Overslaan en naar de inhoud gaan

Limburgse regio’s matchen op basis van competenties

Gepubliceerd op 25 maart 2020

Gemeenten, UWV, de Limburgse Werkgevers Vereniging en provincie Limburg bundelen hun krachten om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Met het actieplan ‘Door inzicht aan de slag’ brengen ze de competenties van werkzoekenden in beeld, evenals de vraag van werkgevers. Dat werkt beter dan ‘cv’s over de schutting gooien’.

“We hebben lang als publieke partijen gedacht dat het genoeg was om een voet tussen de deur bij de werkgever te krijgen en onze mensen een beetje op te poetsen. Dat werkt natuurlijk niet.” Aan het woord is Dominique Steins, beleidsmedewerker Onderwijs en Arbeidsmarkt bij de provincie Limburg. Het besef dat de werkgeversdienstverlening onder de maat was drong maar langzaam door. Na het kritische landelijke rapport ‘Werk aan de uitvoering’ was het idee nog: in Limburg doen we het beter. Maar uit onafhankelijk onderzoek onder 900 Limburgse werkgevers bleek dat een illusie. Mark Hendriks, secretaris van de Limburgse Werkgeversvereniging (LWV), zal de bijeenkomst daarna met vakbonden, UWV en wethouders niet snel vergeten. “De vraag was toen erkennen we de conclusies van het onderzoek? Ja. Maar wat gaan we er nu mee doen? Je kunt de krant bellen en klagen, maar daarmee schiet je niets op. We wilden liever werken aan verbetering. Daarom hebben we met al die partijen een actieplan gemaakt.”

Tips om te werken aan een goede samenwerking tussen werkgevers en publieke partijen

  • Bedenk wat de juiste schaal is voor de samenwerking. In Limburg voelde het niveau van de provincie natuurlijk aan, maar groter is niet altijd beter.
  • Neem bij de start ruim de tijd om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Iedereen moet er echt voor gaan, niet alleen de centrumgemeenten, maar alle gemeenten. De handtekening van een vertegenwoordiger van de regio wil niet zeggen dat je iedereen mee hebt. Houd er rekening mee dat portefeuillehouders Sociaal Domein soms wisselen, zodat je weer nieuwe mensen moet meekrijgen.
  • Zorg dat er personen of organisaties zijn die de rol van kartrekker op zich nemen. Blijf alle partijen bij de les houden en motiveer ze door het delen van behaalde resultaten.
  • Voor gemeenten en UWV: investeer ook in eigen medewerkers, want de nieuwe aanpak vraagt meer van hen. Pas het kijken naar competenties niet alleen toe bij cliënten, maar ook in je eigen organisatie.
  • Begin gewoon. Probeer niet alles vooraf dicht te timmeren, maar los de zaken waar je tegenaan loopt gaandeweg op en blijf het doel voor ogen houden.

Achterhalen waar mensen warm voor lopen

Al snel bleek het grootste probleem dat gemeenten en UWV te weinig weten van de mensen in hun bestanden om ze goed te kunnen matchen. Wat doen ze graag in hun vrije tijd? Waar lopen ze warm voor? De een is mantelzorger van zijn schoonmoeder, de ander sleutelt graag aan een brommer. Door aan te haken bij waar ze goed in zijn, is het makkelijker mensen naar werk helpen, de een in de zorg, de ander bij VDL. 
Het doel is nu om van ruim 7.000 mensen het profiel in de Kandidatenverkenner Banenafspraak in te vullen. In april 2019 ging het project van start. Het ligt inmiddels mooi op schema: de helft van de profielen is gevuld. Landelijk loopt Limburg dan ook aan kop.

Anders kijken naar werk

Ondertussen zitten de arbeidsmarktregio’s niet stil. Ze zijn nu al bezig met mensen opleiden en naar werk brengen door naar hun competenties te kijken. Ook werkgevers moeten een draai maken en anders gaan kijken naar het werk in hun organisatie. Regionaal beleidsadviseur UWV Limburg Joost Reinaerts: “Je moet niet tegen werkgevers zeggen: Hier heb je honderd profielen, nu zijn jullie aan zet. Ook zij moeten leren denken in competenties in plaats van vacatures. Daarbij hebben ze hulp nodig.” Steins benadrukt dat gemeenten en UWV in plaats van cv’s op te poetsen en over de schutting te gooien nu samen met een werkgever HR-vraagstukken oplossen. Hoe ziet je personeelsbestand eruit? Wat gaat er veranderen in het werk?

Laat ondernemers ondernemers overtuigen

Het afgelopen jaar heeft LWV in de drie Limburgse regio’s ledenbijeenkomsten georganiseerd. Daar deed professor Zijlstra van Universiteit Maastricht een methodiek uit te doeken om personeel effectiever in te zetten door inclusief herontwerp van de organisatie. Overtuigender bleken collega-ondernemers die vertellen over hun ervaringen. Zoals het bouwbedrijf dat iemand aannam die uitvoerders het invullen van de vele formulieren uit handen neemt. Uitvoerders kunnen daardoor effectiever werken. Het bouwbedrijf hoeft niet op zoek naar een extra uitvoerder én helpt iemand met afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag. Zo’n aanpak gaat wel verder dan jobcarving; je moet je hele organisatie anders inrichten.

Successen en lessen

Is het project een succes? Volgens Steins wel. “We hebben al veel profielen gevuld en werkgevers bereikt, maar succes is vooral dat een coach of organisatie zich op een andere manier verdiept in een persoon en daardoor beter kan matchen.” Hendriks heeft de stellige indruk dat er meer uitstroom is, ook al komen cijfers daarover pas in april 2020. 

En welke lessen zijn er al getrokken? Steins van de provincie Limburg adviseert iedereen vanaf het begin bij een project te betrekken. “Wij zijn pas later aangehaakt en moesten eerst overtuigd worden, waardoor het proces vertraging opliep.” Hij benadrukt dat de samenwerking onderhoud blijft vergen. “Je moet het blijven agenderen, partners meenemen in de voortgang en triggeren op bereikte resultaten. Kijken naar skills moet de reguliere werkwijze worden. Als het aan de provincie ligt, ook bij mensen die al werk hebben. Bedrijven moeten zich voor hun HR-aanpak en opleidingen afvragen welke competenties ze nu en later nodig hebben. Dat vraagt om een cultuuromslag.”
 

een groep mensen die poseren voor een foto

Deelnemers aan de sessie Actieplan ‘’Door inzicht aan de Slag’’, op de Praktijkdag Programmaraad van 7 november 2019