is de kans groot dat we op basis van de skills iets anders voor hem of haar weten te vinden.”
Door deelname aan het programma House of Skills kreeg Manpower de mogelijkheid om binnen de eigen organisatie het skills based werven en selecteren verder te ontwikkelen en de ervaringen te delen met andere bedrijven in de regio Amsterdam. El Nahhas: “Allereerst betekent dat dat we elke functie moeten ontleden om te bepalen welke skills daar precies bij horen. Dat klinkt heel moeilijk, maar de twee belangrijkste beroepsgroepen zijn sales en recruitment. Daarbinnen zijn natuurlijk steeds kleine verschillen. Bijvoorbeeld tussen junior-, medior- en seniorposities en tussen sales in IT of een ander vakgebied. Maar in grote lijnen hebben we daarmee al zo’n 90 procent van ons personeel gehad. De grootste uitdaging zit hem in het meekrijgen van mensen in deze manier van denken.”
“We zitten nu midden in een omslag”, beaamt Quincy Dalh, HR- en projectmanager bij House of Skills. “En zoiets kost tijd. We focussen nu eerst op een coalition of the willing van organisaties die het belang inzien. Hopelijk gaan er dan steeds meer meedoen. Over een jaar of vijf, als er meer proof of concept is, ziet de wereld er heel anders uit.” “Als je over een jaar of twee nog eens terugkomt, weet ik zeker dat er overal mooie resultaten te melden zijn”, besluit El Nahhas.