Belofte waarmaken
Waarom is een transparant klantbestand (Ken je klant) belangrijk voor gegevensuitwisseling? Steenmeijer: 'Daardoor krijg je zo’n goed beeld van een kandidaat dat je een passende match kunt maken met een potentiële werkgever. Dus niet trial and error. Elke teleurstelling verzwakt het vertrouwen dat het goed komt met elkaar.'
Hilhorst spreekt van een belofte die professionals aan de klant én aan zichzelf moet waarmaken. 'Dat je in je afweging alle gegevens inzet waarover je kunt beschikken. Het is een kwaliteitsopdracht dat een dossier actueel en volledig moet zijn.'
Het gaat daarbij om een inspanningsverplichting en niet een resultaatverplichting, zegt Steenmeijer. 'Zoals altijd bij professioneel handelen. Ook als je weet dat een dossier niet 100% volledig en actueel kan zijn, ontslaat je dat niet van de plicht om ernaar te streven. Dan doe je de klant recht.'
Te weinig of te veel delen
Steenmeijer vindt dat professionals op het arbeidsmarktterrein het bij gegevensuitwisseling best redelijk doen in vergelijking met andere beroepsgroepen. Ze ziet wel een tweedeling, net als in elke andere sector. 'Sommige professionals denken dat ze vanwege de AVG niets mogen delen, terwijl anderen juist kritiekloos te veel delen. De waarheid ligt ergens in het midden. Er gebeuren nu geen grote ongelukken, maar het bewustzijn kan beter.'
Hoe je naar de praktijk kijkt heeft volgens haar te maken met de taakopvatting van de professional. 'Ben je een uitvoerder van een wet? Of strijd je met de wet als middel om mensen tot hun recht te laten komen?' Hilhorst spreekt van een spagaat. 'De professional kan helper en handhaver zijn. Als helper is een goed beeld van de klant uiterst belangrijk. Tegelijkertijd moet je voorkomen dat informatie ook voor een ander doel kan worden gebruikt.'
Noodzakelijk voor wettelijke taak
Het criterium is dat de professional in het klantdossier alles kan vastleggen wat noodzakelijk is voor een wettelijke taak zoals re-integratie, zegt Steenmeijer. 'Maar dan ook alleen dat. De eerste vraag is: wat is eigenlijk mijn taak? Waarom wil ik dan bepaalde dingen opschrijven? Vraag jezelf dan af of de informatie echt wat toevoegt.'
Steenmeijer geeft een voorbeeld. 'Iemand die moeite heeft met agressiebeheersing moet in een setting komen waar hij zich niet uitgedaagd voelt. Je kunt er daarom wel iets over zeggen, maar niet door veroordelingen te noemen en hem als agressief te bestempelen. Probeer samen met de klant tot een formulering te komen die niet alle privacygevoelige details prijsgeeft. Zeg bijvoorbeeld dat de kandidaat een veilige sfeer met constructieve communicatie nodig heeft omdat hij sterk kan reageren op negatieve prikkels en onrust.'