Een idee uit Chicago
Het idee is ontstaan na een werkbezoek aan Trinity Mental Health in Chicago, waar al langer benefits counselors worden ingezet. Haarlem besloot een pilot te starten en de nieuwe functionaris onder te brengen bij de sociaal raadslieden. De pilot is ondertussen afgerond, maar de benefits counselors gaan door.
Rinske Wegener, beleidsadviseur Werk en Inkomen in Haarlem, benadrukt dat het belangrijk is om vanaf het begin partijen als UWV, gemeenten en wijkteams te betrekken en afspraken te maken over het uitwisselen van informatie. De cliënt geeft hiervoor tijdens de afspraak toestemming. Binnen gemeente en UWV zijn hiervoor contactpersonen aangewezen.
Eens per jaar een nascholing
Wekelijks ontvangen Beevendorp en haar collega’s een update van Stimulanz met alle veranderingen in de wetgeving. Verder geeft een specialist van de gemeente of UWV één keer per jaar nascholing, bijvoorbeeld over de Participatiewet. Anders dan bij de cursus over de Participatiewet aan klantmanagers, gaat het bij deze nascholing vooral over de financiële aspecten en de berekeningen.
Allround, met specifieke kennis en onafhankelijk
Natuurlijk kan ook een klantmanager of een lid van het wijkteam wat vertellen over de financiële gevolgen. Het verschil is echter dat de benefits counselor allround is en specifieke kennis heeft van brede wetgeving. Verder is de benefits counselor onafhankelijk, zodat de uitkeringsgerechtigde objectief advies krijgt.
IPS-coach mee op gesprek
Vooral mensen met psychische kwetsbaarheid hebben veel baat bij de benefits counselor. Zij hebben veel te verliezen als het mis gaat terwijl ze tegelijkertijd huiverig zijn om zich op andere manieren te laten voorlichten. IPS-coach Brigitte Lange: “Als coach probeer ik te helpen met een inkomstenplan, maar het is ingewikkelde materie. Ik heb UWV wel eens uitgenodigd voor een familieavond, maar ik merkte dat de mensen bang waren om vragen te stellen.”
Lange maakt op verzoek van de cliënt een afspraak met de benefits counselor en gaat eventueel mee naar het eerste gesprek. Zo ziet ze vaak dat een cliënt die twijfels heeft om te gaan werken, na het persoonlijke advies ziet dat het doemscenario dat ze voor ogen heeft wel mee valt.
Doordat het om onafhankelijk advies gaat, horen cliënten soms dat werk niet altijd loont. Door inkomsten uit werk worden toeslagen als huurtoeslag minder waardoor de cliënt netto minder te besteden heeft. Daarom is het volgens Beevendorp, Lange en Wegener van belang mee te geven dat ‘werk’ naast inkomsten nog veel meer oplevert, zoals sociale contacten, structuur en zelfvertrouwen.
Verwachtingen
Goed adviseren blijkt meer tijd te vergen dan aan het begin van de pilot werd gedacht. De verwachting was dat één gesprek en twee uur uitwerktijd voldoende zou zijn. Maar het soort uitkering, de gezinssamenstelling en het arbeidsverleden zijn in elke situatie compleet anders, waardoor er veel uitzoekwerk nodig is. Op dit moment wordt de benefits counselors ingezet bij mensen met psychische kwetsbaarheid en gefinancierd uit de lopende subsidie van WMO. Wegener zou graag over meer budget willen beschikken om de hele groep uitkeringsgerechtigden een gesprek met de benefits counselor aan te kunnen bieden.