Overslaan en naar de inhoud gaan

Programma Praktijkdag op locatie Muntgebouw Utrecht

Donderdag 10 maart organiseert de Programmaraad de eerste Praktijkdag van 2022 in het Muntgebouw in Utrecht. Er staat een gevarieerd programma voor u klaar. Met thema’s als werkgevers- en werkzoekendendienstverlening, de regionale mobiliteitsteams, praktijkleren in het mbo, gegevensuitwisseling en publiek-private samenwerking.

U stelt zelf uw programma samen door te kiezen in welke rondes u deelneemt en met welke sessie per ronde. U heeft keus uit 4 rondes en 19 sessies. Inschrijven voor een enkele workshop is ook mogelijk. Wilt u een ronde overslaan dan is dit mogelijk door het veld GEEN in de desbetreffende ronde te selecteren.

Voor wie, wanneer en waar is de Praktijkdag?

Programma

Plenaire opening: 9.30 uur
Ronde 1: 9.45 - 10.45 uur
Ronde 2: 11.00 - 12.00 uur
Ronde 3: 12.45 - 13.45 uur
Ronde 4: 14.00 - 15.00 uur
Borrel: 15.00 – 16.00 uur

Overzicht van de sessies die u kunt volgen

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW
Sessie 2: Hoe het gevangeniswezen 1000 MBO praktijkverklaringen realiseert
Sessie 3: Werkzoekende centraal én focus op uitvoering... Tegenstrijdig? Of 2 handen op 1 buik?
Sessie 4: Leer hoe het Leerwerkloket werkt
Sessie 5: Workshop SROI The Movie/Oriëntatie Carrousel
Sessie 6: Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie 2.0 in de praktijk; Hoe herverdeling van werk een oplossing kan bieden voor personele tekorten
Sessie 7: De praktijkverklaring: Een mooi en ambitieus doel in een weerbarstige praktijk
Sessie 8: Maatschappelijke banen op de parallelle arbeidsmarkt? Zorghub aan het woord
Sessie 9: Verduurzaming Aanpak Jeugdwerkloosheid voor alle opleidingsniveaus
Sessie 10: Serious game ‘1 uur in de bijstand’ - VERVALLEN
Sessie 11: Hoe webinars van UWV kunnen worden ingezet bij werkzoekendendienstverlening
Sessie 12: SROI als extra middel om meer mensen te vinden met een hart voor de zorg
Sessie 13: Samenwerking Rivierenland: Zoeken naar hoe kan het wel
Sessie 14: Inspiratie- en meedenksessie Financial Engineering: Helpdesk professionals Zuid-Limburg
Sessie 15: Hoe duale trajecten bijdragen aan snellere taalverwerving van inburgeraars
Sessie 16: Simpel switchen van beschut werk naar banenafspraak en vice versa
Sessie 17: De UPDATE | Hoe gaat het met het programma ‘Verbeteren Uitwisselen Matchingsgevens’ (VUM) en het uitwisselingsmechanisme (UM - VNG)?  
Sessie 18: Werken met de perspectiefcirkel van de UWV - een overheidsbrede maatwerkplaats
Sessie 19: Maatwerk Multiprobleemhuishoudens: Iedereen doet zijn best, maar wat helpt wél

Graag willen wij u erop attenderen dat wanneer u zich inschrijft, u een plaats vasthoudt en er gerekend wordt op uw deelname. Mocht u onverhoopt verhinderd zijn, of een sessie niet meer bezoeken, dan verzoeken wij u vriendelijk uw inschrijving z.s.m. aan te passen zodat een andere geïnteresseerde uw plaats kan innemen.

Sessie 1: In gesprek met de Programmaraad en SZW

Sprekers: Mohamed el Mokaddem - Programmaraad en Titus Heemskerk - ministerie van SZW
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur - 10.45 uur

Doelgroep: iedereen
Maximaal aantal deelnemers: 100 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisoverdracht en mogelijkheid tot vragen stellen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Tijdens deze sessie praat het ministerie van SZW samen met de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt u graag bij over de laatste ontwikkelingen en actualiteiten.
Naar boven

Sessie 2: Hoe het gevangeniswezen 1000 MBO praktijkverklaringen realiseert

Sprekers: Eric Bouwsma - programmamanager In-Made / Ex-Made en Roel Noga - Directeur AndereStart MBO
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: klantmanagers, beleidsadviseurs, overige geïnteresseerden
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisoverdracht t.a.v. gebruikte aanpak en wat gemeenten er aan hebben

