Per 1 januari 2025 is de manier waarop gemeenten gebruik kunnen maken van de dienstverlening van UWV-leveranciers veranderd. De tijdelijke regeling die aanvullende dienstverlening tussen UWV en gemeenten mogelijk maakte, is beëindigd. Vanaf 1 april kunnen gemeenten gebruik maken van de externe inkoop re-integratie en scholing op UWV overeenkomsten.
Situatie RMT tot 1 januari 2025
In de Regionale Mobiliteitsteams (RMT) ontsloot UWV de eigen dienstverlening van adviseurs én de dienstverlening die door UWV is gecontracteerd onder de Inkoopkaders Re-integratiediensten en Scholingdiensten. Als de dienstverlening van gemeenten ontoereikend was, konden zij gebruik maken van de UWV-dienstverlening. De ‘Tijdelijke regeling aanvullende dienstverlening’ bood een basis voor gemeenten en UWV om - over en weer- aanvullend van elkaars dienstverlening gebruik te maken. UWV ondersteunde gemeenten bij de bestelling op een UWV-overeenkomst en bij de betaling hiervan. De Tijdelijke regeling is per 1 januari 2025 beëindigd.
Situatie vanaf 1 januari 2025
UWV biedt gemeenten nog steeds de mogelijkheid om gebruik te maken van de dienstverlening van UWV-leveranciers, alleen ondersteunt UWV gemeenten niet langer bij de bestelling en betaling hiervan. Inmiddels zijn de overeenkomsten met de UWV-leveranciers aangepast aan de situatie die per 1 januari 2025 is ontstaan. Gemeenten kunnen vanaf 1 april 2025 gebruik maken van de externe inkoop re-integratie en scholing op UWV overeenkomsten.
Nieuw proces
Gemeenten dienen zelf de UWV-leveranciers te benaderen als zij dienstverlening willen afnemen en rekenen zelf ook af met de leverancier. UWV kan wél informatie geven over de inhoud van de dienstverlening en over de leverancier. Hiervoor heeft UWV een speciaal e-mailadres geopend: inkoopvoorgemeenten@uwv.nl. Ook is er een infographic met stappenplan beschikbaar voor gemeenten. Hierin wordt het dienstverleningsaanbod voor gemeenten beschreven en de processtappen uitgelegd die doorlopen moeten worden.