Overslaan en naar de inhoud gaan

Praktijkdag: Samen voor de klant

04 oktober 2023

9 november in de Woonindustrie in Nieuwegein

Kom een dag lang inspiratie opdoen op de Praktijkdag waar de klant centraal staat. Ervaar hoe we samen meerwaarde creëren voor onze klanten; voor werkzoekenden, werkenden en werkgevers. De Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt verwelkomt je graag. Luister, leer en doe mee! En keer geïnspireerd huiswaarts met nieuwe mogelijkheden, actuele informatie en concrete handvatten om morgen mee aan de slag te gaan.

We beginnen de dag plenair met Nadia van den Heuvel, een spreker die op meerdere fronten jouw doelgroep is, een vrouw die je verrast en die je niet vergeet. Vervolgens waaieren we uit naar 3 rondes met boeiende sessies. We ronden de dag samen af met ‘In gesprek met SZW en de Programmaraad’.

Op de beursvloer maak je kennis met het Werklandschap, VUM in Lego en de Subsidiecalculator. In diezelfde ruimte heb je tijd om met elkaar bij te praten en te genieten van een lekkere lunch en een afsluitend hapje en drankje.

Illustratie Paktijkdag Samen voor de klant van 9 november 2023

Inspiratierondes

Malika, Rob, Campooz, Zalsman; sessies hebben vaak een naam in de titel. In de inspiratierondes geven we zo onze klant een gezicht; klanten voor wie we gezamenlijk onze dienstverlening zo goed mogelijk invullen in de regio. Ieder instrument, project en samenwerking is een middel om jouw kandidaten duurzaam aan het werk te helpen en/of vacatures van jouw werkgevers duurzaam te vervullen. 

Je stelt zelf je programma samen, door in de 1e, 2e en 3e inspiratieronde een sessie te kiezen. Wil je een ronde overslaan dan is dit mogelijk door het veld GEEN in de betreffende ronde te selecteren. Schrijf je snel in! We zien je graag op de Praktijkdag van donderdag 9 november in de Woonindustrie in Nieuwegein.

Programma

Vanaf 9.00 uur Inloop met koffie/thee
09.30 - 10.00 uur Plenaire aftrap met Nadia van den Heuvel en Tanja Willemsen 
10.10 - 11.10 uur Inspiratieronde 1
11.20 - 12.20 uur Inspiratieronde 2
12.20 - 13.10 uur Lunchpauze
13.20 - 14.20 uur Inspiratieronde 3
14.30 - 15.15 uur Plenair In gesprek met SZW en de Programmaraad
15.15 - 16.15 uur Afsluiting en borrel
10.00 - 16.00 uur Beursvloer

Overzicht sessies

  • Sprekers: Edwin Boender - implementatieadviseur, Onno Willems - proces- en projectondersteuner en Paul Ensink - directeur CompentenSYS
    Te volgen in: ronde 1 en 2
     
    Doelgroep: Voor iedereen, en extra interessant voor projectleiders, (strategisch)beleidsadviseurs en informatiemanagers van gemeenten 
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen 
    Kennisniveau: Geen specifieke voorkennis nodig, maar check wel: vng.nl/artikelen/eva-snel-en-effectief-naar-passend-werk
    Type sessie: Informerende presentatie & praktijkvoorbeeld

    Omschrijving sessie

    Let op: geen nieuw systeem, maar een aanvulling op het bestaande systeem, dus interessant voor de regio. Deze winstwaarschuwing heb je alvast binnen. Want misschien ben je enthousiast, maar twijfel je over ‘weer een nieuw systeem’ in de organisatie? In deze sessie ligt de nadruk op het koppelen van de instrumentengids Eva met een zaaksysteem, zodat klantmanagers het instrumentenaanbod overzichtelijk op één plek hebben, geïntegreerd met bijvoorbeeld een diagnosetool of registratiemogelijkheden. Dus geen ‘nieuw systeem’ maar een aanvulling op het bestaande zaaksysteem met de voordelen van de instrumentengids. Ook leggen we de link met het Suwinet Gegevens Register (SGR) waarin de gegevensstandaard van de instrumentengids is ondergebracht. Deze gegevensstandaard zorgt ervoor dat we op een vastgestelde manier dezelfde taal spreken. 

    Met de instrumentengids Eva kunnen klantmanagers van gemeenten (met filters en zoekfuncties) in één oogopslag zien welke instrumenten er zijn voor een specifieke werkzoekende. Gemeentelijke organisaties vullen hun Eva zelf met lokale en regionale instrumenten die bijdragen aan maximaal meedoen en begeleiding naar werk. Welkom bij Eva.

