Overslaan en naar de inhoud gaan

Hybride taalonderwijs helpt Helmonders beter te worden in en buiten hun werk

Gepubliceerd op 25 april 2023

Mensen met Nederlands als tweede taal krijgen in de regio Helmond-De Peel de kans hun taalvaardigheid te verbeteren. Met als resultaat dat ze duurzaam aan het werk komen, kunnen doorgroeien en zich ook ontwikkelen buiten het werk.

11 deelnemers aan het NT2-traject laten de schilderijen zien die ze maakten op de creatieve avond.
11 deelnemers aan daan het NT2-traject laten de schilderijen zien die ze maakten op de creatieve avond.

Hakima (niet haar echte voornaam) heeft een master rechtsgeleerdheid en werkt voor een grote overheidsorganisatie. Maar toen ze solliciteerde op een hogere functie liep ze tegen de grenzen van haar taalvaardigheid aan: ze zou dan ook regelmatig rapporten moeten schrijven.

Gelukkig kan Hakima via het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) Helmond-De Peel meedoen aan de pilot Hybride opleidingstraject taalvaardigheid NT2. Docent NT2 (Nederlands als tweede taal) Wilma Beckers van WerkvloerTaal helpt Hakima bij het schrijven. Maar ze oefent ook gesprekken met haar en stelt vragen.

Laten zien wat je in je mars hebt

De pilot, waarbij publieke en private partijen in arbeidsmarktregio Helmond-De Peel samenwerken, biedt deelnemers een combinatie tussen regulier onderwijs en begeleiding op de werkvloer. Een deel van de deelnemers werkt, maar het merendeel zit in een uitkeringssituatie.

‘Beheersing van de Nederlandse Taal is nog steeds een belangrijke voorwaarde om een duurzame baan te vinden op hun niveau’, stelt Lianne Struik, kwartiermaker van het RMT. ‘Van veel mensen ontdekken we pas wat ze eigenlijk in hun mars hebben als ze met anderen kunnen praten.’

Ik heb les elke maandag en donderdag. Maandag praten we over werk in Nederland en donderdag over taal en grammatica. Ik heb veel geleerd.

Deelnemer aan het Hybride opleidingstraject taalvaardigheid NT2 Roxanne

Woorden voor het werk

Verbeterde taalvaardigheid kan voorkomen dat mensen in een draaideursituatie komen, waarbij ze steeds opnieuw een uitkering moeten aanvragen als het tijdelijke contract erop zit. Heel relevant in een regio met veel seizoensarbeid.

‘Ze leren als eerste de woorden die ze bij het werk nodig hebben’, legt taalcoach Desiree Brekelmans van WerkvloerTaal uit. ‘Daarna gaan ze de woorden begrijpen en gebruiken en wordt de communicatie tussen de werkgever en werknemer beter.’

Tips en ervaringen

  • Goede samenwerking is de sleutel tot succes. Betrek zo vroeg mogelijk zowel publieke als private partijen bij het proces.
  • Betrek werkgevers vroegtijdig bij het traject. Wees helder over de verwachte tijdsinvestering.
  • Voor werkgevers is er de subsidie van Tel mee met taal om te investeren in de taalvaardigheid van werknemers. De nieuwe subsidieronde opent op 1 januari 2024.
  • Stel (de behoefte van) de  kandidaat centraal. In dit voorbeeld werken concurrerende organisaties samen in het belang van de kandidaat. Vaak heeft een kandidaat behoefte aan meer dan alleen taalonderwijs. Maak op basis van elk individu een plan van aanpak.
  • Ondersteun de deelnemers ook in hun loopbaanoriëntatie, -stappen en het vinden van werk.

Uit isolement

Door de verbeterde taalvaardigheid ontwikkelen de deelnemers zich ook buiten het werk en hebben ze meer sociale contacten. ‘Mensen komen uit hun isolement’, vertelt Struik. ‘Ze maken nu praatjes met de buren. Ik ken een vrouw die beter met de leraar van haar kind wil kunnen praten een vrouw die met coaching van WerkvloerTaal een contract voor onbepaalde tijd heeft gekregen.’

4 deelnemers aan aan het NT2-traject in de schoolbanken van ROC ter Aa
4 deelnemers aan aan het NT2-traject in de schoolbanken van ROC Ter Aa

‘En ondanks de zware, intensieve trajecten blijven mensen naar de lessen komen’, vult Brekelmans aan. ‘Sommigen willen ook staatsexamen doen.’ Om de onderlinge gesprekken en sociale contacten te stimuleren, worden er voor de cursisten ook activiteiten georganiseerd, zoals een creatieve avond en een gezamenlijk uitje naar het Helmonds Museum.

‘Deze aanpak heeft me veel meer zelfvertrouwen gegeven. Dat voelt erg fijn’, beaamt Hakima. Haar droom is om foutloos Nederlands te schrijven. ‘Ik ben nog niet zover, maar ik heb nu wel genoeg vertrouwen om iets op te sturen zonder bang te zijn dat het niet goed genoeg is. Een deel van mijn perfectionisme heb ik los kunnen laten.’

Bestendigen

De hybride aanpak is erg succesvol, volgens de betrokkenen vooral door de goede samenwerking tussen publieke en private partijen. ‘Normaal zijn ROC en WerkvloerTaal eigenlijk concurrenten van elkaar. Nu werken ze goed samen’, zegt Struik.

Toch moet de pilot binnenkort stoppen wegens gebrek aan structurele financiering. ‘We kunnen nog even door met de huidige middelen. Achter de schermen kijken we of we op een andere manier kunnen verdergaan’, zegt Struik. ‘We willen het succes bestendigen en niet afhankelijk zijn van incidentele subsidies. Uiteindelijk komt er misschien een gezamenlijk budget met de Regionale Werkcentra.’

Ook van werkgevers komt positieve feedback. De lijntjes tussen publieke partijen, onderwijs en werkgevers zijn heel kort, zegt Brekelmans. ‘Vanuit goed werkgeverschap zou je daarin moeten investeren. Bij sommige werkgevers krijg ik voor elkaar dat leerlingen bijvoorbeeld onder werktijd taalles mogen volgen, terwijl ze doorbetaald krijgen. Maar directe cofinanciering door werkgevers is er nog niet. Dat zou natuurlijk ideaal zijn! Werkgevers boren hiermee immers een nieuwe doelgroep van goede, gemotiveerde werknemers aan.’

Wel zijn recent de vakbonden aangeschoven om te helpen met loopbaanadvies en marktoriëntatie. En het Werkgeversservicepunt staat klaar om mensen te gaan uitplaatsen. En Hakima? Die is, met hulp van de taalcoaching, aangenomen voor die nieuwe baan.