Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Vertrouwen geven we door’ - hoe Talentperron doorontwikkelt en uitbreidt

Gepubliceerd op 13 maart 2025

In 2021 lanceerden de gemeente Groningen en UWV het Talentperron met het idee om bezoekers nieuw zelfinzicht te bieden. De ervaringen zijn positief. Ondertussen wordt er verder aan Talentperron gesleuteld.

Roos Mezach (UWV) krijgt kippenvel als ze vertelt over bezoekers die ze als gids heeft rondgeleid op Talentperron. Zoals de zzp’er die na 15 jaar nu bij een bedrijf wilde werken, maar de eerste stap niet durfde te zetten. Of de vrouw die door fysieke beperkingen haar oude werk niet meer kon doen, en niet meer wist waar ze moest beginnen. ‘Die kwam vorige week opnieuw langs, en wat een verschil! Ze stond daar met een rechte rug, een brede glimlach en vol zelfvertrouwen.’

‘Sinds ons gesprek heeft die zzp'er verschillende werkgevers benaderd en al afspraken gepland om samen een potje te puzzelen voor een nieuwe baan! En ze is doorverwezen naar RMT Het Noorden Werkt Door. Ik hoor dat het goed met haar gaat. Ze voelt zich gedragen, vertelde ze me.’

Een groep bezoekers staat op een landkaart bij Talentperron

3D-methode

Het Groningse Talentperron is een fysieke, drempelvrije en creatieve plek voor iedereen die zich wil oriënteren op de eerste of vervolgstappen in hun loopbaan. Talentperron is vijf jaar geleden ontwikkeld volgens de 3D-methode, bedoeld om alle zintuigen te stimuleren.

De behoeften van de bezoekers staan centraal, vertelt Mezach. ‘De gids staat naast de bezoeker, als gesprekspartner.’ Bij Talentperron is niets verplicht. En toch heeft 79% van de bezoekers na afloop een concrete vervolgstap gezet, blijkt uit onderzoek van bureau Excap. 

Dat heeft de afgelopen twee jaar de klantbeleving van bezoekers gemonitord. De resultaten zijn erg positief. Vooral de gidsen worden ontzettend positief beoordeeld; op vriendelijkheid scoren ze een 9,1, op inlevingsvermogen een 8,7 en op deskundigheid een 8,6. 93% ervaart de manier van aanmelden als heel prettig. 

‘Wat we ook weten: door onze persoonlijke benadering en doordat we niks vastleggen, ontstaat juist een gevoel van urgentie, dat bezoekers sneller in actie omzetten’, vertelt Mezachs collega projectleider Margot Banus. 

Talentperron is niet:

  • een loket van 1 organisatie waar de bezoeker om hulp komt vragen
  • een ‘Arbeidsbureau in een nieuw jasje’
  • bedoeld om bezoekers direct te bemiddelen naar werk of scholing. Dat kan de uitkomst zijn, maar het doel staat niet bij voorbaat vast
  • een knooppunt voor publiek-private samenwerking, maar we werken wel met alle partijen samen

Talentperron is wel:

  • een fysieke plek waar medewerkers naast de bezoeker staan
  • een plek waar de behoefte van de bezoeker centraal staat
  • een plek waar iedereen welkom is, ongeacht werksituatie, opleiding en achtergrond
  • bedoeld om je welkom te laten voelen en alle zintuigen te prikkelen, een open gesprek te voeren en nieuwe inzichten in de eigen behoeften te stimuleren

Training en ontwikkeling

Ondertussen wordt Talentperron druk doorontwikkeld en uitgebreid. De gidsen werkten er vroeger 1 dagdeel per week. Nu is elke gids minimaal 12 uur per week betrokken bij Talentperron, waarvan 4 uur voor professionalisering en de doorontwikkeling van het concept. 

‘We willen nog meer trainen op gespreksvaardigheden’, zegt Mezach. ‘En uit het Excap-onderzoek komt naar voren dat we het verbinden binnen ons netwerk al heel goed doen, maar dat daar ook nog verbetering te halen is. Elke gids neemt zijn eigen netwerk mee en het zou mooi zijn als we die allemaal nog beter aan elkaar konden knopen om nog meer contactpersonen te krijgen voor doorverwijzingen.’

Alle gidsen hebben zelf een functieprofiel geschreven en daarop gesolliciteerd. Ook zijn er nieuwe gidsen geworven en opgeleid. Het aantal fte is verdubbeld, onder meer om te voldoen aan de groeiende vraag. Want ook die zit in de lift: in 2024 groeide het aantal bezoekers met 42%, naar 2.321. 

Daarnaast worden in overleg met de gidsen regelmatig nieuwe elementen aan Talentperron toegevoegd, zoals nieuwe themawanden en een branche-etalage Zorg&Welzijn. ‘ Die sluit veel meer aan bij de huidige behoeften van zowel werkgevers als bezoekers’, zegt Banus.

Een gids en een bezoeker bij Talentperron staan bij een bord met kaartjes met talenten

Werkcentrum

Sinds 2022 zijn in een aantal regio’s Werkcentra opgericht, met Talentperron als inspiratie, bijvoorbeeld in Amersfoort. Ook Groningen werkt aan zo’n Werkcentrum, maar het is niet de bedoeling dat dat in plaats van Talentperron komt. ‘Het werkcentrum is een centraal toegangspunt voor vragen over werk en scholing’, legt Banus uit. ‘Voor de verdiepende oriëntatie kun je naar Talentperron. Ze vullen elkaar aan. Hoe het zich precies tot elkaar gaat verhouden, daarover zijn we nog volop in gesprek.’ 

‘We snappen wel dat het concept van Talentperron zoveel capaciteit en middelen vraagt dat het niet in alle regio’s wordt uitgerold. Wij zijn blij dat we van ons management en onze directie het vertrouwen hebben gekregen. Dat vertrouwen geven we graag door aan onze gidsen en die geven het weer door aan de bezoeker.’

Ze roept collega’s in het land dan ook op om dat ook te doen: ‘geef professionals het vertrouwen om hun werk te kunnen doen vanuit de behoefte van je burgers. Het hoeft niet precies hetzelfde ingericht te worden als Talentperron. Maar zo’n plek van vertrouwen, waar iedereen leert door te doen, gun ik iedereen!’

Mezach heeft ook nog een oproep voor haar collega’s in het land: ‘Parkeer je eigen gedachten over de bezoeker zodat je vol aandacht bij de ander kunt zijn. Achterhaal wat iemands kernbehoefte is en zoek waar de energie zit, zodat de ander ook zelf stappen gaat zetten.’