  • Spreker: Renate Westdijk - coördinator Pilots VUM en Henriette Noteboom - Informatieanalist Werk en Inkomen Gemeente Almere
    Te volgen in: Ronde 2 en 3

    Doelgroep: Bemiddelaars van de werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening, en beleid & management professionals van dienstverlening en informatievoorziening 
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Geen voorkennis nodig, wel heeft het meerwaarde om de website matchingsgegevens.nl vooraf te bezoeken
    Type sessie: Kennisoverdracht en praktijkvoorbeeld

    Omschrijving sessie

    Geen plannen meer of testomgevingen, inmiddels putten we uit ervaringen van de pilotregio’s en kunnen we een real-life demonstratie van VUM geven! 
    Meer transparantie in het werkzoekenden- en vacaturebestand over regio- en organisatiegrenzen heen. Dat is het doel van het programma Verbeteren Uitwisseling Matchingsgegevens (VUM), een samenwerking van VNG, UWV en het ministerie van SZW. Na een bezoek aan deze sessie heb je een goed beeld van wat het product VUM bijdraagt aan je werk als publieke bemiddelaar en hoe VUM jouw werk beter ondersteunt. Daarnaast stippen we aan waar je als organisatie alvast aan kan werken om je voor te bereiden op de landelijke uitrol van VUM. Kom, als je net als Anja wilt weten hoe het goed uitwisselen van gegevens, jou helpt in je werk voor werkzoekenden en/of werkgevers.

  • Sprekers: Stefan Hes - business concultant en Jeremy van den Berg 
    Te volgen in: ronde 1 en 3

    Doelgroep: Voor iedereen, en extra interessant voor iedereen die binnen zijn/haar organisatie betrokken is bij het uitfaseren van het UWV portaal (Sonar/WBS)
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Geen specifieke voorkennis nodig
    Type sessie: Bijeenkomst met praktijkvoorbeelden, brainstorm en dialoog

    Omschrijving sessie

    Met de wetenschap dat Sonar en WBS uitgefaseerd worden, liet WerkSaam Westfriesland een nieuwe applicatie (app) maken, waarmee kandidaten van WerkSaam zelf de regie nemen over hun loopbaan en toekomst. In deze sessie hoor je hoe de applicatie werkt, het geheim erachter en hoe dit zich verhoudt tot de betrokken organisaties. WerkSaam Westfriesland is een samenwerkingsverband van 7 gemeenten en het WerkgeversServicepunt. 

    Kandidaten leren moeiteloos hun werkprofiel opbouwen in deze tool, waar nodig met hulp van een arbeidscoach. Samen zetten ze de mogelijkheden en talenten van de kandidaten in de spotlights. Vanuit het ingevulde profiel gaan ze met vertrouwen op zoek naar vacatures die bij hen passen. 

    Hoor hoe WerkSaam Westfriesland met deze aanpak, klaar is voor de komst van VUM. Waardoor straks de vacatures door het WSP, arbeidsmarktregio-breed verzameld zijn, net als alle andere boeiende kansen uit heel Nederland. Het resultaat? Een perfecte match die leidt naar duurzaam en vervullend werk. En hoor meer over de positieve effecten op uitstroom, de aandachtspunten bij implementatie en meer.

  • Sprekers: Margarethe HillHorst - procesmanager SAM en Jurja Steenmeijer - ethicus en privacy- en geheimhoudingdeskundige bij o.a. SAM, BPSW, Ingrado, schrijft over beroepsethiek en professionele autonomie
    Te volgen in: ronde 1 & 2

    Doelgroep: Beleidsadviseurs en uitvoerende professionals
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Kennis van de praktijk
    Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen 

    Omschrijving sessie

    Je kandidaten kennen betekent dat je gegevens en informatie over kandidaten verzamelt en vastlegt. Afhankelijk van de pet - en dat zijn er vaak meerdere - die je op hebt, handel je in lijn met de AVG, de AWB, de betreffende materiewet en beroepsethische kaders. Doordat professionals met meerdere kaders te maken hebben, zijn ze vaak of te terughoudend, of te ‘vrijgevig’ met informatie. Hoe kun je weten welk kader leidend is? En wat moet je doen als je vanuit het ene kader iets weet over je kandidaat, maar dat in een ander kader niet mag weten of vastleggen? Of andersom? 
    Het delen van gegevens en informatie levert spanningsvelden op die te maken hebben met een zorgvuldige uitvoering van de wet, maar vaak nog meer met goed werk vanuit je missie en opdracht. Deze workshop gaat over die balanceeract. Na een inleiding over de verschillende kaders, gaan we aan de slag met voorbeelden uit de praktijk. We bespreken standaard casussen, we nodigen je uit om je eigen ervaringen te delen en je krijgt prangende vragen voorgelegd. We zijn benieuwd welke van Nathalie’s gegevens jij vastlegt. 

    Door onderstaande documentatie te beluisteren, te lezen, kun je je voorbereiden op de sessie:

  • Sprekers: Karin TerWindt - accountmanager functiecreatie, Regio Midden Gelderland, Michel Serfilla - accountmanager Werving & Selectie midden- Gelderland en Adriaan Oostveen - onderzoeker Nederlandse Arbeidsinspectie
    Te volgen in: ronde 2

    Doelgroep: Ben je betrokken bij de werkgevers- werkzoekendendienstverlening in jouw regio (uitvoering, beleid en/of management)
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: geen specifieke voorkennis nodig
    Type sessie: Kennisdeling en verdiepingsdialoog 
    De 3 sessies over de 3 verbeterkansen uit het NLA-onderzoek zijn los te volgen, en je kunt in alle 3 deelnemen (in iedere ronde 1).