Wat levert het volgen van deze sessie op?
We nemen u mee in onze zoektocht naar de juiste aanpak en hoe we de transitie van gedetineerden tot aantrekkelijke werknemer vormgeven. We vertellen welke hobbels we hebben moeten nemen om dit te bereiken en welke knelpunten we nog regelmatig tegenkomen. We willen u ook kennis laten maken met de unieke vervolgmogelijkheden na de praktijkverklaring. Daarnaast willen we ook een beroep doen op klantmanagers en beleidsadviseurs om ons te ondersteunen in de realisatie van duurzame arbeid en de randvoorwaarden die daarvoor (na detentie) nodig zijn.
Naar boven

Sessie 3: Werkzoekende centraal én focus op uitvoering... Tegenstrijdig? Of 2 handen op 1 buik?

Sprekers: Dick Laan - senior adviseur cio office gemeente Enschede en Nora Otto - senior strategisch adviseur VNG
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur 

Doelgroep: adviseurs WSP’s, gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: interactief, kennis brengen en halen, en discussie

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Deel 1 Als we denken vanuit de werkzoekende en werkgever, wat is dan de ideale klantreis? 
In deze sessie krijgt u inzicht in de ideale klantreis van de werkzoekende en ondersteuner. Dit inspireert u om te denken in mogelijkheden en u krijgt tips en trics hoe u  de dienstverlening naar uw werkzoekende en werkgever nog beter kunt doen! 
Deel 2 En welke succesverhalen kent u? 
We willen u inspireren en prikkelen, maar nog meer zijn we benieuwd naar welke successen er zijn in uw regio (binnen en buiten de gemeente). Bijvoorbeeld mooie initiatieven van WSP’ers en/of werkgevers die de wereld van de werkzoekende centraal stellen en bijvoorbeeld matchen op interesses in plaats van diploma’s. Dit helpt ons weer om de gezamenlijke blauwdruk te verrijken. 
Naar boven

Sessie 4: Leer hoe het Leerwerkloket werkt

Sprekers:  Hans Eijsink - projectcoördinator Leerwerkloket Regio Amersfoort en Taco Pijpers - accountmanager WSP/Gemeente Amersfoort    
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, ervaringen delen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Nederland telt 35 Leerwerkloketten. Wat doen ze eigenlijk en hoe werkt dat? We bespreken een praktijkcasus statushouders. Zo nemen we u mee in wat we voor deze doelgroep hebben gedaan en wat het heeft opgeleverd. We besteden ruim aandacht aan de samenwerking tussen het Leerwerkloket, het WSP en de gemeente. Want het werkt alleen als we het samen doen. Wilt u ook leren hoe het Leerwerkloket werkt en hoe we in co-creatie maatwerktrajecten kunnen opzetten voor verschillende doelgroepen? Meldt u dan aan voor deze sessie. 
Naar boven

Sessie 5: Workshop SROI The Movie/Oriëntatie Carrousel

Sprekers: Theo van Duijl - senior adviseur SROI (Social Return of Investment), Landelijk Team Leerwerkloketten en John Kemper - senior account manager SROI, Gemeente Arnhem
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, accountmanagers SROI, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist. Ook interessant als u al wel over relevante ervaring beschikt
Type sessie: videopitch, kennisoverdracht, interactief, discussie

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Theo van Duijl van het Landelijk Team Leerwerkloketten presenteert de video: SROI The Movie. Aan de hand van losse videopitches vertellen een werkgever, een kandidaat, een accountmanager SROI tevens adviseur Leerwerkloket én een projectleider Leerwerkloket, wat SROI (voor hun) betekent.

Theo verbindt ‘live’ de pitches aan elkaar, hij stelt u vragen en beantwoordt uw vragen. Na afloop bent goed op de hoogte van wat Social Return of Investment voor u en/of uw organisatie én uw klanten kan betekenen. Ook hebt u input aangeleverd gekregen om deze workshop zelf te geven binnen uw netwerk. Het materiaal hiervoor komt via de site van Lerenenwerken beschikbaar.
 
