Speaksee maakt duurzamer inzetbaar
Uit een pilot onder dove en slechthorende medewerkers bij de Rijksoverheid bleek Speaksee gebruikers productiever te maken. Ook verbeterde hun contact met collega’s en leidde het tot meer werkplezier. ‘Waar normaal gesproken 10 à 12% na een proefplaatsing doorstroomt naar een vast dienstverband, was dat met inzet van deze technologie ongeveer 50%. Bovendien stroomden mensen vaker door naar beleidsfuncties, in plaats van uitsluitend naar uitvoerend werk’, staat in het eindrapport.
Tolken blijven nodig
Speaksee is in veel situaties in te zetten, maar maakt tolken niet overbodig, benadrukt Hazelebach. ‘Bij een groepsgesprek gaat de realtime ondertiteling behoorlijk snel. Voor mensen met een beperkte leesvaardigheid kan dat lastig te volgen zijn. En ook bij live evenementen met interactie met de zaal, is een tolk beter op z’n plaats.’
Tot slot wijst Hazelebach erop dat het gebruik van spraakherkenningstechnologie werkgevers niet automatisch het predicaat inclusief oplevert. ‘Het blijft heel belangrijk om te checken of iemand ook echt kan meedoen. Persoonlijke aandacht is essentieel.’