    Omschrijving sessie

    Karin, werkgeversdienstverlening en Michel, werkzoekendendienstverlening uit regio Midden Gelderland vertellen je over hoe zij de wisselwerking tussen hun werkgevers- en werkzoekendendienstverlening met elkaar hebben versterkt. Nadat de Nederlandse Arbeidsinspectie in het voorjaar de resultaten presenteerde van haar onderzoek naar de werkgeversdienstverlening in de 35 arbeidsmarktregio's, was het voor hen een bevestiging dat ze op de goede weg zitten.

    De aanknopingspunten van het onderzoek zijn; 1. verbetering van de samenwerking in de arbeidsmarktregio’s, 2. een betere wisselwerking tussen werkgevers- en werkzoekendendienstverlening; en 3. vergroten van het bereik onder werkgever. In deze sessie gaan Karin en Michel dieper in op aanknopingspunt 2: een betere wisselwerking tussen werkgevers- en werkzoekendendienstverlening

    Na een korte toelichting door de Arbeidsinspectie op dit verbeterpunt, gaan we met voorbeelden en de werkwijze van Midden Gelderland, ervaringen en kennis uitwisselen voor een toekomstbestendige dienstverlening. Wat doen we al? Wat kan er nog meer? Hoe doen anderen dat? En welke ruimte hebben we nodig? Karin en Michel verplaatsen zich graag met jullie in elkaars werkgevers- en werkzoekende perspectief.

  • Sprekers: Adriaan Oostveen - onderzoeker Nederlandse Arbeidsinspectie, Kiek Adriaansens - manager WerkgeversServicepunt Rivierenland en Nicole Westerterp - Programmamanager onderwijs en arbeidsmarkt, RW-POA Rivierenland
    Te volgen in: ronde 1

    Doelgroep: betrokken bij de werkgevers- werkzoekendendienstverlening in jouw regio (uitvoering, beleid en/of management)
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Geen specifieke voorkennis nodig 
    Type sessie: Kennisdeling en dialoog
    De 3 sessies over de 3 verbeterkansen uit het NLA-onderzoek zijn los te volgen, en je kunt in alle 3 deelnemen (in iedere ronde 1).

    Omschrijving sessie

    Hoe verbeteren we voor werkgevers de samenwerking in de arbeidsmarktregio’s? In deze sessie verdiepen we aanknopingspunt 2 uit het onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie. De NLA presenteerde dit voorjaar de resultaten van haar onderzoek naar de werkgeversdienstverlening, met daarin 3 aanknopingspunten voor verbetering van de dienstverlening aan werkgevers: (1) verbetering van de samenwerking in de arbeidsmarktregio’s, (2) een betere wisselwerking tussen werkgevers- en werkzoekendendienstverlening; en (3) vergroten van het bereik onder werkgevers.

    Na een korte toelichting op aanknopingspunt (2) door de Arbeidsinspectie, gaan we vanuit de werkwijze in regio Rivierenland, ervaringen en kennis uitwisselen voor een gezamenlijke, toekomstbestendige dienstverlening. Wat doen we al? Wat kan er nog meer? Hoe doen anderen dat? Welke ruimte hebben we nodig? En maakt het voor de werkgever uit of zijn contactpersoon van UWV is of van de gemeente?

  • Sprekers: Hans Koemans - onderzoeker Nederlandse Arbeidsinspectie en Janine Schaap - coördinator WerkgeversServicepunt Zaanstreek-Waterland
    Te volgen in: ronde 3

    Doelgroep: betrokken bij de werkgevers- werkzoekendendienstverlening in jouw regio (uitvoering, beleid en/of management)
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Geen specifieke voorkennis nodig
    Type sessie: Kennisdeling en interactief
    De 3 sessies over de 3 verbeterkansen uit het NLA-onderzoek zijn los te volgen, en je kunt in alle 3 deelnemen (in iedere ronde 1).

    Omschrijving sessie

    Hoe verbeteren we als arbeidsmarktregio’s de dienstverlening aan werkgevers, hoe vergroten we ons bereik bij hen? Deze vraag is het derde aanknopingspunt uit het onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA), dat dit voorjaar gepresenteerd werd. De NLA noemt 3 aanknopingspunten voor verbetering van de dienstverlening aan werkgevers: (1) verbetering van de samenwerking in de arbeidsmarktregio’s, (2) een betere wisselwerking tussen werkgevers- en werkzoekendendienstverlening; en (3) vergroten van het bereik onder werkgevers. 

