Behoefte van ondernemer voorop
Het is al aangestipt: Rotterdam heeft de ondersteuning bij heroriëntatie ingevuld aan de hand van de behoeften van zelfstandig ondernemers. Om achter deze behoeften te komen, zijn vier routes gevolgd:
- Net Promoter Score (NPS). In deze klanttevredenheidsenquête konden ondernemers niet alleen aangeven hoe tevreden zij zijn over de Tozo-aanvraag, maar ook waar hun ondersteuningsbehoefte ligt.
- Een belactie onder Tozo-klanten. De telefonische enquête leverde niet alleen veel waardevolle informatie op. Het belcontact werd ook gewaardeerd door ondernemers, al is het alleen maar omdat de gemeente belangstelling toonde voor hun wel en wee.
- Online interesse van ondernemers. Deze is vastgesteld aan de hand van het gebruik van de website Ondernemen in de toekomst van de gemeente Rotterdam.
- Resultaten van een landelijke enquête. De peiling is in september 2020 uitgevoerd onder zo’n 6.300 ondernemers. Hieruit blijkt dat een aanzienlijke meerderheid zijn bedrijf wil voortzetten.
De slotsom is dat ondernemers bij alle drie de pijlers ondersteuning door de gemeente kunnen gebruiken. De scores ontlopen elkaar niet veel. Daarom zet Rotterdam in haar dienstverlening stevig in op ondernemerschap, schulden én werk.
Op sommige terreinen was er aanvankelijk nog geen dienstverlening. Zoals voor ondernemers die op zoek gaan naar een baan in loondienst en zijn gestopt met hun bedrijf. Zij kunnen vanaf juni 2021 terecht op het matchingsplatform HalloWerk, de online ontmoetingsplek van werkzoekenden en werkgevers. Rotterdam is ook gestart met de ondersteuning van ondernemers die een eigen bedrijf en een deeltijdbaan in loondienst willen combineren.
Speciaal voor ondernemers die een Tozo-uitkering hebben ontvangen, is het aanbod van De Rotterdamse Zaak ontwikkeld. Studenten van Hogeschool Rotterdam en oud-ondernemers van Stichting Ondernemersklantbord bieden hands-on hulp en advies aan zelfstandig ondernemers. Samen wordt bekeken waar de kansen van een onderneming liggen. De Rotterdamse Zaak is er voor ondernemers die geen geld (meer) hebben voor een adviesbureau of een boekhouder.
De gemeente is niet overspoeld door hulpvragen, maar het aantal is wel behoorlijk gestegen. Medio 2021 komen er maandelijks enkele honderden hulpvragen binnen. Rotterdam heeft de capaciteit van de organisatie hieraan aangepast. Personeel is vooral intern aangetrokken. Via adviesbureaus als IMK, FCBW en FBA waarmee raamovereenkomsten bestaan, is externe dienstverlening voor ondernemers ingehuurd. Dat de toename van de hulpvragen binnen de perken is gebleven, wordt gezien als een teken dat in de meeste sectoren ondernemers zelf kansen zien en benutten om door te gaan.