Gericht uitnodigingen door transparantie
Dewaide vertelt dat de regio veel bijeenkomsten voor mensen uit het doelgroepregister organiseert, al is dat vanwege de coronacrisis even onmogelijk. De opkomst viel vroeger vaak tegen. “We konden veel mensen niet bereiken, omdat we niet goed wisten wie in het register zaten. Nu het klantenbestand transparant is, kan ik met een druk op de knop een lijst uitdraaien en gericht uitnodigingen voor een event sturen.”
In het verleden gingen er ook invitaties naar mensen die nog niet toe waren aan de stap naar werk, zegt Gehrels. “Dat zorgde bij hen voor veel onrust. Dit vermijden we nu.”
Ketensamenwerking en beschut werk gestimuleerd
Coops wijst op het belang van transparantie voor de ketensamenwerking. Paswerk en IJmond Werkt!, de twee re-integratie- en SW-bedrijven in de regio, en UWV werken nauw samen binnen het WerkgeversServicepunt Zuid-Kennemerland en IJmond. “We hebben gezamenlijke doelen en bemiddelen ook elkaars klanten. Dat is alleen mogelijk omdat wij de kandidaten goed registreren en gegevens digitaal ontsluiten.”
Het transparant maken van het klantenbestand helpt gemeenten ook om de instroom van beschut werk te vergroten, voegt Gehrels eraan toe. “Dit is een uitstekende methode om in contact te komen met mensen die voor een indicatie beschut werk in aanmerking komen.”