    In deze sessie gaat het over aanknopingspunt 3. Na korte toelichting van de Arbeidsinspectie, gaan we met een voorbeeld/werkwijze uit de regio Zaanstreek-Waterland ervaringen en kennis uitwisselen voor een toekomstbestendige dienstverlening. Wat doen we al? Wat kan er nog meer? Hoe doen anderen dat? En welke ruimte hebben we nodig? 
    Ben je betrokken bij de werkgeversdienstverlening in jouw regio (uitvoering, beleid en/of management), je bent van harte welkom, we horen graag hoe jouw regio haar bereik bij werkgevers vergroot.

  • Spreker: Jeroen Schuil - arbeidsmarktadviseur UWV
    Te volgen in: ronde 2 en 3

    Doelgroep: voor wie is deze sessie bedoeld? Voor Gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Enige praktische kennis van solliciteren, werven en selecteren is een pré
    Type sessie: Inleiding + sollicitatiespel

    Omschrijving sessie

    Weet je dat veel arbeidsmarktinformatie voor het grijpen ligt? UWV heeft zo’n 12 dashboards beschikbaar, sinds een kleine 2 jaar, met daarin een schat aan arbeidsmarktinformatie. Wat en waar? Hoe pas je deze informatie toe en wat kun je ermee in de praktijk? En levert dit dan ook iets concreets op? Daar hoor je meer over in deze sessie en ook maak je kennis met een Skills-spel. 

    Het Skills-spel helpt om werkgevers te stimuleren om naast diploma’s en opleiding van een werkzoekende, ook te kijken naar kwaliteiten op het gebied van skills en vaardigheden. Ook voor de werkzoekende is het spel waardevol om zich bewust te worden van wat hij/zij kan in plaats van waarvoor hij/zij is opgeleid. Passen Rob zijn skills in een hokje, of niet?

    Tot slot krijg je meer inzicht in skills, in de ontwikkeling van beroepen en in wat er verandert op de werkvloer. Ook gaan we samen aan de slag om te ontdekken waar bij onszelf nog hiaten zitten in het denken in skills en vaardigheden.

  • Sprekers: Marcel Zwiers - adviseur Werkgeversteam bij WPDA en Rob Peelen - director bij Social Finance NL
    Te volgen in: ronde 1

    Doelgroep: gemeentelijke klantmanagers, strategisch medewerkers gemeenten,
    beleidsadviseurs, UWV en medewerkers arbeidsmarktregio’s.
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Geen voorkennis nodig, wel is het van toegevoegde waarde als deelnemers een beeld hebben van de kosten en baten bij het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
    Type sessie: Praktijkvoorbeeld met een daaruit voortvloeiende ervaringskennis

    Omschrijving sessie

    In deze sessie delen we het succesverhaal van kampeeronderneming Campooz, Werkplein Drentsche AA en het Sociaal Innovatiefonds (een SZW-initiatief), waarin de werkgever wordt geholpen om investeringen te doen en banen te creëren voor groepen mensen uit de doelgroep. Bijzonder aan de samenwerking is dat WPDA en Campooz de baten (o.a. besparingen op uitkeringen) die hiermee gerealiseerd worden op een eerlijke manier verdelen, door toepassing van resultaatfinanciering.

    Campooz heeft zijn productieproces aangepast om groepen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te kunnen nemen en wordt door deze unieke samenwerking daarvoor per duurzaam dienstverband financieel gecompenseerd door de
    arbeidsmarktregio. In deze sessie zullen we ingaan op de rol van het Sociaal Innovatiefonds, geven we inzicht in de baten en kosten van inclusief werkgeverschap en bespreken we hoe deze door publiek-private samenwerking eerlijk verdeeld kunnen
    worden.

  • Sprekers: Martine van Doorn en Jolien Klein Wassink - adviseurs landelijk team Leerwerkloketten
    Te volgen in: ronde 1 en 2

    Doelgroep: Gemeentelijke klantmanagers, adviseurs werk UWV, medewerkers bureau Leerplicht en iedereen die burgers begeleidt naar werk en/of opleiding
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Geen specifieke voorkennis nodig
    Type sessie: Kennisdeling, interactief

    Omschrijving sessie

    In deze sessie kom je meer te weten over de loopbaandienstverlening van de Leerwerkloketten. Het Leerwerkloket biedt onafhankelijk en kosteloos loopbaan- en scholingsadvies aan iedereen op elk moment van zijn of haar loopbaan. Mensen kunnen met allerlei vragen terecht bij het Leerwerkloket. 

    Om je een volledig en goed beeld te geven, fietsen we in deze sessie mee met Lars. Welke etappes legt hij af? Hij komt langs wensen, skills en ambities. Hij verkent mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Hij kiest een stip op de horizon. Welk pad brengt hem daar? Hoe gaat Lars weer verder? De adviseur ondersteunt Lars in het maken van loopbaankeuzes. We volgen zijn ontdekkingsreis naar werkgeluk. Ga je mee op ontdekkingsreis naar het werkgeluk van je klanten?