John Kemper informeert u over de Oriëntatie Carrousel, een Arnhems SROI-Leerwerkloket-product dat landelijk toepasbaar is. Binnen deze Carrousel ontmoeten SROI-plichtige ondernemers, kandidaten vanuit het loket of organisaties uit het netwerk van het loket (UWV, WSP’s, Gemeenten, Onderwijs). Wat kan leiden tot stageplaatsen, leerwerktrajecten, snuffelstages en zelfs banen voor deze kandidaten.
Naar boven

Sessie 6: Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie 2.0 in de praktijk; Hoe herverdeling van werk een oplossing kan bieden voor personele tekorten

Sprekers: Saskia Hol en Timor Vanhoudt - adviseurs werkgeversdienstverlening UWV Werkbedrijf Zuid-Limburg, Gemma van Ruitenbeek - managing Director Centrum Inclusieve Arbeidsorganisatie (CIAO), Sjef Cortenraede - afdelingshoofd P&O Beleid en Sociale Zekerheid Zuyderland MC en Rutger Ghijsen - analist Inclusieve Arbeidsorganisatie, WSP Parkstad
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: uitvoerders (publiek/privaat) op het terrein van arbeidsbemiddeling, re-integratie, inclusief ondernemen, MVO, functiecreatie, Banenafspraak
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: enige kennis omtrent Wet Banenafspraak, ontwikkelingen arbeidsmarkt en functiecreatie is een pré maar niet noodzakelijk
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op?
In deze sessie krijgt u een praktische beschrijving van de inzet van de methodiek Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie, binnen de afdeling Medische Beeldvorming van het Zuyderland Medisch Centrum. Hoe kan herverdeling van werkzaamheden een oplossing bieden voor personele tekorten en oplopende werkdruk? Tijdens de sessie gaan we in op de aanleiding, de aanpak en de resultaten van het onderzoek en delen we tips/tops met de aanwezigen.
Naar boven

Sessie 7: De praktijkverklaring: Een mooi en ambitieus doel in een weerbarstige praktijk

Sprekers: Ilonka Dorrepaal - programmamanager Innovatie & Arbeidsontwikkeling en Mandy van den Berg - jobcoach bij Promen
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten, UWV en SW-bedrijven en sociale partners
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: basiskennis over de praktijkverklaring is wenselijk 
Type sessie: kennisoverdracht a.d.h.v. praktijkervaring, interactief en gezamenlijk tot verdieping komen

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Een praktijkverklaring is een waardevolle validering van vakvaardigheden. Het geeft mensen meer zelfvertrouwen en het vergroot hun arbeidsmarktwaarde. Maar hoe maakt u leidinggevenden enthousiast om ermee aan de slag te gaan? Hoe creëert u ontwikkeltijd op de werkvloer? Bij welke werksoorten en branches komt het tot zijn recht? En hoe richt u het proces binnen de organisatie goed in, in samenwerking met gemeente en onderwijs? En.. is er een medewerkersperspectief; als iemand het toch niet redt? Is dat dan jammer, of levert het juist een rijke leerervaring op voor alle betrokkenen en een nieuwe opening naar ander werk?

In deze workshop nemen we u mee op ontdekkingstocht door de organisatie, van implementatie naar borging, van evaluatie naar door-ontwikkeling. 
Naar boven

Sessie 8: Maatschappelijke banen op de parallelle arbeidsmarkt? Zorghub aan het woord

Sprekers: Steven Boon - projectleider Zorghub, Yvette Koedijk - projectleider Start Foundation en Christiaan Brouwer - HR Manager Perspektief 
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: beleidsadviseurs, (strategisch) accountmanagers, werkgevers/bedrijven (in de zorg of woningbouwcorporaties). 
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisdeling en inspiratie

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Start Foundation wil met de parallelle arbeidsmarkt mensen in staat stellen om tegen loon maatschappelijk waardevol te werken. Betaalde banen die maatschappelijke problemen oplossen en waar nu nog geen businessmodel voor bestaat in de reguliere economie. 

Werkse! heeft hier dankzij de Werkinnovatieprijs van 1 miljoen euro, samen met 10 partners in Delft vorm aan gegeven met Zorghub. Bij Zorghub staan langdurig bijstandsgerechtigden centraal. Voor hen worden nieuwe banen gecreëerd. Dit zijn banen waarin zij ondersteunende taken in de zorg verrichten via een zorgabonnement dat wordt afgesloten door zorgorganisaties of (op termijn) particulieren.

