Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe goed ken jij de gebruiksaanwijzing van je klant?

Gepubliceerd op 14 november 2022

Breng de begeleidingsnoodzaak in kaart voor effectieve inzet jobcoaching

Het aantal mensen dat begeleid wordt door een jobcoach is sinds 2015 sterk toegenomen. Maar hoe zet je als gemeente jobcoaching effectief en efficiënt in? De gemeenten in arbeidsmarktregio Midden-Gelderland werken samen met UWV aan handvatten voor een goede beoordeling van de begeleidingsnoodzaak. 

Sinds gemeenten in 2015, met de invoering van Participatiewet, het instrument jobcoaching tot hun beschikking hebben, zetten ze het ook steeds vaker in. Jobcoaches zijn vaak externe diensten die worden ingehuurd. En bij sommige gemeenten in de regio Midden-Gelderland is de vraag zo groot dat het zinvoller lijkt om zelf jobcoaches op te leiden. Maar wanneer is jobcoaching een passend instrument? Welke doelen moet de jobcoach bereiken? Op welke onderdelen is begeleiding nodig? En wat is een goed aantal uren?

Mensen in buitenlucht

“Professionals bij gemeenten ontbreekt het vaak aan de knowhow om dit te bepalen”, vertelt Amanda Bruns, beleidsadviseur Re-integratie bij RSD De Liemers, die regionaal de kar trekt. Samen met regionale arbeidsdeskundigen van UWV geeft ze workshops aan gemeenten over het effectief gebruik van jobcoaching. “Eigenlijk hebben gemeenten een instrument in handen gekregen, zonder de bijbehorende kennis hoe je het gericht moet inzetten. Wij willen gemeenten trainen de juiste vragen te stellen in het gesprek met een jobcoach, zodat ze beter kunnen beoordelen of ze aan de juiste doelen werken en al die uren jobcoaching ook nuttig besteed worden.”

Tips

  • Opname in het Doelgroepregister is geen voorwaarde om jobcoaching in te zetten, een begeleidingsnoodzaak is dat wel.
  • Zorg dat er binnen de regio een gezamenlijke visie en beleid op jobcoaching is.
  • Vakmanschap vraagt investeringen; leid klantmanagers op en maak tijd vrij om de klant heel goed te leren kennen, om de begeleidingsbehoefte in kaart te brengen.
  • Ken je klant. Stel de juiste vragen.
  • Maak gebruik van de instrumenten die er al zijn en de expertise van UWV.
  • De checklist en het stappenplan ‘Begeleidingsnoodzaak’ zijn beschikbaar.
  • Kijk in de instrumentengids Dennis. Regio Midden-Gelderland heeft hier alle beschikbare informatie al in gezet.

De juiste vragen

Bij UWV werken ze al langer met het instrument jobcoaching en hebben ze de afgelopen jaren veel kennis opgebouwd. Daarom zijn zij ingeschakeld om hun kennis en ervaring te delen. De afgelopen maanden heeft regionaal arbeidsdeskundige Theo van Vuuren, samen met collega’s van de verschillende gemeenten negen digitale sessies gegeven aan gemeenten in Midden-Gelderland. 

In de basis draait het om het stellen van de juiste vagen, legt hij uit. “Als je iemand vraagt of hij of zij zich goed kan concentreren, weet diegene dat vaak niet. Maar als je vraagt ‘kun je een film in één keer af kijken?’ weten ze het antwoord wel. ‘Werken aan zelfvertrouwen’ klinkt mooi, maar hoe ga je dat doen? Het gaat erom dat je de toekomstige werknemer goed in beeld hebt. Waar liggen de kwaliteiten en waar moet rekening mee gehouden worden? Wat zijn de knelpunten in het werk? Kunnen de werkomstandigheden of taken aangepast worden?”

Professionalisering

Van Vuuren vervolgt: “De werkgever is geïnteresseerd in de kwaliteiten van de werknemer, maar zou daarnaast aan de werknemer moeten vragen: ‘wat heb je van mij nodig om hier te kunnen werken?’. Ik denk dat het onze taak is om zowel de werknemer als de werkgever hierbij te ondersteunen.”

Meneer op het station
Meneer op het station

Het doel is om (waar mogelijk) regionaal uniforme afspraken te maken over de inzet van jobcoaching: dezelfde formulieren, dezelfde bedragen en dezelfde begrippentaal: wat is ‘intensief’ en wat versta je onder een ‘middenregime’? Uiteindelijk zorgt dat er niet alleen voor dat jobcoaching effectiever en doelmatiger kan worden ingekocht, maar ook dat zowel de doelgroep als werkgevers in de regio beter worden geholpen. Dat begint met het zo precies mogelijk vaststellen van de begeleidingsnoodzaak en dáárvoor is het nodig de klant zo goed mogelijk te kennen.

 

Onderzoek ZINZIZ

Momenteel doet Bureau ZINZIZ landelijk onderzoek naar de verschillende manieren waarop gemeenten jobcoaching inzetten. De eerste resultaten worden eind januari 2023 verwacht.

“We zeggen zo vaak dat iedereen een gebruiksaanwijzing heeft. En wij geloven dat een plaatsing zonder goede gebruiksaanwijzing een toevalstreffer is”, zegt Bruns. Dat was ook de titel van de presentatie die zij, Van Vuuren en Johan Van Dalen gaven op de Praktijkdag van 23 juni, red.. Hoe goed ken jij de gebruiksaanwijzing van je klant?

RSD De Liemers is een samenwerking van de gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar. De RSD heeft ook samen met UWV een leidende rol in het project professionalisering jobcoaching