  • Spreker: Hans Cremer - Programmamanager Integraal Skillspaspoort en docent/onderzoeker verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam
    Te volgen in: ronde 1 en 3

    Doelgroep: Voor iedereen, en extra interessant voor projectleiders LLO, (strategisch)beleidsadviseurs en (strategisch) accountmanagers van gemeenten/UWV
    Maximaal aantal deelnemers: 30 personen 
    Kennisniveau: Geen specifieke voorkennis nodig 
    Type sessie: Praktijkvoorbeeld, dialoog en brainstorm 

    Omschrijving sessie

    Waarom afstappen van het CV en overstappen naar een skills based aanpak? En hoe geef je vorm aan het Integraal Skills Paspoort? Het antwoord hierop krijg je in deze sessie. 

    2023 is het Europees Jaar van de Skills. Begin dit jaar startte de Hogeschool van Amsterdam met 150 deelnemende arbeidsmarktpartijen met 24 landelijke experimenten ‘Samen op weg naar het Integraal Skills Paspoort’. De uitwerking hiervan wordt 20 november aanstaande gepresenteerd aan demissionair SZW-minister Karien van Gennip.  In dit rapport staat onder andere hoe het Integraal Skills Paspoort concreet wordt vormgeven met een skills wallet gekoppeld aan de diverse skills platformen en waarmee we skills validatie respectievelijk skills verificatie concreet vormgeven. De workshop geeft een exclusieve preview. 

    De ervaringen uit de landelijke experimenten komen aan bod in deze sessie: Wat is succesvol, wat kun je leren van de experimenten die mislukten en hoe pas je dit toe in je eigen dienstverlening? Ga samen met ons op weg naar een Integraal Skillspaspoort.

  • Spreker: Tonino Rodrigues - manager voorzieningen bij UWV en Nico Veerman - voorzieningen UWV
    Te volgen in: ronde 1 en 3
    Doelgroep: Iedereen die met werkgevers of werkzoekenden werkt
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Geen voorkennis nodig 
    Type sessie: Kennisoverdracht, kennisdeling, dialoog en vragen

    Omschrijving sessie

    Hoe kunnen UWV Voorzieningen helpen om een duurzame match tussen werkgever en werkzoekende te maken? In deze workshop ontdek je hoe de juiste voorzieningen het verschil kunnen maken. Je hoort praktische oplossingen en ideeën die jouw kandidaat of werkgever direct verder helpen, van een aanpassing van de werkplek, tot een jobcoach en van vervoer tot een tolk. 
    Je krijgt meer zicht op de mogelijkheden van Voorzieningen voor werkgevers die talent willen aantrekken en behouden, en voor werkzoekenden om met de juiste ondersteuning aan de slag te gaan. Met de juiste voorzieningen kun jij als professional het verschil maken voor een werkgever en voor werkzoekenden als Malika en Ben.

  • Sprekers: Josje Dikkers - lector Organiseren van Waardig Werk, Hogeschool Utrecht, Linda Bakker - hogeschool hoofddocent lectoraat Organiseren van Waardig Werk, Hogeschool Utrecht en Gerwin de Vries - directeur drukkerij Zalsman Kampen en binnenkort bij Weever circulair
    Te volgen in: ronde 2 en 3

    Doelgroep: Voor iedereen, en extra interessant voor (strategisch)beleidsadviseurs en (strategisch) accountmanagers van gemeenten/UWV die samenwerkingen willen aangaan of versterken
    Maximaal aantal deelnemers: Let op: slechts 15 deelnemers, we gaan samen het canvas toepassen
    Kennisniveau: Geen specifieke voorkennis nodig 
    Type sessie: Praktisch onderzoeksproduct en toepassing met ieders eigen vraagstuk 

    Omschrijving sessie

    Om tot een inclusieve arbeidsmarkt te komen, is samenwerking nodig tussen verschillende betrokken partijen zoals: gemeenten, UWV, werkzoekenden, werkgevers en dienstverleners als Cedris en Divosa. Het lectoraat Organiseren van Waardig Werk, van Hogeschool Utrecht (HU), deed afgelopen 2 jaar samen met sociaal ondernemers, praktijkgericht onderzoek naar de wijze waarop verschillende typen werkgevers samenwerken en naar hoe dit bevorderd kan worden. Dit resulteerde in een praktisch canvas (methode) rond 3 centrale thema’s die van belang zijn bij dergelijke samenwerkingen: waardecreatie, middelen en partnerschap. 
    Sociaal ondernemer Gerwin de Vries van drukkerij Zalsman en HU-onderzoekers Linda Bakker en Josje Dikkers nemen je mee in het canvas, terwijl je het toepast op je eigen vraagstuk voor samenwerkingsverbanden.

