Overslaan en naar de inhoud gaan

Westfriese taskforce helpt ondernemers door coronacrisis heen

Gepubliceerd op 31 augustus 2020

Na het uitbreken van de coronacrisis stonden arbeidsmarktregio’s voor de grote vraag: hoe kunnen we ondernemers en daarmee hun personeel het beste helpen? In West-Friesland hebben private en publieke partijen de krachten gebundeld in de Taskforce Katapult. Zij geven samen voorlichting, pakken knelpunten aan en nemen het initiatief voor acties.

Informeren, signaleren en adresseren. Dat is het belang van de Taskforce Katapult, zegt directievoorzitter Ronald Bleeker van Rabobank West-Friesland. “Wij zetten ons in voor alle ondernemers die het in coronatijd zwaar hebben en daarmee ook voor hun personeelsleden. De Westfriese ondernemers hebben nu een loket waar ze vragen kunnen stellen en knelpunten kunnen aankaarten.”

Bleeker doelt hiermee op de online Corona InfoDesk en het Corona Meldpunt. Via een speciale nieuwsbrief worden positieve ervaringen en initiatieven gedeeld. De taskforce organiseert daarnaast acties om branches door de crisis te helpen, vertelt senior adviseur Adriaan van Langen van accountants- en adviesbureau BDO. “Wij handelen niet alleen spoedeisende zaken af, maar geven met verschillende initiatieven ook een boost aan ondernemen in en na de coronatijd. We hebben bijvoorbeeld een evenement voor ‘omdenken’ georganiseerd: hoe kun je een ander businessmodel creëren? Want voor veel bedrijven is doorgaan op de oude voet geen optie meer.”

Behoud van huidige bedrijfscapaciteit uitgangspunt

De Taskforce Katapult is begin april opgericht op initiatief van de Westfriese Bedrijvengroep, het grootste ondernemersnetwerk in de regio. In de taskforce zitten vertegenwoordigers van private en publieke partijen: ondernemers, banken, UWV, WerkgeversServicepunt Noord-Holland Noord (WSP), WerkSaam Westfriesland en centrumgemeente Hoorn (mede namens de andere gemeenten in West-Friesland). Het is de bedoeling ondernemers zodanig te ondersteunen dat die de huidige bedrijfscapaciteit zo lang mogelijk kunnen behouden. Daarover was er in het voorjaar elke week video-overleg. 

Lisette Frelink, senior adviseur werkgeversdiensten bij UWV WERKbedrijf en vanuit deze organisatie werkzaam bij het WSP, doet mee namens de partijen in het sociaal domein. Zij is aanspreekpunt voor onder meer de uitvoering van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) en de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) en de instroom vanuit de Werkloosheidswet en de Participatiewet. Dat privaat en publiek bij elkaar zijn gebracht heeft volgens Frelink veel meerwaarde. “Het geeft een goed beeld van waarmee bedrijven in de praktijk te maken hebben. Het is belangrijk om ondernemers kundig te woord te staan en duidelijk te maken wat het WSP voor hen kan beteken. We kunnen ook proberen om een probleem van een ondernemer op te lossen.”

Signalen van onverwachte situaties

Krijgt Frelink signalen dat iets niet goed loopt – een vergunning laat lang op zich wachten, er zijn onduidelijkheden over de NOW-regelingen – dan geeft ze die door aan bijvoorbeeld de helpdesk van UWV.  De uitwisseling over en weer heeft de relatie tussen de partijen versterkt, vindt Van Langen. “Je ziet nu beter hoe hard andere organisaties werken. Ik vind het knap van UWV dat ondernemers binnen een week geld op hun rekening kregen, ondanks het grote aantal aanvragen voor de NOW-regeling.” Ook Bleeker is te spreken over het overleg. “De deelnemers horen het perspectief van alle partijen.” 

De eerste maanden na de uitbraak van de pandemie heeft de bank ondernemers vooral gewezen op het belang van voldoende liquiditeit, vertelt Bleeker. “Want ‘cash is king’ tijdens een crisis. We hebben ondernemers aangeraden om gebruik te maken van alle regelingen waarvoor zij in aanmerking kwamen.” 

Uitwisseling van personeel ondersteund

Door de coronacrisis zijn veel mensen in de detailhandel, evenementensector en horeca zonder werk komen te zitten. In andere branches waren er juist extra mensen nodig, vertelt Van Langen. “Zoals in de agrarische sector - omdat er amper buitenlandse arbeidskrachten naar Nederland komen. We hebben daarom bedrijven aan elkaar gekoppeld voor het uitwisselen van personeel.” Het WSP heeft en geeft inzicht in de sectoren waar nog wel baanmogelijkheden zijn, merkt Frelink op. “Dat proberen we te delen, mede via de site NHN werkt door.”

Volgens Bleeker is het aantal failliete Westfriese ondernemers momenteel nog te overzien. “Ik maak me vooral zorgen over het laatste kwartaal van dit jaar en het eerste kwartaal van volgend jaar. Dan wordt het spannend voor met name ondernemers in de detailhandel en horeca. Daarom is het belangrijk dat zij nu al kijken of ze hun verdienmodel moeten aanpassen.”

Goede voorbeelden gedeeld

De positie van mensen met een afstand tot een arbeidsmarkt is geen speciaal thema binnen de taskforce, zegt Frelink. “Wel vragen de publieke partijen hiervoor aandacht. We delen ook goede voorbeelden in de taskforce. Ondanks de coronacrisis zijn er nog bedrijven die mensen vanuit de WIA, Wajong of Participatiewet aannemen. Dat gaat gelukkig door.”

Veel ondernemers in de bouw en techniek hebben gebruikgemaakt van de NOW-regeling. In deze branches bestaan er nog steeds kansen voor mensen die onder de Banenafspraak vallen. Frelink licht toe: “Er blijven vakkrachten nodig. Ik geef in het overleg van de taskforce terug dat het WerkgeversServicepunt veel maatwerk toepast om hen goed onder te brengen bij bedrijven. Zo zijn we nu volop in de weer met het plaatsen van mensen in de technische installatiebranche.”

Initiatieven op lange termijn

Het is al aangestipt: de taskforce richt zich niet alleen op de korte termijn, maar verkent ook initiatieven om ondernemers op de lange termijn te ondersteunen. “We hebben projecten in de horeca en het toerisme gestimuleerd”, licht Van Langen toe. “Dat heeft onder andere geleid tot een campagne voor toerisme in de eigen regio. Er worden arrangementen in verband met de Gouden Eeuw gepromoot.”

In de zomer heeft het video-overleg in de Taskforce Katapult even stilgelegen. Hoe gaat het nu verder? De bedoeling is om vanaf september in een frequentie van eens in de drie weken samen te komen. Bleeker: “Het hangt af van het verloop van de coronacrisis of we straks nog een rol kunnen vervullen. Wij zullen doen wat zinvol is.” Frelink pleit ervoor om wanneer de taskforce ophoudt, de samenwerking op een of andere manier voort te zetten. “Het is goed ook na de crisis contact te houden.”

Foto's v.l.n.r. Ronald Bleeker (Rabobank), Lisette Frelink (WSP Noord-Holland Noord) en Adriaan van Langen (BDO)