Adviseur werkgeversdienstverlening
Welke rol kan de adviseur werkgeversdienstverlening spelen? ‘Zij hebben een belangrijke rol bij de bewustwording van werkgevers en bij het zoeken van ‘haakjes’. Als werkgevers zeggen: wij kennen geen laaggeletterdheid, kun je vragen: ‘Heb je ongevallen op de werkvloer, Heb je mensen die opeens vertrekken zodra ze promotie kunnen maken? Laten werknemers altijd iemand anders formulieren invullen? Begrijpen mensen een nieuw systeem niet? Dat zijn allemaal signalen’, aldus Van der Wiel. ‘Als adviseurs werkgeversdienstverlening dit verhaal goed vertellen, kunnen we met elkaar veel meer werkgevers bereiken.’
Als het haakje gevonden is bij de werkgevers dan zijn er heel veel mogelijkheden. Taal werkt! geeft tips over bijvoorbeeld het doorverwijzen naar scholingsmogelijkheden of het organiseren van scholing, zelf of samen met collega-werkgevers. Ook het Leerwerkloket adviseert. Bijvoorbeeld over de financieringsmogelijkheden van opleidingen.
Branchegerichte aanpak
Stichting Lezen en Schrijven en de leerwerkloketten zien veel kans in een branchegerichte aanpak. Brancheorganisaties hebben opleidingsfondsen en korte lijnen met werkgevers. Elke branche kiest uiteindelijk zijn eigen weg. De mobiliteitsbranche heeft bijvoorbeeld voor een communicatiecampagne gekozen. De Installatie- en techniekbranche zet meer in op screening en scholing.
In de afvalverwerkingsbranche is een sectorbreed scholingsproject gestart. Afvalverwerkingsbedrijf Irado heeft goede ervaringen opgedaan met vrijwillige taalles bij het bedrijf. ‘Stel dat iemand meerdere malen zakt voor zijn veiligheidscertificaat, het VCA. Dan is dat voor ons aanleiding om het onderwerp te bespreken en de weg te wijzen naar de taaltraining. De resultaten zijn goed. Mensen worden zelfverzekerder. En ze halen hun certificaat’, aldus André Hertog, directeur van Irado.