  • Sprekers: Falko Houben - projectleider Beyond, Mirjam Weiss - social coach WSP Parkstad, Assam Al Khatib - jobcoach en Mérie Michels - regionaal adviseur onderwijs arbeidsmarkt
    Te volgen in: ronde 1 en 2 

    Doelgroep: Voor iedereen, en extra interessant voor projectleiders praktijkleren, beleidsadviseurs en accountmanagers van gemeenten/UWV
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Geen specifieke voorkennis nodig 
    Type sessie: Praktijkvoorbeeld, dialoog en brainstorm

    Omschrijving sessie

    Werken, leren en inburgeren tegelijk, dat biedt het programma Beyond aan nieuwkomers in Limburg. Het programma biedt kansen aan statushouders (en zij-instromers) en het helpt werkgevers in de logistiek bij het invullen van vacatures. In deze sessie hoor je hoe het project mensen helpt die door hun taal- en opleidingsachterstand niet vanzelfsprekend een baan vinden. 

    Beyond is een publiek privaat samenwerkingsplatform in Limburg. Overheid, bedrijfsleven (Medtronic) en onderwijs werken samen aan het opzetten van ontwikkeltrajecten gericht op logistieke processen en competenties van mensen, en om Limburg als kennisregio en centrum van de (medische) logistiek te versterken. Wil je meer weten over de ontwikkeltrajecten voor statushouders en zij-instromers? In het proces van toeleiding en scholing zijn de werkplekcoaches (praktijkopleiders) en de social coaches (WSP) belangrijk, zij zijn aanwezig en vertellen je er graag over.

  • Sprekers: Marleen Braakhuis, TINT West-Brabant - projectleider inclusieve technologie WSP West-Brabant en Mark Scheutjens, KIT - kwartiermaker Kennisalliantie Inclusie en Technologie
    Te volgen in: ronde 2 en 3

    Doelgroep: Brede doelgroep met interesse in kansen technologie
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Geen voorkennis nodig 
    Type sessie: Kennis delen via Praktijkvoorbeelden en interactie

    Omschrijving sessie 

    Een voorleespen, een beamer die werkinstructies projecteert op tafel, een VR-bril waarmee werkzoekende Kevin zich kan oriënteren op nieuwe beroepen; 3 mooie voorbeelden van inclusieve technologie van TINT, Technohub Inclusieve Technologie. In deze sessie hoor je de ervaring van WSP West-Brabant met TINT West-Brabant, een samenwerkingsverband van werkgevers, opleidingsinstituten, tech-partijen en het WSP. 

    TINT West Brabant is georganiseerd vanuit het WerkgeverServicepunt, om mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, zo goed mogelijk te ondersteunen met inclusieve technologie. Hoe regel je daarvoor de financiering, hoe zorg je dat iedereen aanhaakt? Maar ook de praktijk; welke technologieën worden er ingezet en wat zijn de ervaringen tot nu toe? Ook hoor je waarom werkgevers hierop aanhaken. 

    Naast TINT West Brabant is er ook een TINT hub in regio Apeldoorn en in regio Rivierenland. Kennisalliantie inclusieve technologie (KIT), aanjager van de 3 verschillende TINT hubs, neemt je kort mee in de geleerde lessen in de verschillende regio’s.

  • Sprekers: Siska Hut - directeur Altijd, de sociale Kant, José Wortelboer - senior werkcoach cluster Statushouders en Migranten, Werkzaak Rivierenland, Han Rahimi - project manager label WE’RHERE onderdeel van Altijd- de sociale kant en Sven van Brakel - senior Adviseur arbeidsmarkt, NBBU
    Te volgen in: ronde 2 en 3

    Doelgroep: voor wie is deze sessie bedoeld: Gemeentelijke klantmanagers, beleidsadviseurs en strategisch medewerkers gemeenten/UWV
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen 
    Kennisniveau: Geen specifieke kennis nodig
    Type sessie: praktijkvoorbeeld, kennisoverdracht, kennisdeling, interactief, discussie en gezamenlijk tot verdieping komen 

    Omschrijving sessie

    Je maakt kennis met een uniek concept dat doorontwikkeld wordt vanuit een publiek-private samenwerking. Door gebruik te maken van de kracht van lotgenoten/ervaringsdeskundigen ontwikkelde de private partij 'Altijd-de sociale kant’, in samenwerking met een platform voor hoger (theoretisch) opgeleide statushouders WE’RHERE en Werkzaak Rivierenland, trajecten naast inburgering op het gebied van ICT en docenten. Het gebruikte concept is toepasbaar voor verschillende niveaus en doelgroepen.
    Het concept sluit aan op de huidige wetgeving en het biedt kandidaten in een vroeg stadium perspectief op een vervolgtraject en op een betaalde baan in een kansrijk beroep in verschillende sectoren, vakgebieden en niveaus. 