In deze sessie hoort u hoe de partijen  vorm gaven aan maatschappelijke banen in de zorg voor langdurig bijstandsgerechtigden, en tegen welke zaken zij aanliepen. 
Naar boven

Sessie 9: Verduurzaming Aanpak Jeugdwerkloosheid voor alle opleidingsniveaus

Sprekers: Marjolein Thoma - projectleider aanpak Jeugdwerkloosheid en Tamara Huizinga - programmamanager 
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur

Doelgroep: Klantmanagers, beleidsadviseurs en algemeen geïnteresseerden
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: basis kennisniveau is vereist
Type sessie: praktijkvoorbeeld met ruimte voor vragen en kennisdeling

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Kennis over de wijze waarop arbeidsmarktregio (AMR) Friesland samenwerkt over de verschillende disciplines heen, welke stappen daarbij worden gezet, wat valkuilen zijn en welke structuren de samenwerking ondersteunen.
Binnen de aanpak jeugdwerkloosheid in Friesland ligt de focus op het in contact brengen van jongeren met werkgevers. Als overheid willen zij daarbij faciliteren, maar verder zoveel mogelijk op de achtergrond blijven. 

AMR Friesland kijkt naar jongeren die ondersteuning nodig hebben over alle opleidingsniveaus heen, met specifieke aandacht voor de meest kwetsbare doelgroep Vso pro. Afhankelijk van het opleidingsniveau ligt de nadruk op scholing (bij/omscholing) of duurzaam en passend aan de slag bij een werkgever. Dit alles in nauwe samenwerking met de verschillende projectleiders/coördinatoren (vso pro, RMT, scholing, LeerwerkLoket).

In het kader van Aanpak Jeugdwerkloosheid is het doel om de initiatieven die worden gestart duurzaam inzetbaar te maken. Daarom ontwikkelen zij bij ieder project een plan van aanpak waarin minimaal het startpunt, de doelstellingen en het resultaat worden vastgelegd. Dit wordt, inclusief bijbehorende faciliteiten, in een toolbox verzameld zodat andere partijen binnen de regio er ook gebruik van kunnen gaan maken en niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden.
Naar boven

Sessie 10: Serious game ‘1 uur in de bijstand’ - VERVALLEN

Spreker: Suzanne de Visser, projectregisseur Simpel Switchen, sociaal ondernemer Optimalistic
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: beleidsmedewerkers, managers en professionals van gemeenten, UWV en het ministerie van SZW
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen 
Kennisniveau: geen specifieke voorkennis nodig
Type sessie: interactief: deelnemers spelen de game tijdens de sessie 

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Met de serious game '1 uur in de bijstand' van Simpel Switchen  kruipt u in de huid van het echtpaar Tirsa en Leon, dat door omstandigheden bijstand moet aanvragen. U ervaart hoe het is om vanuit die situatie keuzes te moeten maken (en hoe beperkt die keuzeruimte soms is). En u moet samen met uw medespelers het huishoudboekje van het gezin sluitend zien te houden. 

Een unieke ervaring, waarbij u niet van buitenaf naar de doelgroep kijkt, waarbij u niet naast de doelgroep staat, maar waarbij u een uur lang zelf de doelgroep bent.
Naar boven  

Sessie 11: Hoe webinars van UWV kunnen worden ingezet bij werkzoekendendienstverlening

Sprekers: Erik Stam - arbeidsmarktanalist UWV en Dukke Tuinenga - webinar specialist UWV
Te volgen in: ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: kennisdeling

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Tijdens deze sessie maakt u kennis met de Webinars van UWV t.b.v. dienstverlening aan werkzoekenden. U wordt meegenomen op de inhoud en de toepasbaarheid/bruikbaarheid binnen de werkzoekendedienstverlening. Ook ontvangt u een preview van de Webinar ‘Arbeidsmarkt Quiz, waarbij kennis over de arbeidsmarkt wordt getoetst om van hieruit nieuwe kansen en mogelijkheden te benutten. Dit is niet alleen handig voor kandidaten maar ook voor uzelf. 

U ontvangt informatie over hoe UWV Webinars ook voor een brede groep inzetbaar zijn. Want waarom het wiel opnieuw uitvinden als aansluiten op bestaande dienstverlening een optie is? 

