Overslaan en naar de inhoud gaan

Speaksee: een digitale tolk die gesprekken op het werk live ondertitelt

Gepubliceerd op 04 augustus 2025

Speaksee is een communicatiehulpmiddel voor dove en slechthorende medewerkers die hun omgeving niet (goed) kunnen verstaan. Met deze spraakherkenningstechnologie hoeven ze geen woord te missen in een vergadering of bij het koffieapparaat. 

Stel je voor: je wilt en kunt werk doen waarin je veel gesprekken moet voeren. Alleen versta je collega’s en klanten niet of nauwelijks. Zeker niet bij een levendige conversatie met meerdere mensen. Dat kan frustratie, isolatie en vermoeidheid geven, met mogelijk consequenties voor je inzetbaarheid. Een lot dat veel doven en slechthorenden treft.

Speaksea Microfoon
Speaksea Microfoon

Tolk is niet altijd voorhanden

Bij formele overleggen waaraan iemand met een ernstige gehoorbeperking deelneemt, schakelen organisaties vaak een tolk in. Maar dat wordt steeds lastiger, weet Jari Hazelebach van technologiebedrijf Speaksee dat een alternatief aanbiedt. ‘Er is een groeiend tekort aan gebarentolken, en nog meer aan schrijftolken.’ Bovendien zijn er op een werkdag tal van momenten waarop iemand in gesprek wil kunnen gaan met anderen. ‘Maar voor een lunchpauze of een ad hoc overlegje van een kwartier wordt doorgaans geen tolk ingevlogen.’

Spraak wordt omgezet naar tekst

De spraakherkenningstechnologie van Speaksee fungeert als een digitale tolk die altijd en overal inzetbaar is. Een Speaksee Microphonekit bevat een set compacte, draadloze microfoons die gesprekspartners om hun nek kunnen doen. Alles wat de microfoondrager zegt, ziet de slechthorende of dove gebruiker binnen een seconde als tekst op een laptop, tablet of smartphone. Elke spreker krijgt een eigen kleur, zodat in één oogopslag duidelijk is wie wat zegt.

Ook geschikt als live vertaaltool

Ook bij digitale overleggen en grotere evenementen kan Speaksee een realtime transcript genereren. En hoewel Speaksee op dit moment vooral wordt ingezet door mensen met een auditieve beperking, kan het ook anderstaligen dienen. ‘De software kan de gesproken taal direct omzetten naar tekst in een andere taal. Er is keus uit meer dan 40 talen’, legt Hazelebach uit.

Vergoed door UWV of werkgever

Doven en slechthorenden kunnen een Speakseekit aanvragen voor op het werk via UWV's regeling Werkvoorzieningen. Voor de beoordeling wordt de uitslag van een gehoortest gevraagd. Er zijn ook organisaties die zelf sets aanschaffen. KPN, PWC en gemeente Rotterdam hebben dat bijvoorbeeld gedaan.

Speaksea Microphone Kit
Speaksea Spraakherkenningset

Speaksee maakt duurzamer inzetbaar

Uit een pilot onder dove en slechthorende medewerkers bij de Rijksoverheid bleek Speaksee gebruikers productiever te maken. Ook verbeterde hun contact met collega’s en leidde het tot meer werkplezier. ‘Waar normaal gesproken 10 à 12% na een proefplaatsing doorstroomt naar een vast dienstverband, was dat met inzet van deze technologie ongeveer 50%. Bovendien stroomden mensen vaker door naar beleidsfuncties, in plaats van uitsluitend naar uitvoerend werk’, staat in het eindrapport.

Tolken blijven nodig


Speaksee is in veel situaties in te zetten, maar maakt tolken niet overbodig, benadrukt Hazelebach. ‘Bij een groepsgesprek gaat de realtime ondertiteling behoorlijk snel. Voor mensen met een beperkte leesvaardigheid kan dat lastig te volgen zijn. En ook bij live evenementen met interactie met de zaal, is een tolk beter op z’n plaats.’ 

Tot slot wijst Hazelebach erop dat het gebruik van spraakherkenningstechnologie werkgevers niet automatisch het predicaat inclusief oplevert. ‘Het blijft heel belangrijk om te checken of iemand ook echt kan meedoen. Persoonlijke aandacht is essentieel.’