Overslaan en naar de inhoud gaan

Klanten van WerkSaam aan het stuur door matching app

Gepubliceerd op 19 december 2023

De klant aan het stuur, de coach daarnaast. Dat is ‘de droom’ van WerkSaam Westfriesland, een krachtenbundeling van zeven Noord-Hollandse gemeenten. De app Perfect Matchend Werk helpt hierbij. Kandidaten krijgen zo een goed beeld van waar hun kansen liggen op de arbeidsmarkt.

Vooropgesteld, matching is en blijft mensenwerk, zegt Stefan Hes van WerkSaam. “Je moet een kandidaat echt spreken om een goede match te maken. Wij vinden het echter ook belangrijk dat mensen zelf kunnen zoeken naar geschikte banen onder begeleiding van een coach en met de matching app is dat mogelijk. Onze droom van de klant aan het stuur is hiervoor de aanleiding. De tool is gebruiksvriendelijk en er kan worden gematcht op competenties en interesses.”

WerkSaam Westfriesland voert de Participatiewet uit namens de gemeenten Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer en Stede Broec. Hes heeft de rol van businessconsultant. “Ik hou me bezig met innovaties en procesverbeteringen. Daarvoor leg ik mijn oor te luisteren bij de werkvloer: wat hebben jullie nodig? Dat vertaal ik naar oplossingen die vaak IT-gerelateerd zijn. Aan de applicatie bleek veel behoefte te zijn. Wij werken er inmiddels anderhalf jaar mee.”

Stefan Hes - WerkSaam Westfriesland
Stefan Hes

Tips van Stefan

  • Zet nu al stappen om goed voorbereid te zijn op de uitfasering van het UWV-portaal voor Gemeenten.
  • Zorg dat de applicatie die je kiest de gegevensstandaard van het programma VUM (Verbeteren Uitwisseling Matchingsgegevens) ondersteunt. Je bent dan ‘VUM-ready’.
  • Laat de kandidaat met ondersteuning van de coach zelf onderzoek doen naar zijn of haar competenties, vaardigheden en interesses. 
  • Zorg voor goede mogelijkheden om kandidaat en coach te laten samenwerken. De klant aan het stuur, de coach ernaast als ondersteuner.
  • Besteed veel aandacht aan matchen op zachte criteria. Daardoor verbetert het resultaat van de match.

Ondersteuning met IT-oplossingen

De app Perfect Matchend Werk is een coproductie van WerkSaam en het Eindhovense bedrijf Jobport dat slimme software voor passend werk voor iedereen ontwikkelt. Jobport heeft een platform waar een groot aantal vacatures zijn samengebracht en werkzoekenden via de app zelf aan de slag kunnen gaan. Business development manager Jeremy van den Berg: “Ik vind het in deze tijd normaal dat gemeenten hun klanten ondersteunen met oplossingen op het gebied van informatietechnologie, dus ook bij matching op werk. De gemiddelde sociale dienst heeft daarmee echter nog niet veel affiniteit.”

Van den Berg trekt de vergelijking met autorijden. “Je kunt in een Deux Chevaux stappen, de blauwe borden volgen en daarna ergens uitkomen. Dan heb je een leuk ritje gehad. Zo werken nog erg veel gemeenten bij matching. Of je kunt zoals nu bij WerkSaam gebeurt, in een nieuwe Tesla met een mooi navigatiesysteem gaan rijden. Dit systeem geeft tips om bijvoorbeeld een keer om te rijden vanwege een file of linksaf te slaan vanwege een aantrekkelijke aanbieding van McDonalds.”

Thema leeft

Hes en Van den Berg verzorgden tweemaal een sessie over de matching app op de Praktijkdag van 9 november 2023. Hes vond het leuk om te doen. “We redden het beide keren niet om ons verhaal over de werking en voordelen van de applicatie helemaal af te maken, door de levendige discussie die hierover op gang kwam. Enerzijds jammer maar anderzijds zie ik het als een compliment.”

Ook Van den Berg kijkt met een positief gevoel terug. “De deelnemers bleken erg geïnteresseerd in de West-Friese aanpak. Het thema leeft, dat is duidelijk. Dit komt door drie ontwikkelingen: de uitfasering van het UWV-portaal voor Gemeenten, het programma VUM waarbij de nadruk ligt op het meer met elkaar delen van gegevens en de digitalisering die door de coronatijd in een stroomversnelling is geraakt.”

Jeremy van den Berg - Jobport
Jeremy van den Berg

Klaar voor voorziening van VUM voor uitwisseling

Loopt WerkSaam op IT-gebied voorop? Die indruk krijgt Hes wel als hij de geluiden uit andere regio’s hoort tijdens Praktijkdagen en andere landelijke bijeenkomsten. “Ik moet eerlijk bekennen dat het mij nog allemaal te langzaam gaat in West-Friesland. Daarom is het goed om af en toe naar buiten te kijken, want dan merk ik dat we echt al een aantal stappen hebben gezet. De matching app is daarvan een goed voorbeeld.”