  • Sprekers: Mirjam van den Hurk - accountmanager Ergon en Tijs van der Leest - adviseur werkgeversdiensten UWV
    Te volgen in: ronde 1 en 3

    Doelgroep: Projectleiders, HR-managers, accountmanagers, eigenlijk voor iedereen interessant 
    Maximaal aantal deelnemers: 18 personen
    Kennisniveau: Geen specifieke voorkennis nodig 
    Type sessie: ervaringsverhalen, creatieve dialoog, interactieve experience

    Omschrijving sessie

    De arbeidsmarkt staat nog steeds te ver af (verder af) van vooral werkzoekenden met een arbeidsbeperking. Dit moet veranderen! UWV en Ergon sloegen de handen ineen. Samen voeren ze de campagne Baan zoekt mens! Voor een inclusievere regio waarbij talenten van werkzoekenden ontdekt worden. Met als doel; in gesprek gaan met werkgevers die nog niet inclusief ondernemen en nog geen mensen met een doelgroepindicatie/WIA in dienst hebben. Om zo de eerste stap naar inclusief werkgeverschap te zetten. Baan zoekt mens nodigt werkgevers uit om te onderzoeken of zij aantrekkelijk (kunnen) zijn voor deze groep ongekend talent. Mensen die zó of met enige hulp aan de slag kunnen. 

    Omdenken voor werkgevers: We draaien het gesprek om en nodigen de werkgever uit op sollicitatiegesprek. En we inspireren om écht verbinding te maken met iedereen die werkzoekend is. Neem alvast een kijkje op baanzoektmens.nl en kom meedenken in mogelijkheden samen met Mirjam en Tijs van Ergon en UWV.

    * Naast deze sessie staat Baan zoekt mens ook met een keet bij de ingang, waar meer informatie te verkrijgen is

  • Sprekers: Marianne Verbakel-van Hout - participatiecoach Van School Naar Werk, Sraar Ronge - assistent werkleider inzetbaarheidscentrum, Frederiecke van Balkom - participatiecoach verdiepend onderzoek en Ilke de Gouw-Gruijters - coördinator Van School Naar Werk / Projectleider ESF Jeugd & Werk 
    Te volgen in: ronde 1

    Doelgroep: Gemeente & UWV adviseurs, managers: jeugd(werkloosheid) & werk, onderwijs & arbeidsmarkt, VSV/JIKP, zorg, Simpel switchen, Participatiewet, Wajong 2015, Banenafspraak, Beschut 
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Kennis van het onderwerp is wenselijk
    Type sessie: Praktijkvoorbeeld, kennis delen

    Omschrijving sessie

    Hoe kun je jongeren van het speciaal onderwijs en praktijkonderwijs, kansen bieden in oriëntatie, stage en passend werk? De dienstverlening ‘Van school naar werk' helpt daarbij. Met de komst van de Participatiewet en het wegvallen van de Wajong en Wsw, ontstond direct een gat in dienstverlening naar werk, voor de leerlingen van het VSO en Praktijkonderwijs. In de regio Helmond de Peel zijn Senzer, samen met scholen en de Meent-groep, in dit gat gesprongen en gaan bouwen aan de dienstverlening ‘Van school naar werk’. Met de geslaagde inzet van participatiecoaches en samen met en voor de jongeren als gezamenlijke klant. Met een betaalde baan school verlaten is het streven. Een waardevolle aanpak voor jongeren als Dennys en de moeite waard voor jouw regio. Door te meten, in een verdiepend onderzoek naar werktalent en kansen, weten we wat wel en niet werkt, daarover hoor je meer in deze sessie.

  • Sprekers: Lisa Knelange - onderzoeker ZINZIZ en een consulent van het deelnemende Sociaal Ontwikkelbedrijf 
    Te volgen in: ronde 2 en 3

    Doelgroep: Iedereen die direct of indirect te maken heeft met (langdurig) verzuim in zijn of haar organisatie; uitvoerende professionals, beleidsmakers
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen
    Kennisniveau: Geen voorkennis nodig
    Type sessie: Kennisdeling en interactief

    Omschrijving sessie

    Hoe ziet een optimale begeleiding van verzuimende werknemers eruit? In de sessie gaan we met de deelnemers actief aan de slag met inzichten uit een pilot met een innovatieve vorm van verzuimbegeleiding, gebaseerd op het integratief gedragsmodel. Deze pilot hielden we bij 4 sociaal ontwikkelbedrijven, en kwam tot stand in samenwerking met onderzoekspartijen en brancheverenigingen. 
    Deze nieuwe begeleidingsmethode bestaat uit individuele gesprekken, groepsgesprekken en (online) cursussen gericht op het versterken van het ‘willen’ en ‘kunnen’ van de verzuimende medewerker. Daarin staat het perspectief en de unieke situatie van de medewerker centraal. Wat maakt dat Frans wel of geen stappen terug naar werk wil en kan zetten? En wat vraagt dat van de begeleiding?