Alvast meer weten over het webinar ‘arbeidsmarkt Quiz’
Naar boven

Sessie 12: SROI als extra middel om meer mensen te vinden met een hart voor de zorg

Sprekers: Yvonne Cabaret – Directzorg en Ilonka Voogdt – trainer, Yvonne Wolfs – accountmanager, Pleun Snel – trainer en Marja van der Meulen – projectmanager bij Stroomopwaarts
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: beleidsmakers SROI, klantmanagers, accountmanagers - WSP’s, EZ-medewerkers gemeenten / bedrijfscontactfunctionarissen, WMO partners, beleidsmedewerkers werkgelegenheid en arbeidsmarkt, zorg inkopers
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht en kennisdeling 

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Degene die deze sessie gevolgd heeft, is geïnspireerd hoe dankzij een samenwerking tussen een ondernemer en de gemeente / het participatiebedrijf, grote kansen gepakt worden. De deelnemer gaat terug met het verlangen om iets vergelijkbaars in zijn of haar regio te organiseren, een waardevolle aanpak samen met Overheid, Ondernemers en eventueel Onderwijs. Het is een waardevol en concreet voorbeeld van Social Return on Investment.
Naar boven

Sessie 13: Samenwerking Rivierenland: Zoeken naar hoe kan het wel

Sprekers: Monique Wassenburg - regionaal projectleider Sterk door Werk Rivierenland en Pearl Hartgers - programmamanager Hoofdzaak Werk 
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: voor wie is deze sessie bedoeld? Gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist. Uitleg wordt gegeven waar nodig 
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling, interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen 

Wat levert het volgen van deze sessie op?
De re-integratie van mensen met psychische kwetsbaarheid wordt nu landelijk opgeschaald. Dat betekent dat de volgende stap wordt gezet van samenwerking naar concrete trajecten met als doel duurzame plaatsingen. Met het project Hoofdzaak Werk stellen de convenantpartijen van Sterk door Werk zich samen ten doel dat uiterlijk in 2023 jaarlijks per arbeidsmarktregio minimaal 100 mensen met psychische kwetsbaarheid duurzaam naar werk worden begeleid. Daarbij worden diverse re-integratie-methodieken ingezet, waaronder IPS, jobcoaching en Werk als beste zorg. Daarnaast moet er in 2023 een zelflerend, duurzaam uitvoerbaar en structureel bekostigd proces zijn op basis van samenwerking tussen alle partijen.

Een sessie waarin gedeeld wordt hoe de samenwerkende partijen in een opstartend landelijke en regionaal proces, gezamenlijk naar praktische oplossingen zochten. Met als doel zo snel mogelijk mensen met een psychische kwetsbaarheid helpen. De mens centraal. En vervolgens steeds de vraag stellen en beantwoorden: hoe kan het wel? Er worden voorbeelden uit de praktijk gedeeld, er is ruimte om eigen casuïstiek in te brengen en er wordt gebruik gemaakt van de creativiteit van deelnemers.
Naar boven

Sessie 14: Inspiratie- en meedenksessie Financial Engineering: Helpdesk professionals Zuid-Limburg

Sprekers: Helmut Bemelmans - Lead Financial Engineering, Fagro en Mike Reneman - Kwartiermaker RMT
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur en ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur

Doelgroep: Gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 10 personen
Kennisniveau: Er is geen specifiek kennisniveau over dit onderwerp vereist
Type sessie: interactief, inspirerend

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Inspiratie, en het aan de wieg staan van een experimenteel verbeterprogramma dat in geval van succes te kopiëren is naar andere regio’s.    

Waarschijnlijk herkent u het wel; u wilt als professional iets regelen voor een inwoner maar u weet niet (goed) welke financiële middelen u kunt inzetten. Hoe handig is het dan om uw vraag aan een team van collega’s te stellen? Dat team gaat u helpen om samen bij de juiste financiële oplossing te komen. 

Hoe? 
1. U vult uw contactgegevens in en stelt uw vraag
2. U wordt gebeld door één van de collega’s uit het Financial Engineering team
3. U krijgt persoonlijk advies met de beste financiële oplossing voor uw vraagstuk

In Zuid-Limburg is het Leerwerkloket samen met de partijen van het RMT hiermee aan de slag gegaan. De basis staat. Maar hoe gaan zij dit professioneel, duurzaam en snel implementeren? En hoe is dit bij succes te kopiëren naar andere regio’s? 