De app Perfect Matchend Werk is voorlopig alleen beschikbaar voor West-Friesland en niet voor de hele arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord. Hes: “Ik zou graag zien dat de app verder wordt uitgerold. En als deze matching app niet regionaal gebruikt gaat worden, moet de tool in ieder geval goed worden verbonden met eventuele andere applicaties in de regio.” De app is al ‘VUM-ready’. “Na het beschikbaar komen van VUM sluiten we aan. Dan kunnen we data over profielen en vacatures delen in en zelfs buiten de regio.”

We proberen het werk van coaches en van accountmanagers van werkgeversservicepunten veel gemakkelijker te maken

Jeremy van den Berg

Verrijking van persoonlijk profiel

Bij de matching app draait het om het principe ‘van zelfinzicht naar arbeidsmarktinzicht’. De digitale intake is het vertrekpunt bij zelfinzicht en daarna volgt verdieping, om zo iemands profiel te verrijken. In het persoonlijke profiel is veel aandacht voor de ‘soft skills’ van de kandidaat: zijn kwaliteiten (kernkwaliteiten, vaardigheden en kennisgebieden) en interesses (zoals drijfveren en voorkeursberoepen). 

Hes licht het proces toe: “Het verschaffen van toegang tot de app gebeurt altijd door de coach. Daarna gaat in eerste instantie de kandidaat zelf aan de gang. De kandidaat vult een digitale intake in en dan heeft hij of zij een basisprofiel. Om het profiel volledig te maken, is voor onze klanten meestal wel begeleiding door de coach nodig. Die kijkt mee en stuurt soms bij.”

In de app zijn zo’n vijftig testen opgenomen, van zowel Jobport als andere partijen. Van den Berg daarover: “Loop je als coach of als werkzoekende vast, dan is er eigenlijk altijd wel wat te vinden.” Dit ontwikkeldeel heeft volgens Hes een duidelijke meerwaarde omdat veel van de huidige kandidaten van gemeenten een aanzienlijke afstand tot de arbeidsmarkt hebben. “We hebben niet zoveel goed bemiddelbare kandidaten meer. De testen zorgen voor een verdiepend inzicht, waardoor mensen de juiste richting opgaan en er een meer duurzame match ontstaat.”

Uitgebreide arbeidsmarktinformatie

De kandidaat kan inzicht krijgen in de arbeidsmarkt door de informatie die Jobport automatisch verzamelt in de app. De vacatures en de andere arbeidsmarktinformatie komen uit allerlei bronnen, zoals vacaturesites, CompetentNL (de standaard voor skills in Nederland) en de classificatie ESCO van Europese vaardigheden, competenties, kwalificaties en beroepen. 

“Wij hebben een vaste beroepenverkenner”, zegt Van den Berg. “Daarin tonen we de drijfveren en kernkwaliteiten die je voor een bepaald beroep moet hebben. Ook is er informatie over belastbaarheid opgenomen. Als je veel moet staan of zitten, is dat vermeld.”

In het profiel van de kandidaat staan dezelfde gegevens. Van den Berg: “Bijvoorbeeld of accuratesse een sterk punt van iemand is. Daardoor is direct een eerste match mogelijk, puur op beroep. Vervolgens wordt onderscheid gemaakt naar functies. De op internet aangeboden vacatures worden eigenlijk door de beroepenverkenner gekoppeld aan het profiel van een klant. Wij proberen op deze manier het werk van coaches en van accountmanagers van werkgeversservicepunten veel gemakkelijker te maken.” Hes hoort dat terug van coaches. “Volgens hen kunnen de kandidaten gewoon met de applicatie aan de slag.”

Het grote voordeel is dat de app leidt tot meer succesvolle matches

Stefan Hes

Regie bij professional en organisatie

Behalve werkzoekenden kunnen ook werkgevers toegang krijgen tot de gegevens, vertelt Van den Berg. “Zoals werkgevers die ‘dedicated’ voor de doelgroep zijn. Het betekent niet dat elke werkgever klakkeloos op het platform kan want het is een gesloten omgeving. Ook een werkzoekende mag er alleen op als die een uitkering of begeleiding krijgt vanuit WerkSaam. Hoewel zelfregie van werkzoekenden en werkgevers centraal staat in de app, hebben professionals en de organisatie van A tot en met Z de regie over het proces.”

Er zijn verbeterpunten, zegt Jeremy van den Berg. “Zo’n app is nooit af; we willen blijven innoveren. Daaraan hebben opdrachtgevers ook behoefte. Zo zijn wij nu bezig om ervoor te zorgen dat de app nog toegankelijker wordt voor mensen met visuele of andere beperkingen. Dat is ook wettelijk verplicht.”

Stefan Hes heeft een aantal wensen zoals de koppeling met andere applicaties. “Daardoor kunnen we voor de kandidaten een Mijn WerkSaam omgeving creëren.” De matching app is volgens hem een blijvertje. “Daarvan ben ik overtuigd. Het grote voordeel is dat de app leidt tot meer succesvolle matches.”