Intensieve trajecten
Wethouders in de regio hebben de wens uitgesproken dat klantmanagers bij de RSD niet alles zelf moeten doen, maar vooral gebruik moeten maken van partners in de regio. “Daar wilden we graag gehoor aan geven”, zegt Amanda Bruns, beleidsadviseur re-integratie bij de RSD. “Sterker nog: we willen ook intensieve trajecten kunnen aanbieden en we hebben zelf niet de capaciteit om iedereen intensief te begeleiden. Als we voor 80 tot 90 procent van onze activeringsklanten een passend aanbod willen, moeten klantmanagers goed weten wat er allemaal mogelijk is en waar ze het kunnen vinden.”
Werklandschap
Om aanbieders te contracteren heeft de RSD gebruik gemaakt van het door de VNG ontwikkelde werklandschap. Op alle ‘tegels’ van dat landschap moet zichtbaar worden wat er voor aanbod is in de betreffende situatie. Een klantmanager kan zo in één oogopslag zien wat voor – bijvoorbeeld – een statushouder mogelijkheden zijn om het doel ‘werkfit’ te bereiken. “Dit maakt dat klantmanagers gerichter kunnen zoeken en makkelijker onderling bespreken wat er werkt”, zegt Niels Springeling, projectleider LEON van adviesbureau Interpactum.
Marktconsultatie
Om het hele aanbod in kaart te brengen is eind 2019 een marktconsultatie gehouden met alle aanbieders. Sinds begin dit jaar staan alle aanbieders in het netwerk en sinds april staan hun producten in EVA, de digitale instrumentengids die VNG heeft ontwikkeld en die De Liemers pilot. EVA staat voor Effectief, Vakbekwaam, Actueel en is een digitale ondersteuningstool. Gemeentelijke organisaties kunnen die zelf vullen met lokale en regionale instrumenten die bijdragen aan maximaal meedoen of begeleiding naar werk, al naar gelang de doelgroep. Met filters en zoekfuncties kunnen professionals in één oogopslag zien welke instrumenten beschikbaar zijn voor een specifieke werkzoekende. Voor klantmanagers overzichtelijk en transparant, voor aanbieders gunstig, omdat het voor hen makkelijker wordt om hun producten structureel aan te bieden.
Momenteel pitchen elke twee weken twee aanbieders hun aanbod. Maar er is geen afnameverplichting, haast Bruns toe te voegen. “Klantmanagers bepalen, in afstemming met de werkzoekenden, wat passend is en beslissen wat ze wel en niet willen gebruiken.” Met LEON en EVA wordt zichtbaar of het instrumentenaanbod optimaal is en hoe deze instrumenten worden beoordeeld door de professionals. De ambitie is EVA op termijn ook beschikbaar te stellen aan werkzoekenden.
Resultaten
De klantmanagers die al met LEON en EVA werken, zeggen meer autonomie en handelingsvrijheid te ervaren en meer maatwerk te kunnen leveren. Het is de bedoeling dat er een evaluatiefunctie aan het systeem wordt toegevoegd, waarmee klantmanagers kunnen beoordelen of en hoe goed een instrument gewerkt heeft. “Het begint met de vragen: ken je de klant en heb je zicht op alle beschikbare instrumenten in jouw gemeenten?”, zegt Springeling. “Dat hebben sommige gemeenten veel beter in beeld dan anderen.”
En EVA heeft een broertje: Dennis (geen afkorting). Dennis is gericht op de werkgeversdienstverlening. Het maakt alle landelijke, regionale en lokale werkgeversinstrumenten transparant en biedt de optie om makkelijk terug te filteren naar passend aanbod. Dennis is in drie arbeidsmarktregio’s getest en wordt komende tijd verder uitgerold naar andere regio’s. Dennis wordt ontwikkeld met het oog op de nieuwe Wet Structuur Uitvoeringsorganisaties (SUWI), die in januari 2021 wordt ingevoerd.