Tijdens deze workshop nemen de sprekers u mee in wat zij tot nu toe hebben gedaan op Financial Engineering, en waarin zij Fase 1 & 2 van Design Thinking hebben doorlopen. Nu is fase 3 aangebroken: ’Ideeën, ideeën, ideeën’. 
Denk en bouw mee, of doe vooral inspiratie op: alles is welkom!
Naar boven

Sessie 15: Hoe duale trajecten bijdragen aan snellere taalverwerving van inburgeraars

Sprekers: Adriaan Oostveen - onderzoeker pilotgemeenten Duale trajecten Regioplan; Renata van Tilborgh - Gemeente Hoeksche Waard; Mayhar Zarrinphaker -Stichting de Werkshop en Jorinde Bliekendaal-Hof - expertise over de verbinding Participatiewet en werkgeversbenadering, gemeente Utrecht
Te volgen in: ronde 3 van 12.45 uur – 13.45 uur en ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: professionals binnen gemeenten of partners die zich op het niveau van uitvoering of beleid bezighouden met inburgering en/of werkgeversdienstverlening
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Enige kennis van de Wet Inburgering is noodzakelijk
Type sessie: kennisoverdracht en gezamenlijk tot verdieping komen aan de hand van een praktijkvoorbeeld

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Vooruitlopend op de nieuwe Wet Inburgering 2021 hebben een aantal gemeenten geëxperimenteerd met duale trajecten om te onderzoeken wat goed werkt, voor wie en onder welke voorwaarden. Want tegelijk werken en leren blijkt een goed recept. Hoe kunt u als gemeente, werkgevers motiveren om met inburgeraars aan de slag te gaan in een duaal traject? Hoe betrekt u lokale netwerken en maatschappelijke organisaties? In deze sessie gaan we in op deze vragen en meer. Dat doen we aan de hand van expertise en een praktijkvoorbeeld. Daarnaast gaan we graag met u in gesprek over welke praktische tips en ervaring u heeft om tot verdieping te komen. Aan het einde van de workshop hebt u handvatten om dit toe te passen in de eigen praktijk.
Naar boven

Sessie 16: Simpel switchen van beschut werk naar banenafspraak en vice versa

Sprekers: Saloua Chaara en Hiske Andriessen van het ministerie van SZW
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur - 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: Voor iedereen die ervaring en/of interesse heeft in het onderwerp simpel switchen van beschut werk naar banenafspraak. 
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: SZW wil heel graag ervaringen en input ophalen. Het wordt een interactieve sessie waar iedereen aan bod komt. 

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Binnen SZW zijn we bezig om binnen het programma Simpel Switchen in de Participatieketen de overgang tussen beschut werk en banenafspraak (en vice versa) te verbeteren. Heel graag horen we waar u in de praktijk tegenaan loopt. Wat gaat er al goed? Wat kan er beter? Wat kunnen we op korte en lange termijn doen om de overgang en de samenhang tussen beschut werk en de banenafspraak te verbeteren? Wij gaan hierover heel graag met u in gesprek! 
Naar boven

Sessie 17: De UPDATE | Hoe gaat het met het programma ‘Verbeteren Uitwisselen Matchingsgevens’ (VUM) en het uitwisselingsmechanisme (UM - VNG)?  

Sprekers: Gerlinde Scheper en Renate Westdijk - coördinatoren Pilots VUM en Suze van Dijk - projectleider implementatie UitwisselingsMechanisme (UM)
Te volgen in: ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: 1) De professionals die het verschil willen maken in matchen in publieke samenwerking en publiek private samenwerking met behulp van uitwisselingsmechanisme. 2) Belangstellenden in de programma’s VUM - UM 
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: kennis van de wet SUWI, samenwerking in en om jouw arbeidsmarktregio, werkgeversdienstverlening en werkzoekendendienstverlening
Type sessie: Kennis delen

Wat levert het volgen van deze sessie op? 
Een update! U kent het wel. Excel lijstjes die tussen de partners in de arbeidsmarktregio worden uitgewisseld, de roep om één systeem maar welk systeem dan, tekort aan aanbod van kandidaten op uw vacatures of andersom geen vacatures voor uw kandidaat. Kortom veel te veel afleiding van de activiteit waar u zich het liefst voor inzet. Gelukkig komt VUM (Verbeteren uitwisselen matchingsgegevens) eraan, de oplossing voor al de eerder genoemde ervaringen. We zijn nu bezig, om samen met het team van UM, in een aantal arbeidsmarktregio’s het mechanisme VUM te beproeven al dan niet ondersteund door UM. 
Wilt u meer weten, hoe VUM ontstaan is, waar we nu staan en wat u al kunt doen in uw huidige werk ter voorbereiding? Kom dan naar deze sessie.
Naar boven