  • Sprekers: Jan Dijkhuis - projectleider praktijkleren in Groningen en Tamara Sloothaak - regionaal adviseur SBB
    Te volgen in: ronde 1

    Doelgroep: accountmanagers, jobcoaches, medewerkers werkgeversdienstverlening, werkcoaches en arbeidsdeskundigen, met interesse in praktijkleren met de praktijkverklaring 
    Maximaal aantal deelnemers: 20 personen
    Kennisniveau: basiskennis over de mbo praktijkverklaring en voor welke doelgroep je dit kunt inzetten
    Type sessie: Middels action learning gaan we zelf aan de slag met praktijkleren en de verschillende rollen van de docent, de praktijkopleider en de deelnemer 

    Omschrijving sessie

    Tijdens deze sessie krijg je een korte toelichting op de verschillende rollen die er zijn bij de uitvoering van praktijkleren. Denk aan de rol van docent, de praktijkopleider en de deelnemer. Vervolgens laat Jan zien hoe dat in Groningen is georganiseerd en tenslotte gaan we zelf praktijkleren. Deze sessie geeft je inzicht in wat praktijkleren met de praktijkverklaring precies is, hoe een praktijkverklaring tot stand komt en welke meetlat wordt gebruikt. Tamara kan je daar alles over vertellen. 
    Ook gaan we oefenen met het beoordelen van werkprocessen, want door te doen en ervaren kom je op vlieghoogte. Het wordt een leuke sessie waarin we middels action learning zelf concreet aan de slag gaan met praktijkleren.

  • Sprekers: Wouter Schramel - AWVN
    Te volgen in: ronde 2 en 3

    Doelgroep: Accountmanagers, adviseurs werkgeversdienstverlening en beleidsmedewerkers met een rol in het benaderen van werkgevers om werkzoekenden te matchen
    Maximaal aantal deelnemers: 25 personen 
    Kennisniveau: Geen specifieke voorkennis nodig 
    Type sessie: Kennisdeling en dialoog

    Omschrijving sessie

    64% van de leidinggevenden is terughoudend bij het in dienst nemen van sollicitanten met psychische kwetsbaarheden, terwijl een veel kleiner percentage daar werkelijk negatieve ervaringen mee heeft. Hoe kun je de terughoudendheid van werkgevers ten aanzien van (potentiële)medewerkers met een psychische kwetsbaarheid beter begrijpen? Én, vertrekkende vanuit dit werkgeversperspectief, hoe kun je werkgevers effectief benaderen en hun koudwatervrees verkleinen? 
    Die vragen proberen wij tijdens deze sessie te beantwoorden. Je hoort de inzichten vanuit AWVN (Algemene Werkgeversvereniging Nederland), wetenschap en Hoofdzaak Werk. Tenslotte gaan we in gesprek om de genoemde inzichten te koppelen aan jouw ervaringen in de praktijk.

  • Werklandschap

    Maak kennis met het werklandschap door middel van een interactief spel voor duo's. In het spel ga je op zoek naar een match tussen werkgever en werknemer. Dit doe je echter niet als bemiddelaar, maar door je in te leven in de persona's! Waar liggen de belemmeringen in jullie casus, en hoe vertaalt zich dat naar je eigen organisatie?

    VUM uitgelegd met LEGO

    Hoe werkt VUM en wat betekent VUM voor de eindgebruikers in de arbeidsmarktregio’s? Welke veranderingen ga je door VUM meemaken ten opzichte van je huidige werkwijze? Aan de hand van een LEGO maquette word je meegenomen in het matchingsproces en krijg je beter inzicht in wat VUM nu precies is.

    Subsidiecalculator samenvoordeklant.nl 

    Ken je de subsidiecalculator? Afgelopen maanden is de subsidiecalculator achter de schermen vernieuwd, en werken we aan de verhuizing van de calculator naar samenvoordeklant.nl. Zodat deze praktische en gebruiksvriendelijke tool in alle regio’s de dienstverlening aan werkgevers kan versterken. Tijdens deze Praktijkdag kun je (opnieuw) kennismaken met deze tool. 

Voor wie

Alle professionals van gemeenten, UWV, SW-bedrijven en partijen die actief zijn in de uitvoering van het regionale Werkbedrijf, die zich bezig houden met werkgevers- en werkzoekendendienstverlening.

Aanmelden

De Praktijkdag is in De Woonindustrie in Nieuwegein. Deelname is kosteloos.
Graag willen wij je er wel op attenderen dat wanneer je je inschrijft, er gerekend wordt op jouw komst en dat je een plaats vasthoudt. Ook de sessiebegeleiders rekenen op jouw deelname; zij stemmen de sessies inhoudelijk af op de deelnemers die zich voor hun sessie hebben aangemeld. Mocht je verhinderd zijn of een sessie niet meer bezoeken, dan verzoeken wij je vriendelijk je inschrijving tijdig aan te passen zodat een andere geïnteresseerde jouw plaats kan innemen.

Beperkte deelname private partijen

Per sessie wordt een beperkt aantal private partijen toegelaten. Private partijen dienen hun inschrijving te beargumenteren. Je inschrijving is pas definitief na acceptatie, je ontvangt uiterlijk 5 dagen voor de Praktijkdag een bevestiging van toelating.