Sessie 18: Werken met de perspectiefcirkel van de UWV - een overheidsbrede maatwerkplaats

Sprekers: Maartje Kemme - senior beleidsadviseur SZW en Jaap van Dooren - coördinator maatwerkplaats UWV
Te volgen in: ronde 1 van 9.45 uur – 10.45 uur en ronde 2 van 11.00 uur – 12.00 uur

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: Geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennisdeling interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen

Wat levert het volgen van deze sessie op?
We starten vanuit de praktijk met een concrete casus van UWV en gebruiken de perspectiefcirkel om tot een goede afweging te komen. De perspectiefcirkel is één van de methodieken die we in de maatwerkplaatsen gebruiken om te komen tot belangenafwegingen in complexe maatwerkzaken. In de maatwerkplaatsen werken we met de methodiek ‘Probleem Gestuurd Handelen’, om vanuit de praktijk bij te dragen aan het creëren van ruimte voor maatwerk. Met de methodieken voorkomen we dat maatwerk willekeur wordt. Maar we lossen niet alleen op: we zorgen voor signaal doorvoering en analyse, zodat we vanuit de praktijk bijdragen aan structurele verbeteringen, en voorkomen dat we elke keer hetzelfde probleem moeten oplossen. Nieuwsgierig? Dan zien we u graag in deze sessie.
Naar boven

Sessie 19: Maatwerk Multiprobleemhuishoudens: Iedereen doet zijn best, maar wat helpt wél 

Sprekers: Christian Pouwels - Landelijk Maatwerkloket Multiproblematiek 
Te volgen in: ronde 4 van 14.00 uur – 15.00 uur

Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
Kennisniveau: geen specifiek kennisniveau vereist
Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisdeling, interactief

Wat levert het volgen van deze sessie op?
Het interdepartementale Programma Maatwerk Multiprobleemhuishoudens is er om gemeenten en landelijke uitvoerders meer slagkracht te geven in situaties waarin hun professionals vastlopen. Omdat doorbraken te lang op zich laten wachten of wettelijk gezien niet mogelijk lijken. Dat kost veel tijd en helpt inwoners in nood niet verder. Het programma helpt op vele concrete manieren om onder meer contacten te versnellen en casuïstiek te delen.

In deze workshop bespreken we tegen welke knelpunten professionals in de praktijk aanlopen, aan de hand van een concrete multiproblematiek-casus. We gaan met de deelnemers in gesprek over hoe zij deze situatie zouden oplossen. Daarna verrijken we deze opbrengst door de eerder gekozen oplossing te delen, en we geven inzicht in de randvoorwaarden die professionals nodig hebben om maatwerk te kunnen bieden.

Na deze sessie:

  • Weet u hoe gemeenten, uitvoeringsorganisaties en departementen kunnen samenwerken in vastgelopen casuïstiek
  • Kent u de instrumenten van Programma Maatwerk Multiprobleemhuishoudens en wat die voor u kunnen betekenen
  • Weet u hoe u kunt aansluiten bij dit programma

Naar boven

 

Voor wie?

De Praktijkdag van de Programmaraad is bedoeld voor medewerkers van gemeenten, SW-bedrijven, UWV en partijen die actief zijn in de uitvoering van het regionale Werkbedrijf.

Wanneer?

Donderdag 10 maart 2022 van 9.30 uur tot 15.00 uur met aansluitend een netwerkborrel. Inloop vanaf 9.00 uur.

Waar?

Muntgebouw Utrecht
Leidseweg 90
3531 BG Utrecht

Aanmelden

Aanmelden is niet meer mogelijk. Deelname is gratis en op inschrijving.
Graag willen wij u erop attenderen dat wanneer u zich inschrijft, u een plaats vasthoudt en er gerekend wordt op uw deelname. Mocht u onverhoopt verhinderd zijn, of een sessie niet meer bezoeken, dan verzoeken wij u vriendelijk uw inschrijving aan te passen zodat een andere geïnteresseerde uw plaats kan innemen.

Beperkte deelname private partijen

Per sessie wordt een beperkt aantal private partijen toegelaten. Private partijen dienen hun inschrijving te beargumenteren. Uw inschrijving is pas definitief na acceptatie, u ontvangt uiterlijk 5 dagen voor de Praktijkdag een bevestiging van toelating.
Naar boven